Stig Jøran Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 'Åpne fil Open "E:\Hoved.dat" For Input As #1 Input #1, lineoftext$ Text1.Text = lineoftext$ Close #1 'Skriv til fil Open "E:\Hoved.dat" For Output As #1 Write #1, Text1 Close #1 Det er koden min, men denne skriver til det som er i tekst boksen på øverste linje. Hvordan gjør jeg at den kan skrive til linje 1, og 2 osv? Og at jeg kan hente ut data fra feks linje 2 eller 3?
backup Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 (endret) Med: Open "E:\Hoved.dat" For Output As #1 blir den gamle fila overskrevet, men med: Open "E:\Hoved.dat" For Append As #1, så kommer det som skrives bak det som er fra før i fila. Bruk en do-loop som går fra 1 og til n og sett ved en tekstboks n til å være lik 3 (eller et annet tall). Inne i loop'en leser du inn en linje fra fila i tekstboksa, og når loop'en har gått 3 ganger så har du i tekstboksa linje nr. 3. Endret 21. mars 2006 av backup
aadnk Skrevet 22. mars 2006 Skrevet 22. mars 2006 Eventuelt kan du benytte binarisk åpning av filene, dersom de mot formodning skulle være nokså store: ' Benyttet for å øke ytelsen av strengallokeringPrivate Declare Function SysAllocStringByteLen Lib "oleaut32" (ByVal olestr As Long, ByVal BLen As Long) As String Public Function LoadFile(sFile As String) As String Dim Free As Long ' Finn et ledig filnummer Free = FreeFile ' Åpne filen binarisk Open sFile For Binary As #Free ' Alloker buffer til å passe mengden data LoadFile = SysAllocStringByteLen(0&, LOF(Free)) ' Last inn all data Get #Free, , LoadFile ' Lukk fil Close #Free End Function Public Sub SaveFile(sFile As String, sData As String) Dim Free As Long ' Finn et ledig filnummer Free = FreeFile ' Åpne filen binarisk Open sFile For Binary As #Free ' Skriv all data Get #Free, , sData ' Lukk fil Close #Free End Sub
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå