Gå til innhold

D50 eller Dynax 5D?


Anbefalte innlegg

Vet at slike spørsmål gjerne stilles ofte her, men jeg lurer på et par konkrete poeng, som er litt vanskelige å formulere.

 

1. Er det noen som har erfaringer med hvor mye bildestabilisatoren på Dynax egentlig har å si i praksis?

 

2. Hvor mye støy får man ved 3200 ISO på Dynax kontra 1600 på Nikon? Er det vesentlig forskjell i hvor raske lukketider man oppnår på 3200 mot 1600?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D50 har nok bedre støyegenskaper enn 5D, men 5D har bildestabilisator. I praksis betyr det at du kan ta portretter, og stillestående objekter, i lavere lys med 5D. Der D50 må opp i iso 1600, klarer 5D seg typisk med iso 400. I og med at 5D presterer brukbare resultater på iso 1600 også, så kan du ta slike bilder i veldig svakt lys. Til action-foto, er D50 bedre i dårlig lys.

 

Forskjellen mellom iso 1600 og 3200 er en blender/et steg. Dvs at hvis du får 1/30s på iso 1600, så får du 1/60s på iso 3200. Man kan altså bruke dobbelt så hurtig lukkertid ved å øke iso ett hakk.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg har hatt KM 5d et par uker nå. Har sett ganske skarpe bilder ned til 1/5 sek (kombiner gjerne med seriebilder).

 

Når det gjelder støy så sjekk denne linken. OK - det er ikke 5d men 7d men jeg tror det gir et greit bilde. Jeg har forsøkt noe og vil holde meg unna 3200.

 

Når det gjelder hvor effektiv stabilisatoren er så sjekk denn diskusjonen.

 

I øyeblikket er det vrient å få tak i objektiv fra Minolta (jeg venter på 50 mm F1.7 fra Kanada).

 

Jeg er forøvrig svært godt fornøyd med kameraet - i tillegg til bildestabilisatoren så liker jeg godt helmanuell blits (har forsøkt Canon 350d - der fikk jeg ikke full kontroll over blitsen).

 

Jeg kjøpte mitt kamera på Japan Foto for 4.999,- inkl. kitobjektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...