thotta Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Hei, Jeg er på jakt etter et realtivt rimelig og lite kompaktkamera (det er vel det som kalles ultrakompakt?). Det vil være til "allround" bruk, altså ferie-, fest-, tur- m.m. Jeg tenker meg en pris oppunder 2000 kr. Jeg innser jo at man ikke får det beste for denne prisen, men det trenger jeg heller ikke - bare det er ganske bra. Men 3x optisk zoom synes jeg er et must. Rundt 5 megapixels tenker jeg holder i massevis. Det er viktig at det er relativt lite, slik at det faktisk kan oppbevares i bukselommen. (Jeg har erfart at dette er essensielt for at man faktisk skal gidde og ha kameraet med seg "hele tiden".) Jeg har sett litt på Konica Minolta DiMAGE X60 som de har på tilbud til ca 1700 på en fotosjappe i nærheten. Er dette et bra kjøp? Noen som vet om dette er et ok kamera? Casio EX-Z60 er noe jeg også har tenkt på. Er dette bra? Er det noe som er "det beste kjøpet" for meg? Er takknemlig for tips, synspunkter (og linker)
Zemian Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 Hei, Jeg er på jakt etter et realtivt rimelig og lite kompaktkamera (det er vel det som kalles ultrakompakt?). Det vil være til "allround" bruk, altså ferie-, fest-, tur- m.m. Jeg tenker meg en pris oppunder 2000 kr. Jeg innser jo at man ikke får det beste for denne prisen, men det trenger jeg heller ikke - bare det er ganske bra. Men 3x optisk zoom synes jeg er et must. Rundt 5 megapixels tenker jeg holder i massevis. Det er viktig at det er relativt lite, slik at det faktisk kan oppbevares i bukselommen. (Jeg har erfart at dette er essensielt for at man faktisk skal gidde og ha kameraet med seg "hele tiden".) Jeg har sett litt på Konica Minolta DiMAGE X60 som de har på tilbud til ca 1700 på en fotosjappe i nærheten. Er dette et bra kjøp? Noen som vet om dette er et ok kamera? Casio EX-Z60 er noe jeg også har tenkt på. Er dette bra? Er det noe som er "det beste kjøpet" for meg? Er takknemlig for tips, synspunkter (og linker) 5864051[/snapback] Ta en titt på disse testene av X60'en: http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/x60_pg5.html http://www.digicamreview.co.uk/konica_mino..._x60_review.htm ser slettes ikke så dumt ut. Casio Z60 er forholdsvis ny, så her har det nok ikke kommet like mange og omfattende tester. I tillegg har du Nikon Coolpix S3 som et alternativ til rundt 2200-2300 kroner.
Republic3D Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 For det første, ikke putt kamera i bukselummen. Du ødelegger garantert skjermen og det dekkes ikke av garanti. Putt kamera i en solid bæreveske. For det andre så må du regne med et minnekort i prisen..
PMnormal Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 For det første, ikke putt kamera i bukselummen. Du ødelegger garantert skjermen og det dekkes ikke av garanti. Putt kamera i en solid bæreveske. For det andre så må du regne med et minnekort i prisen.. 5864178[/snapback] Er helt enig, men i dagens bruk og kast-samfunn ser det ut til å være irrellevant. Det er trist at folk ikke vil ta bedre vare på tingene sine. Av og til synes jeg en "tenk på de sultende barna i Biafra"-tale er på sin plass. Det blir i alle fall patetisk å skylde på kameraprodusenten når det skjærer seg. Leste på et annet forum at en person syntes Sony Ericsson lager dårlige mobiler, fordi hans SE fikk vakkel i kontakten etter å ha blitt oppbevart i bukselommen med handsfree montert. Jeg skulle likt å se noen annen telefon som tåler slik behandling. De fysiske lover blir ikke opphevd av digital teknologi.
Republic3D Skrevet 3. april 2006 Skrevet 3. april 2006 For det første, ikke putt kamera i bukselummen. Du ødelegger garantert skjermen og det dekkes ikke av garanti. Putt kamera i en solid bæreveske. For det andre så må du regne med et minnekort i prisen.. 5864178[/snapback] Er helt enig, men i dagens bruk og kast-samfunn ser det ut til å være irrellevant. Det er trist at folk ikke vil ta bedre vare på tingene sine. Av og til synes jeg en "tenk på de sultende barna i Biafra"-tale er på sin plass. Det blir i alle fall patetisk å skylde på kameraprodusenten når det skjærer seg. Leste på et annet forum at en person syntes Sony Ericsson lager dårlige mobiler, fordi hans SE fikk vakkel i kontakten etter å ha blitt oppbevart i bukselommen med handsfree montert. Jeg skulle likt å se noen annen telefon som tåler slik behandling. De fysiske lover blir ikke opphevd av digital teknologi. 5864274[/snapback] Jeg jobber som elektronikk-selger og har vært borti det meste. Synes folk bør ta bedre vare på tingene sine.. *sukk* Men da hadde jeg ikke solgt like mange kameraer og telefoner!
PMnormal Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Kanskje vi bare burde holde kjeft, så bransjen får tjene litt penger på de som strøk i fysikk på skolen. Det fører jo i praksis til billigere produkter for oss andre.
Republic3D Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Har vurdert det. Men selv om jeg er selger og vil selge mest mulig så vil jeg så gjerne at kundene skal bli fornøyd med produktet de kjøper. Og da er det så leit at de ikke tar godt vare på det. Og jeg blir heller ikke særlig glad når en kunde som har prutet og prutet og endelig kjøpt seg noe kommer tilbake igjen illsint og sur med et produkt han har ødelagt selv.. har lyst til å finne meg en annen jobb noen ganger.
PMnormal Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det er helt utrolig hva folk kan finne på å skylde på produktet. Forstår virkelig ikke forbrukere at det er grenser for hva slike små ting tåler, selv om de har et design som ser ut som pureste metall. Da jeg solgte hifi opplevde jeg til stadighet at folk hevdet at de ikke hadde spillt høyt, da de brakte inn sprengte høytalerelementer der spolen rett og slett var smeltet. Stort sett kom jeg frem til at de hadde spillt med en liten rackforsterker med så mye vreng at jeg hadde fått hodepine etter to minutter. Jeg har altid blitt overrasket over hvor alvorlig forvrengning en full person kan overse.
Republic3D Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hehe.. ja du sier noe der. Jeg fikser ikke forvrengt lyd i det hele tatt, det er bare irriterende. Forørig når det gjelder foto så spør kundene ofte om hvor mye kamera tåler, og da svarer jeg at det er stort sett det samme som eller litt mindre enn en mobiltelefon, spesielt skjermen er sårbar, og de blir sjokkerte. Jeg er glad vi har fått inn Olympus Mju 720 SW nå.. den virker skikkelig robust. Perfekt hvis man er mye ute i naturen eller på ski.
PMnormal Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Det er de samme menneskene som ble sjokkert da man fant ut at jorden er rund. Dagens mennesker er mer kravstore enn det som er godt for dem. Skillsmissestatistikken er det beste eksempel på det. Nå begynner jeg å bli temmelig OT.
thotta Skrevet 4. april 2006 Forfatter Skrevet 4. april 2006 Takker for svar alle sammen.. Takk for linker, Zemian Skal vurdere alternativene du nevner også, og se om jeg finner noen tester. Når det gjelder bruk og kast-diskusjonen her, tok den jo litt vel av, da. Men morsom lesning Jeg er enig i at man skal ta vare på tingene sine, og at visse forhåndsregler forhindrer at man må kjøpe nye ting flere ganger i året. Når dette er sagt, så kan man ved å ikke legge så veldig mye penger i et kamera gjerne overleve med at man må kjøpe nytt om i underkant av 2 år. Her ligger gjerne også litt av grunnen til at jeg ikke ønsker å legge så mye penger i kameraet. Dette vil for meg bli en skikkelig "bruksgjenstand", hvor jeg faktisk vektlegger at jeg får brukt det mye som viktigere enn at det holder seg for evig. Det er likvel interessant som dere nevner med riper. Det vil jo fort kunne bli irriterende hvis kameraet tidlig blir så ripete at det nesten ikke er brukenes. Noe jeg tror kan funke her, er en slik "iPod sokk". Disse passer fint til mobiler, og vil nok også kunne brukes på kameraer vil jeg tro
Konamixx Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hei, Jeg er på jakt etter et realtivt rimelig og lite kompaktkamera (det er vel det som kalles ultrakompakt?). Det vil være til "allround" bruk, altså ferie-, fest-, tur- m.m. Jeg tenker meg en pris oppunder 2000 kr. Jeg innser jo at man ikke får det beste for denne prisen, men det trenger jeg heller ikke - bare det er ganske bra. Men 3x optisk zoom synes jeg er et must. Rundt 5 megapixels tenker jeg holder i massevis. Det er viktig at det er relativt lite, slik at det faktisk kan oppbevares i bukselommen. (Jeg har erfart at dette er essensielt for at man faktisk skal gidde og ha kameraet med seg "hele tiden".) Jeg har sett litt på Konica Minolta DiMAGE X60 som de har på tilbud til ca 1700 på en fotosjappe i nærheten. Er dette et bra kjøp? Noen som vet om dette er et ok kamera? Casio EX-Z60 er noe jeg også har tenkt på. Er dette bra? Er det noe som er "det beste kjøpet" for meg? Er takknemlig for tips, synspunkter (og linker) 5864051[/snapback] Ta en titt på disse testene av X60'en: http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/x60_pg5.html http://www.digicamreview.co.uk/konica_mino..._x60_review.htm ser slettes ikke så dumt ut. Casio Z60 er forholdsvis ny, så her har det nok ikke kommet like mange og omfattende tester. I tillegg har du Nikon Coolpix S3 som et alternativ til rundt 2200-2300 kroner. 5864173[/snapback] Ser foresten at Coolpix S3 selges til den nette sum av 1999kr på japan photo. Vurderer nesten å kjøpe meg et slik selv.
thotta Skrevet 4. april 2006 Forfatter Skrevet 4. april 2006 takk fo tipset ang. Coolpix S3 (det er jo flere her som nevner dette) Er det en "kjennsgjerning" at dette er et av de bedre ultrakompaktkamereaene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå