Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

resolve navn til adresse i lan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flere pcer som får tildelt ip-adresser fra en dhcp server (windows server 2003). En av pcene kan jeg kun nå ved å skrive ip, når jeg skriver datamaskinnavnet får jeg beskjeden: Nettverksbanen ble ikke funnet. Må også bruke ip-adresser for å nå andre pcer fra den ene maskinen.

Problemet er at flere programmer bruker navnet på serveren når det skal ha tak i felles databaser og det fungerer derfor ikke fra denne ene pcen.

Kommandoen nbtstat -c sier at det ikke ligger noen navn i cache, på de andre maskinene ligger serveren lagret med navn og ip.

Har sjekket ut lokale policyer og alt ser riktig ut.

Ved ipconfig /all er alt likt bortsett fra siste delen av ip-adressen.

Har disablet windows sin brannmur, har ikke installert NIS.

Har testet både via ledning og trådløst, samme resultat.

Altså på en av pcene er jeg nødt til å skrive ip-adresser og ikke navn for å finne andre datamaskiner.

Under egenskaper for det tådløse nettverket har jeg følgende:

client for microsft networks

file and printer sharing for microsoft networks

qos packet scheduler

aegis protocol (IEEE 802.1x) v.3.2.0.3

internet protocol (tcp/ip)

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg egentlig ikke så mye om fildeling i windows, men du kan jo sjekke ut noen småting.

- Sjekk at maskinene er i samme arbeidsgruppe. Godt mulig at du logger på et domene her, og da er det sikkert ok.

- Hva skjer hvis du prøver med kommandoen "nbtstat -A <ip-adresse>"?

- Jeg tror at det er servicen "workstation" som tar seg av oppslag på netbios-navn. Sjekk at denne er startet i services.msc.

- Vanligvis blir oppslag på netbiosnavn i et lite nettverk gjort ved broadcast. Det er også en innstilling i registeret (muligens også under avanserte egenskaper for tcp/ip eller noe slikt) som overstyrer dette, at f.eks. oppslag skal kun gjøres over DNS, ved å bruke wins etc. Jeg husker ikke i forbifarten hvor man finner dette.

- Det som er litt artig å gjøre er å sjekke dette ut med ethereal. Du kan fyre opp ethereal på en maskin der det fungerer og se hva som skjer i det øyeblikket du f.eks. skriver \\maskinnavn, og deretter det samme på maskinen der det ikke funker.

- Har pc-en din vært koblet til et annet nettverk før? Fungerte i så fall oppslag på navn? Har den hatt en annen brannmur installert før?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...