Gå til innhold

Fargeprofilinnstilling på canon EOS 350D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå driver jeg å tester ut dette litt på egenhånd , men vet at sRGB er det greieste å bruke hvis du bruker bildene mest til web visning o.l.

Denne standarden ble til for dette bruket.

Jeg vet også at RGB er best og bruke hvis man skal ha bilder på trykk og til utskrifter.

 

Nå bruker jeg å stille kameraet på RGB og justere fargene i dette fargerommet i Photoshop sin RAW behandling , og hvis jeg skal vise bildene på internett så kan man konvertere bildene fra RGB til sRGB i bildebehandlingen.

Men man kan ikke konvertere fra sRGB til RGB , derfor har jeg kameraet innstilt på RGB :)

 

Bruker du basic intillinger på kameraet vil jpg bildene bli opptatt i sRGB uansett.

Lenke til kommentar
Jeg vet også at RGB er best og bruke hvis man skal ha bilder på trykk og til utskrifter.

 

RGB er for skjermvisning, CMYK er for trykk. Dersom man f.eks trykker et RGB-bilde i et trykkeri uten å gjøre om til CMYK vil man få store problemer fordi trykkerier (og mange printere) har CMYK-patroner.

Endret av Therogerman
Lenke til kommentar

Adobe RGB1998 synes jeg har noe mer knall i fargene, de blir mindre blasse. Du konverterer da etterpå over til sRGB igjen for riktig visning på skjerm + utskrift. Se http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page13.asp under Color Spaces for sammenligning.

 

Endel programmer som f.eks Photoshop kan også vise Adobe RGB1998, men man må da huske å velge at de skal åpnes med den profilen.

Lenke til kommentar
Jeg vet også at RGB er best og bruke hvis man skal ha bilder på trykk og til utskrifter.

 

RGB er for skjermvisning, CMYK er for trykk. Dersom man f.eks trykker et RGB-bilde i et trykkeri uten å gjøre om til CMYK vil man få store problemer fordi trykkerier (og mange printere) har CMYK-patroner.

5811983[/snapback]

 

Sjekk på foto.no , det står mange innlegg om fargerom der :)

CMYK er et vanskelig å begi seg ut på og det beste skal være å la et trykkeri konvertere RGB filene selv.

Lenke til kommentar
Jeg vet også at RGB er best og bruke hvis man skal ha bilder på trykk og til utskrifter.

 

RGB er for skjermvisning, CMYK er for trykk. Dersom man f.eks trykker et RGB-bilde i et trykkeri uten å gjøre om til CMYK vil man få store problemer fordi trykkerier (og mange printere) har CMYK-patroner.

5811983[/snapback]

 

Sjekk på foto.no , det står mange innlegg om fargerom der :)

CMYK er et vanskelig å begi seg ut på og det beste skal være å la et trykkeri konvertere RGB filene selv.

5813234[/snapback]

 

Fant denne artikkelen på nettet om bruk av Adobe RGB og sRBG. På mitt Canon Eos 350 bruker jeg nå bare Adobe RGB og konverterer denne i CS 2 istedetfor.

 

Options for your camera

 

Most of the latest dSLR cameras (the high end pro and prosumer models) come with a user selectable color space. Remember that "Color space" in this context is synonymous with "ICC profile". Most have sRGB and Adobe RGB to choose from and if you are working with software that can handle profiles, Adobe RGB is generally the best choice to select in the camera setup menu. Setting the camera to Adobe RGB will ensure that images from the camera conform to the Adobe RGB profile. If you usually just download pictures from the camera and put them on the web or send them in emails without modifying them, sRGB may be the better choice because the sRGB color space (profile) is closer to your monitor's profile than Adobe RGB. One common mistake is to select Adobe RGB in the camera (or raw conversion software) and then send the image to someone via email. When the recipient views the email, he/she will see the wrong colors because Adobe RGB is not well suited for viewing on a monitor (the color space "triangles" don't closely match). The solution is to convert those Adobe RGB images to sRGB using your color managed "ICC aware" software before sending them in an email.

 

In contrast to high end cameras that allow you to specify a color space, if you have a consumer "point and shoot" camera, there may be no selection for color space and generally no indication of what should be used for a profile. In this case, it is usually best to just use sRGB as the "assumed" camera profile. There are some camera profiles available online such as those on the Popular Photography site, but in general, it is very difficult to create profiles for JPEG and TIFF images from a camera because cameras often respond differently under different lighting and it can be difficult to recreate the exact settings used/needed on the camera for the profile to be accurate. If you shoot in raw mode and develop your photos with a raw conversion tool, it is the responsibility of the raw conversion tool to convert your raw images to JPEG's or TIFF's under a user specified color space. In other words, you should not need to look for a profile if you convert raw files with a raw conversion tool because the raw conversion tool should have output options like the ability to save converted images in either sRGB or Adobe RGB color spaces.

 

It is possible to create a profile (or profiles) for your camera using a profiling tool such as those mentioned in the scanner and printer sections below, but developing profiles for cameras is generally not for the novice and requires very exacting framing and lighting.

Lenke til kommentar
Hei.

På EOS 350 D kan man velge 2 profiler, sRGB eller Adobe RGB1998. Sistnevnte er jo den som gir flest farger, men skrivere kan ikke levere så mange farger i CMYK. Hva bør kamera settes på? Default var visst sRGB tror jeg.

 

Mvh

 

roar

5809533[/snapback]

 

 

Etter hva jeg har hørt så er Adobe RGB 1998 et "større" fargerom.

Det anbefales ihvertfall av de fleste etter som jeg skjønner.

Tar du bilder i RAW format så kan du velge fargerom ved konvertering til TIFF eller JPG. (Med Rawshooter eller Adobe sin egen)

 

Jeg bruker ihvertfall Adobe RGB1998.

Lenke til kommentar
Hei.

På EOS 350 D kan man velge 2 profiler, sRGB eller Adobe RGB1998. Sistnevnte er jo den som gir flest farger, men skrivere kan ikke levere så mange farger i CMYK. Hva bør kamera settes på? Default var visst sRGB tror jeg.

 

Mvh

 

roar

5809533[/snapback]

 

 

Etter hva jeg har hørt så er Adobe RGB 1998 et "større" fargerom.

Det anbefales ihvertfall av de fleste etter som jeg skjønner.

Tar du bilder i RAW format så kan du velge fargerom ved konvertering til TIFF eller JPG. (Med Rawshooter eller Adobe sin egen)

 

Jeg bruker ihvertfall Adobe RGB1998.

5814636[/snapback]

 

Ja, jeg bruker også Adobe RGB 1998 på min 350 nå etter at denne er bedre tilpasset CS 2 i fargebehandling.

 

mvh

 

roar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...