TechCF Skrevet 24. mars 2006 Skrevet 24. mars 2006 (endret) Jeg har et typisk inventory script som jeg prøver å forenkle. Jeg trenger en query som henter all info fra program fra en tabell, og så sum av en kolonne i en annen tabell. Nå er det snart helg og jeg er sliten, men denne koden jeg kom opp med virker ikke: SELECT p.*, SUM(t.Antall) FROM Produkter AS p INNER JOIN Transaksjoner AS t ON p.ID = t.ProduktID Noen som kan forklare en n00b hvordan dette gjøres skikkelig? Subquery, inner/outer join? Endret 27. mars 2006 av TechCF
olona Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Tror du må kjøre en group by, dersom du skal gjøre dette. DA må du nok også spesifisere hvilke kolonner du vil ha med fra P.*. Eks select p.id, p.navn, sum(t.antall) ... ... group by p.id, p.navn Håper det hjelper.
Kirikiri Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Du er definitivt på riktig spor. Men som olona sier må du ha med en group by når du involverer SUM. Du må gjøre group by alle de andre kolonnene i resultatet ditt enn sum. Trenger du alle kolonnene fra P, eller bare enkelte? Hvis du ikke trenger å ta med alle, spesifiser de du vil ha med, og gjør group by på disse også. Kirikiri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå