Gå til innhold

Rødlig farge på utskriftene med IP5200R


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har problemer med at utskriftene mine blir veldig rød-oransje, slik at jeg må kaste dem... pluss at det er vannrette "striper" på bildene... har prøvd å justere skrivehodene ol. men ingenting virker. er det noen som har noen tips?

5764182[/snapback]

 

Jeg skulle faktisk akkurat til å legge inn et innlegg om det samme! Mine utskrifter blir også for røde i fargen - det er UTROLIG irriterende!

 

Det med stripene er det ikke noe å gjøre med. Slik er de fleste pixma-modellene, jeg har 5200 selv og har hørt om andre som opplever det samme.

Lenke til kommentar

Nå fant jeg utav det!

 

For å få fine utskrifter så er det en ting du må gjøre. Når du har valgt Print... i f.eks PS, så klikker du på Properties på siden av printernavnet.

 

Sett Color/Intensity til Manual og trykk på Set...-knappen. Sett Print Type til None.

 

Dette gjorde susen for meg iallefall! Rødskjæret forsvant helt.

 

Gi beskjed hvis det funket.

Lenke til kommentar
Ofte det problemet der hvis du mangler blått blekk i skriveren din.

 

Hadde ihvertfall samme problem selv, og da var det blekk som manglet.

5784710[/snapback]

 

Antar ikke dette er problemet. Kan noen forklare hvilken fargeprofil man bør bruke med CS 2 og en IP 5200R som gjør at man unngår dette rødstikket?

Jeg er anbefalt utrolig mye rart, men foreløpig har ikke noe fungert. Jeg mistenker Canon for å ikke sende med korrekt fargeprofil med skriveren sin så lenge man ikke nytter deres utskriftsprogramvare.

 

Her er mine innstilinger så langt:

 

I egenskaper for Canon IP5200R er instillingene Utskriftskvalitet på Standard, Farge/Intensitet på Windows Image Color Management er disablet, Utskriftstype er "foto", lysstyrke er"vanlig"

 

I "Print with preview i CS2 er innstillinger som følger:

Color management

Print: Document (profile sRGB IEC61966-2.1)

Options: Color handling; let Photoshop determine colors

Printer profile: Adobe RGB (1998)

Rendering Intent: Relative colorimetric

Black point compensation avmerket.

 

Alle canon instillinger i skriverdriveren er slått av, alle patroner er fulle.

Bruker kun canon orginal phjotopapir.

 

Jeg har også canon SG 101 papir og i CS 2 ligger følgende profiler lagt ved under printer profile:

 

BJ color printer profile 2000

Canon HDTV gamma 1.5 monitor

Canon IP5200 MP2

Canon IP5200 PR1

Canon IP5200 PR2

Canon IP5200 PR3

Canon IP5200 SP2

Canon IP5200 SP4

 

Dette er selvsagt kun noen få, det ligger ufattelig mange andre der også som jeg er ukjent med.

 

Men kan også noen forklare meg hva jeg bør jobbe med i CS 2 sin "working profile" under menyen "View-proof setup"? Bør dette være Custom setup, Adobe RGB (1998) eller sRGB IEC61966-2.1, working CMYK, windows RGB, monitor RGB eller noe annet??

 

Blir helt i surr jeg av dette.

 

 

Please help, min printer har for mye rødskjær i seg.

Lenke til kommentar
Feilen er at du har valgt utskriftstype Foto. Velg None så forsvinner rødskjæret, det var det som gjorde susen for meg.

5809758[/snapback]

 

Jo men da forsvinner også all fargemetning....... Bildene blir altså blasse.

5809959[/snapback]

 

Hmmm...mine blir "nøytrale" dvs slik bildene er. Det kan være at du har for mye kontrast på skjerm, slik at de ser bedre ut på skjerm enn print. Ønsker du mer metning kan du jo sette på saturation...

 

Regner med at vi snakker om samme "Foto/None" - innstilling. Les beskrivelsen min tidligere i denne tråden og se hvor jeg skrur den av.

Lenke til kommentar
Feilen er at du har valgt utskriftstype Foto. Velg None så forsvinner rødskjæret, det var det som gjorde susen for meg.

5809758[/snapback]

 

Jo men da forsvinner også all fargemetning....... Bildene blir altså blasse.

5809959[/snapback]

 

Hmmm...mine blir "nøytrale" dvs slik bildene er. Det kan være at du har for mye kontrast på skjerm, slik at de ser bedre ut på skjerm enn print. Ønsker du mer metning kan du jo sette på saturation...

 

Regner med at vi snakker om samme "Foto/None" - innstilling. Les beskrivelsen min tidligere i denne tråden og se hvor jeg skrur den av.

5809991[/snapback]

 

Ja vi snakker om samme foto/none ja.

Har lest omtrent alle tråder om dette her inne og problemet er nok at det ikke er knyttet korrekt fargeprofil til printeren. Hvor man får tak i disse vet jeg ikke.

Pr nå bruker jeg adobe RGB 1998 som fargeprofil både på printeren og i CS 2.

Lenke til kommentar
Ja vi snakker om samme foto/none ja.

Har lest omtrent alle tråder om dette her inne og problemet er nok at det ikke er knyttet korrekt fargeprofil til printeren. Hvor man får tak i disse vet jeg ikke.

Pr nå bruker jeg adobe RGB 1998 som fargeprofil både på printeren og i CS 2.

5810048[/snapback]

 

Jeg har testet enormt mye for å finne utav dette. Har sikkert printet 40 eksemplar av et bilde for å finne utav det som skjer. Har prøvd alle de fargeprofilene som følger med printeren uten at det utgjorde noen nevneverdig forskjell.

 

Hvis du ser i katalogen C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color på maskinen din, så er de profilene som begynner med CNB profiler til printeren. Hver av disse er tilpasset en spesiell papirtype (Photo Plus, Glossy, Pro etc etc). Jeg har gått igjennom alle disse uten noen særlig forskjell som nevnt.

 

Det virker som om problemet er den Foto-innstillingen til Canon. Den gir fine bilder av og til, og du har rett i at bildene blir mer blasse når en skrur den av. Problemet er dette med rødskjær. Det jeg har sett er at bilder som får rødskjær når jeg f.eks bruker vanlig Canon glossy fotopapir blir perfekte når jeg bruker det dyreste Canon-papiret (Photo Paper Pro tror jeg det heter). Virker som om foto-algoritmene til Canon er tilpasset bruk av det dyre papiret.

 

En løsning er som sagt å ikke bruke Foto-innstillingen. Da synes jeg bildene blir relativt bra og nøytrale. Spørsmålet er jo om en ønsker en "boost" slik som foto-settingen gir deg, eller om det er bedre med mest naturtro bilder.

 

Men jeg er veldig interessert i å vite hva du finner utav.

Lenke til kommentar
Du kan forresten finne veldig mye nyttig informasjon om dette på disse to URL'ene:

 

http://www.steves-digicams.com/techcorner/June_2005.html

http://www.steves-digicams.com/techcorner/march_2006.html

5810184[/snapback]

 

Takker for tipset, skal lese for å se om det blir bedre. Er temmelig oppgitt over at dette ikke blir bra og mange bilder ødelegges.

Skal forsøke å kalibrere skjermen på min IBM x40 og FS S7020 for å se om det blir bedre.

 

mvh

 

roar

Lenke til kommentar
Ja vi snakker om samme foto/none ja.

Har lest omtrent alle tråder om dette her inne og problemet er nok at det ikke er knyttet korrekt fargeprofil til printeren. Hvor man får tak i disse vet jeg ikke.

Pr nå bruker jeg adobe RGB 1998 som fargeprofil både på printeren og i CS 2.

5810048[/snapback]

 

Jeg har testet enormt mye for å finne utav dette. Har sikkert printet 40 eksemplar av et bilde for å finne utav det som skjer. Har prøvd alle de fargeprofilene som følger med printeren uten at det utgjorde noen nevneverdig forskjell.

 

Hvis du ser i katalogen C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color på maskinen din, så er de profilene som begynner med CNB profiler til printeren. Hver av disse er tilpasset en spesiell papirtype (Photo Plus, Glossy, Pro etc etc). Jeg har gått igjennom alle disse uten noen særlig forskjell som nevnt.

 

Det virker som om problemet er den Foto-innstillingen til Canon. Den gir fine bilder av og til, og du har rett i at bildene blir mer blasse når en skrur den av. Problemet er dette med rødskjær. Det jeg har sett er at bilder som får rødskjær når jeg f.eks bruker vanlig Canon glossy fotopapir blir perfekte når jeg bruker det dyreste Canon-papiret (Photo Paper Pro tror jeg det heter). Virker som om foto-algoritmene til Canon er tilpasset bruk av det dyre papiret.

 

En løsning er som sagt å ikke bruke Foto-innstillingen. Da synes jeg bildene blir relativt bra og nøytrale. Spørsmålet er jo om en ønsker en "boost" slik som foto-settingen gir deg, eller om det er bedre med mest naturtro bilder.

 

Men jeg er veldig interessert i å vite hva du finner utav.

5810137[/snapback]

 

BTW, vet du hvilken CNB profil som passer til hvilket papir?

Hadde vært greit å finne ut av dette ja

Lenke til kommentar
BTW, vet du hvilken CNB profil som passer til hvilket papir?

Hadde vært greit å finne ut av dette ja

5810844[/snapback]

 

Nei det vet eg desverre ikke...har prøvd å søke på google etter profilnavnene, men får ingen treff.

5811091[/snapback]

 

Hei, jeg fant dette! Se vedlegget her: http://homepage.mac.com/renard/ls/Canon_IC...ofile_Guide.pdf

 

En riktig så fin guide.

 

,mvh

 

roar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...