Gå til innhold

hvilken motstand skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

høres smart ut firesky, men kan ikke helt skjønne hvordan du skal klare det og få det nøyaktig nok med motstander, jeg kan ikke skjønne annet en at den løsningen din vil bli svært strømavhengig... Du kan selvfølgelig oppnå et perfekt resultat med en Zener diode, men den må da tåle nærmere 6W... det er vel sjelden? orker ikke å sjekke elfa nå hvor kraftig zener du får tak i...

 

BTW: "5,6va(hva nå en det er).." VA er Volt Ampere og er enkelt og greit V ganger A. Når vi snakker likestrøm blir dette det samme som Watt, effekt. Litt mer komplisert når vi kommer over på vekselstrøm, men det trenger du ikke bry deg om... Og 5.6VA = regulatoren må kunne levere 5.6VA..

Lenke til kommentar

bah, fant ut at jeg har glemt elektronikk boka på skolen, skal se i morgen..

vil ha den boka til å se litt i så jeg ikke gjør alt helt på trynet :wee:

 

super_kalle2 trekker ikke noe mer strøm en andre regulatore

man har 2 motstandere i serie å hvis man da har 2.5 volt mellom de motstandere og kopler den pinnen som er jord på regulatoren til der det er 2.5 volt vil regulatoren "tro" at det er jord, mens det egentlig er 2.5volt, da vil den gi ut de 5 volta sine + de 2.5 volta som den tror er jord...

du forstår det kansje når jeg kommer med et sjema ;)

det er oxo mulig å bruke en zener og en motstand for å få det mer nøyaktig

 

det blir på en måte en kombinasjon mellom en parallell regulator og en slik 78xx regulator

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

Ah! :thumbup: Det vil selvfølgelig fungere knall! Men jeg tror det er bedre å sette den motstandsrekka fra input for der har du en fast spenning..

 

12v inn og du skal ha 2.5v over den nederste motstanden. La oss si at den nederste motstanden er 1kOhm, da vil vi få 2.5v/1000 = 0.0025A. Den øverste motstanden vil da bli: 9.5v/0.0025A = 3.8kOhm.. Jeg tror ikke det er en standard verdi, men du kan benytte en 1.8kOhm og en 2kOhm i serie.. Det blir bra..

Lenke til kommentar
Ah!  :thumbup:  Det vil selvfølgelig fungere knall! Men jeg tror det er bedre å sette den motstandsrekka fra input for der har du en fast spenning.. 

 

12v inn og du skal ha 2.5v over den nederste motstanden. La oss si at den nederste motstanden er 1kOhm, da vil vi få 2.5v/1000 = 0.0025A.  Den øverste motstanden vil da bli: 9.5v/0.0025A = 3.8kOhm.. Jeg tror ikke det er en standard verdi, men du kan benytte en 1.8kOhm og en 2kOhm i serie.. Det blir bra..

5786428[/snapback]

 

http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309016.pdf

 

se øverst på side 17...

 

Det flyter en liten og nesten fast strøm ut i GND pinnen på regulatoren,

den må vi ta hensyn til når vi regner ut motstandene.

For L78xx er denne strømmen 6mA med en økning på ca 10% avhengig av belastningen på regulatoren. (må sjekkes for hver regulator type man bruker)

 

Regulatoren vet ikke noe om motstandene.. den prøver bare å holde spenningen mellom "jord" pinnen og "ut" pinnen fast.

og med fast spenning der blir strømmen i R1 konstant, og det blir den nesten i R2 også (kun litt last avhengig, og med 5X mer strøm i R1 en i jord pinnen, er effekten av dette nede i ca 2%)

Som dere ser er det på utgangen motstandene bør stå.

Lenke til kommentar
takk :) men blir det dyrt? hadde ikke tenkt til å bruke så mye på den.. men men tusen takk for svar :thumbup:

5784507[/snapback]

hvis man gjør det på den måten jeg hadde tenkt det vil det ikke koste stort mer en en tier elns :)

5784596[/snapback]

 

 

men da tenger jeg eksakt vilke deler og et koblingsskjema....

 

takk for svar igjenn :thumbup:

Lenke til kommentar
Ah!  :thumbup:  Det vil selvfølgelig fungere knall! Men jeg tror det er bedre å sette den motstandsrekka fra input for der har du en fast spenning.. 

 

12v inn og du skal ha 2.5v over den nederste motstanden. La oss si at den nederste motstanden er 1kOhm, da vil vi få 2.5v/1000 = 0.0025A.  Den øverste motstanden vil da bli: 9.5v/0.0025A = 3.8kOhm.. Jeg tror ikke det er en standard verdi, men du kan benytte en 1.8kOhm og en 2kOhm i serie.. Det blir bra..

5786428[/snapback]

er det ikke bedre å ha motstandsrekka på utgangsiden? med tanke på at den er stabilisert?

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

er det ikke bedre å ha motstandsrekka på utgangsiden? med tanke på at den er stabilisert?

5789260[/snapback]

 

Du vet ikke hvilken spenning du vil få ut med en gang! Og du må jo regne ut spenningsfallet over motstandene ut ifra den spenningen du setter på dem. Jeg er fast bestemt på at det er bedre å ta motstandene fra innganger i og med at den spenningen er dønn stabil...

Lenke til kommentar

er det ikke bedre å ha motstandsrekka på utgangsiden? med tanke på at den er stabilisert?

5789260[/snapback]

 

Du vet ikke hvilken spenning du vil få ut med en gang! Og du må jo regne ut spenningsfallet over motstandene ut ifra den spenningen du setter på dem. Jeg er fast bestemt på at det er bedre å ta motstandene fra innganger i og med at den spenningen er dønn stabil...

5789905[/snapback]

tja, jeg vil tro det er best å ta dem på utgangssiden, var slik vi gjorde det på skolen og den formelen jeg linka til i posten over er egna til den kretsen jeg linka til...

 

skal se om jeg kan få vrid og snudd litt på den formelen så det stemmer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...