Gå til innhold

Billig filserver med Linux-støtte, finnes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er på jakt etter en billig filserver/gateway med HW som støttes av Linux uten noe tull.

Hovedkort: mest mulig integrert: LAN, lyd og skjermkort. Må støttes av Linux.

Nettverkskort: et vanlig PCI-kort som støttes av Linux.

W-LAN: gjerne et kort som kan settes i "access point"-modus, og som ikke krangler hvis jeg installerer en vanlig Linux-distro på den. Min erfaring er at dette er det vanskeligste å finne.

Ekstra HDD-støtte. En IDE-kontroller med PCI-tilkobling gjør sikkert susen.

HDD, CPU, RAM, kabinett og optisk stasjon kan jeg bare kjøpe billig.

Er det noen som har noen tips til hw? Maskinen skal bare brukes på et hjemmenettverk, så den blir ikke hardt belastet på noen som helst måte.

Hilsen Petter

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du kan jo bare gå inn på en hvilken som helst nettbutikk og sette sammen en billig boks for det formålet der :)

5836949[/snapback]

Tror nå alt støtter linux.....

Skrevet (endret)

les på produsentens side... er bare tull at alt hardware støtter linux automatisk...

mye hardware som er dårlig støttet, spesiellt nytt hardware! enkelte flatskjermer har jeg også hatt problem med!

http://www.linuxbutikken.no/ -tror alt deres hardware har støtte for linux og det er testet ut. om jeg ikke tar grundig feil.

du kunne jo også sende mail til butikken og spørre om de kan garantere deg eller sette sammen en maskin med linux støtte.. men vet enkelte butikker med ms sertifisering nekter å gjøre dette :p

edit

men som det blir sagt av disse 2 andre så støtter mesteparten av hardware linux, men sjekk på produsentens side der står det hva det er testet på :p

og mesteparten av eldre (1år) gammel hardware er nok støttet mer eller mindre.

Endret av dib
Skrevet

Takk for tips om linuxutikken. Jeg har samme erfaring som dib i forhold til at ikke alt er støttet.

Jeg kjøpte et Jensen USB-W-LAN-kort som er "støttet av Linux", men det har kun blitt testet med gamle kjerner, og driverne følger ikke med på CD-en, altså må jeg bruke Windows til å laste ned drivere. Det er dette kaller "tull".

Skrevet

jeg har ikke handla der men du kunne jo spør om det er slik jeg tror at dem har testet forskjellige distrubusjoner på de forskjellige pcene der... ;)

lykke til =)

Skrevet
Hei.

Jeg er på jakt etter en billig filserver/gateway med HW som støttes av Linux uten noe tull.

Hovedkort: mest mulig integrert: LAN, lyd og skjermkort. Må støttes av Linux.

Integrert skjermkort er ikke så vanlig, utenom på kort for microatx. Det vil du ofte ikke ha, da disse også har begrenset med tilkoblinger og PCI-slots. Får du plass til et skjermkort, kjøp noe ultrabillig og vifteløst med GPU fra Nvidia. Lydkort kan være litt mer stress men kan du ofte løse ganske greit med få tak i en nyere versjon av alsa. Men hva skal du med lyd på en server?

Nettverkskort er sjelden noe problem. Dvs. ikke noe stress å få dem til å funke, men i blant er ytelsen så som så på integrerte løsninger (jeg liker ikke Marvel) Spesielt hovedkort fra Intel har gjerne et godt nettverkskort (fra samme produsent), men da begrenser man seg jo til ja, en prosessor fra Intel med den varmeutviklingen og støyen det fort kan medføre.

Jeg hadde gjort det enkelt, kjøpt et hovedkort fra Asus med nforce chipset og brukt noen kroner ekstra på et nettverkskort fra Intel. De maskinene jeg har vært med på å sette sammen/konfigurere har hittil fungert ut av boksen med f.eks. Debian Stable.

W-LAN: gjerne et kort som kan settes i "access point"-modus, og som ikke krangler hvis jeg installerer en vanlig Linux-distro på den. Min erfaring er at dette er det vanskeligste å finne.

Enig i det, det kan være ganske vanskelig. Jeg foreslår at du ser litt på http://www.madwifi.org og sjekker ut kompatibilitetslista. Kort med Atheros-brikkesett kan settess opp i aksesspunkt-modus. Vær forberedt på å måtte laste ned en driver derfra og kompilere den, men det er ikke så vanskelig og how-tos finner du der. Etterpå funker kortet så det griner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...