Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"home media system" - forslag?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder for tiden på å planlegge renovering av mitt murhus fra 50tallet, og akkurat nå holder jeg på med den tekniske biten. Og forhåpentligvis er det noen her som kan tipse meg om løsninger som fungerer bra!

 

Det jeg er ute etter er et velfungerende "home media system", altså et system hvor jeg har en sentral server med en del filmer og musikk liggende.. og også tilgang til tv-kanaler. (noe jeg idag får via vanlig kabel-tv, men switcher vel til ip-tv når det kommer for fullt).

 

Jeg kommer til å ha 4 tv`er rundt i huset (bad, stue, hjemmekino og soverom) - og vil gjerne at dette systemet skal være tilgjenglig overalt. Jeg har ikke noe behov for å surfe på internett via disse skjermene, men vil altså ha tilgang til musikk, film og tv.

 

Av utstyr jeg skal ha så er iallefall vanntett tv fra tilevision (http://www.tilevision.no/),

også blir det vel å kjøre windows media center som software-løsning.

 

Men utover det har jeg ikke peiling selv, hva er det som blir bindeleddet mellom denne maskinen og de 4 forskjellige "terminalene" rundt i huset? Anybody?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags kompetanse stiller du med selv?

 

Har du teknisk kunnskap til å sette opp servere, kabling, routere..osv. Eller ser du etter mer ferdig løsninger?

 

For du har firmaer som for en slump penger setter opp hele ruklet for deg. Skjermer, maskiner og software. Men de er nok ikke billige.

 

Derfor jeg lurer på hva du kan, siden det andre alternativet er jo at du setter opp alt selv. Da bør du ta kontakt med Mastiff her på forumet. Han har skrevet en laaaaaaaaaang artikkel om oppsett av hjemmesystem. Han har et ganske sofistikert system i sitt hus.

 

Men har du begrenset budsjett og skal sette opp selv ville jeg i første hånd fokusert på å legge inn kabelganger og kontaktpunker og gode gigbit routere slik at du har all båndbredden du kan drømme om når du etterhvert setter inn maskiner og skjermer og skal fordele signalet. Jeg tror STORE delen av å gjøre en slik jobb skikkelig er grunn arbeidet. Og det er jo flott da at du starter en tråd her nå. Så jeg tror du er på god vei!

 

Så fortell oss litt mer om budsjett og din kompetanse på software og hardware så skal du se det vil renne inn med tips i tråden din.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar!

 

Min viktigste kompetanse er vel det at jeg er engasjert og gira på det her, og at jeg elsker DIY-prosjekter. Men jeg har vel satt opp noen servere (mac, linux, win) og også nettverk på et par kontor jeg har jobbet.. og også et provisorisk nett hjemme nå. Jeg har vel ingen voldsom teknisk kompetanse på det, men jeg har iallefall brunt belte i å lese howtos og google.

 

Jeg har ikke noe budsjett på dette enda, driver litt research på det først. Få noen til å sette opp alt for meg er uaktuelt, da det å sette det opp er minst halve morroa for min del.

 

Har lest noen av guidene til mastif når de har ligget på forsiden her, men får kanskje ta og pløye gjennom alle 10 i kveld så jeg får det under huden.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd en masse med forskjellige løsninger med HTPC og diverse kablingstyper,trådløst, remote extendere osv osv. Det er et virvar ute i markede om en skal ha et system som ikke koster skjorta. Systemet jeg har kommet fram til nå er Moddifiser gammletypen XboX.

 

Jeg er så fornøyd med XboX at jeg har nå 3 stk, en under hver TV i huset. Har så satt opp en PC som kjører windows med mangen HDD i, her har jeg nå rippet inn alt av musikk, bilder og filmer.

Det er da kun nettverks kabel som er nødvendig å trekk.

Et minus er at jeg ikke kan bruke boxen til å zappe TV, men det er muligt om man har en Dreambox.

Om det kommer et prog som gjør det muligt å streame TV fra HTPC så er Xboxen den ultimate maskin for hjemmeunderholdning. Billig,stabil,enkel og stadig forbedring i programvare.

 

Den har en voldsom viftestøy, og derfor MÅ viften skiftes ut.

Jeg ser i dag 4 TV kanaler på alle Tv enen ved vanlig antenne og Kabel dekoder i stuen.

 

Håper andre har noen erfaringer å dele med seg.

Lykke til med prosjektet, hilsen KAN

Lenke til kommentar

bare en liten ting når det gjelder budsjett.. selv om jeg ikke har satt av noe ordentlig budsjett på akkurat denne tekniske biten, så er totalbudsjettet på renoveringen 850 000. Jeg har allerede skiftet tak, satt inn enorme takvinduer/skylights, revet stort sett alt av vegger og satt opp nye bedre romløsninger i 2.etasje, skiftet det meste av dører, etterisolert en haug med vegger, malt hele huset utvendig, ny skorstein, nye takrenner, malt alle vinduer, byttet et par punkterte vinduer, bygd om hele inngangspartiet innvendig... og sikkert mye som jeg har glemt/fortrengt akkurat nå.

 

Nå i sommer skal kjøkkenet flyttes ut i stua (som er rundt 70m2), og det som tidligere var kjøkken skal bli et STORT bad (14m2) med boblebad og forhåpentlgvis htpc/media center koblet til vanntett lcd-skjerm fra tilevision.no.

 

Så poenget er at hvis det koster noen ekstra tusenlapper for et system som er mer fremtidsrettet enn andre.. så dekker forhåpentligvis lånet mitt det og. ;)

Lenke til kommentar

Hei Kan, jeg tror faktiskt man kan surfe tv-kanaler om man har en windows htpc og et par xbox 360... tror det heter windows media extention eller noe.

 

Det er iallefall en løsning jeg vurderer.. ha en sentral htpc/server, og 3 xbox 360 koblet til hver skjerm.

 

Men jeg skulle ønske det kunne vært enda lettere å styrt systemet, altså jeg skulle gjerne sluppet å ha de xboxene koblet overalt. Hvordan er det foreksempel mer fete hotell gjør dette.. de har jo bare vanlig tv med fjernkontroll som man kan se alt av tv-kanaler, velge filmer og surfe på nettet (på en ekstremt dårlig måte) - uten egen boks koblet til hver skjerm/tv..

 

Nå har jeg ikke akkurat tenkt å åpne hotell i huset mitt, men det virker litt tungvint å måtte ha 3 separate xboxer for å styre det systemet her..

Lenke til kommentar
Hei Kan, jeg tror faktiskt man kan surfe tv-kanaler om man har en windows htpc og et par xbox 360... tror det heter windows media extention eller noe.

 

Det er iallefall en løsning jeg vurderer.. ha en sentral htpc/server, og 3 xbox 360 koblet til hver skjerm.

 

Men jeg skulle ønske det kunne vært enda lettere å styrt systemet, altså jeg skulle gjerne sluppet å ha de xboxene koblet overalt. Hvordan er det foreksempel mer fete hotell gjør dette.. de har jo bare vanlig tv med fjernkontroll som man kan se alt av tv-kanaler, velge filmer og surfe på nettet (på en ekstremt dårlig måte) - uten egen boks koblet til hver skjerm/tv..

 

Nå har jeg ikke akkurat tenkt å åpne hotell i huset mitt, men det virker litt tungvint å måtte ha 3 separate xboxer for å styre det systemet her..

5779060[/snapback]

 

Når disse lar seg modifisere slik at det er mulig å spille av alle forskjellige filtyper som er i bruk i dag blir disse boksene utrolig bra mot en mediapc med Tv kort.

Støy er et stort problem med 360

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...