Gå til innhold

Gjøre en disk bootbar


Anbefalte innlegg

Heisann.. håper noe kan svare meg på dette:

 

Problem.. disk0 i maskinen min var opprinnelig disk, men windows XP.. for en stund siden fikk jeg en ny disk i maskinen (disk1) som jeg innstallerte winXP MCE på..

 

Nå har jeg altså en disk0 med bootsektoren på+winxp, og en disk 1 som jeg har wn xp MCE på

 

Problemet er at nå vil jeg fjerne disk0 som innehar bootsektoren, og kune bruke den ene disken i maskinen..

 

Noe som vet hva jeg kan gjøre? Finnes det noe program som klarer å opprette bootsectorer på disk1, og får med seg Win XP MCE innstallajonen sånn at jeg kan boote rett i windows på normal måte??

 

Håper noe kan svare da det er litt viktig å få ut disk0 av maskinen...

 

Mvh

TorEspen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Det er vel MBR(Master Boot Record) du mener, for bootsector har hver enkelt partisjon.

 

Du kan forsøke fra "recovery console" fra Windows-cden:

* fixboot c: (bytt ut c: med stasjonsbokstaven) eller:

* fdisk /fixmbr

 

God helg!

 

Hilsen,

efikkan.

5852295[/snapback]

 

Fungerer fdisk fra windows XP oppstart med vaget "bare kommando linje"?

 

Har prøvd fra recovery console, men det fungerte ikke?.. mulig jeg må sette opp disken annerledes??.. sitter ikke på pc'en nå, men såvidt jeg husker så er den satt opp som logisk?.. ;) dårlig hukommelse gitt.. der jeg skal sette inn C: med riktig stasjonsbokstav.. er det samme stasjonsbokstav som den har under vanlig drift i windows?.. isåfall er dette H:

Når jeg starter opp recovery console så får jeg spørsmålet ved "innlogging" at jeg må velge mellom 2 windowser

1: C:\windows

2: J:\windows

 

litt vondt å vite hvilken partisjon som faktisk er hoved partisjonen på disk nr 2 :)

C: regner jeg med er den disken jeg ikke lenger skal bruke, men J: ??

 

 

FANKEN!.. En annen som var innlogget her jo..kom inn med feil bruker?... merkelig.. jeg loget da akkurat på?..

 

Tommy: sorry, var ikke meninga å bruke din bruker ID, la ikke merke til det ;)

Endret av zhitler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...