CruellaDeVille Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Jeg forsøker å implementere et spill (memory), hvor jeg har en applet som består av et gameboard, som igjen består av en rekke felt med en shape med form og farge. Så langt så godt. Men så sjekker jeg form og farge på feltene i Field-klassen min, og hvis alle feltene er like skal jeg slette hele gameboardet og legge inn nye felt. Problemet her at jeg må kalle erase()-metoden i gameboard statisk slik: Memory.getGameboard().erase(). og videre Memory.getUserPanel( // do stuff) Så har jeg hørt om Singelton patterns, en klasse det går bare ann å opprette et objekt av, og når en annen klasse utfører metodekall på denne utføres det alltid på samme objekt. Er singelton løsningen for meg? Jeg trenger et gameboard, et userpanel og alle data som skal endres skal endres på dette. Pr nå har jeg public static Userpanel og public static Gameboard. Vil gjerne gjøre de ikke_statisk (siden jeg har hørt at statiske referanser i hopetall er tegn på dårlig design) Singelton eller ikke - det er spørsmålet
aleh Skrevet 27. mars 2006 Skrevet 27. mars 2006 Singleon er en veldig elegant måte å forhindre at det finnes mer enn en instans av en gitt klasse. Singleton mønsteret krever likevel at du har en statisk metode og den skal alltid returnere en peker til seg selv. Rent ellers så ser det ut som om du har for mange statiske klasser og metoder. Tror du kan løse det uten å måtte bruke Singleton men da må jeg nesten vite litt mer om oppbygningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå