Gå til innhold

Surround-sound og bra TV-bilde på Linux?


Anbefalte innlegg

Prøver for tiden å overbevise mannen min om å bytte til Linux. PC'en hans er ikke så begeistret for WinXP, en måned etter reinstall går det urtreigt uansett hva man gjør med den.

 

Derfor tenkte jeg at han kunne ha Linux på den i stedet. MEN, han vil bare ha Linux på dersom han får 7.1 Surround sound fra Creative Audigy2 kortet sitt og TV-ut med rimelig bra bilde (trenger ikke være helt perfekt) fra ATI Radeon 9200 kortet. Det er også viktig med støtte for avi og mpg filer.

 

Er dette i det hele tatt mulig? Hvilken distro vil dette være enklest å oppnå på? Drømmen hadde jo selvsagt vært en distro som tok seg av dette helt selv slik at jeg fikk mer kvalitetstid med gubben enn med pc'en, men jeg kan knotte litt om jeg må. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv et Audigy(1)-kort og det fungerer strålende, har også hatt Radeon 9200 og det kortet fungerer fint i Linux. Eneste drawback er at man må bruke de ufrie driverene fra ATI for å få TV-ut.

 

Når det gjelder distro så har man mange å velge mellom, det spørs litt hva du vil gjøre selv. Den store trenden er å anbefale Ubuntu, men den kommer som standard uten støtte for multimedia, men det er ikke så vanskelig å legge til det man trenger i ettertid. Når det gjelder driverene til ATI så må du regne med litt arbeid uansett distro.

Lenke til kommentar
Kortet mitt støttet bare 5.1, men ja jeg fikk det til å fungere. Driverene følger med kernelen så de trenger du ikke å bry deg om.

5864904[/snapback]

 

Det høres bra ut! :) Da blir det Suse 10 tror jeg. Har brukt Suse før og liker det veldig godt. Prøvde Ubuntu Live-cd men hadde ikke helt sansen for hvordan det var satt opp. Støtter Suse avi og mpg eller må man fikse det etterpå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...