Gå til innhold

Hvordan forstå blender?


Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med å forstå dette med blender. Lukkertid og ISO er på plass.

 

Dermed blir mitt spørsmål hva angir blender tallet? Hvor stort er et blender trinn, slipper for eksempel 2.8 inn dobbelt så mye lys som 5,6? Er det diameteren på blender åpningen som blir angitt, eller arealet, eller noe helt annet?

 

Så langt har jeg funnet blender 1,2 - 1,4 - 1,8 - 2,0 - 2,8 - 3,2 - 4,0 - 5,6 - 8,0 og 16.

 

Er lysgjennomslippet fast for en blender, eller varierer dette med objektivet, og i så fall, hvordan kan jeg regne ut hvor mye som slipper gjennom?

 

Takk for alle gode svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har litt problemer med å forstå dette med blender. Lukkertid og ISO er på plass.

 

Dermed blir mitt spørsmål hva angir blender tallet? Hvor stort er et blender trinn, slipper for eksempel 2.8 inn dobbelt så mye lys som 5,6? Er det diameteren på blender åpningen som blir angitt, eller arealet, eller noe helt annet?

 

Så langt har jeg funnet blender 1,2 - 1,4 - 1,8 - 2,0 - 2,8 - 3,2 - 4,0 - 5,6 - 8,0 og 16.

 

Er lysgjennomslippet fast for en blender, eller varierer dette med objektivet, og i så fall, hvordan kan jeg regne ut hvor mye som slipper gjennom?

 

Takk for alle gode svar.

5762990[/snapback]

 

 

Ta en titt her: http://www.canon.co.jp/Imaging/enjoydslr/p_5_001.html#top her er det mye grunnlegende på en enkel måte.

Lenke til kommentar
Så langt har jeg funnet blender 1,2 - 1,4 - 1,8 - 2,0 - 2,8 - 3,2 - 4,0 - 5,6 - 8,0 og 16.

 

5762990[/snapback]

Tallrekka di er et sammensurium av hele og tredels blendere. Det gjør det vanskelig for deg å få tak på dette.

 

For å forstå blendere er det lurt å ta utgangspunkt i hele blendertrinn:

1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22- 32.

(Teoretisk skulle 1 vært på begynnelsen av denne tallrekka, men blender 1 er ikke i normal bruk).

 

Hvert hele trinn medfører en dobling av lysmengden.

 

Lysmengde er uavhengig av brennvidde.

 

Fotokompendiet som BMP viser til er svært lærerikt og grundig. Absolutt anbefalt lesning.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

1.4 til 2 og 2 til 2.8 gir hver en dobling av lysmengden. Den enkleste måten å forstå blendern på er å sette kameraet i manuell modus. 5 sekunder lukkertid og juster blendern trinnvis. Trykk på utløseren mens du har godt med lys og se inn i fronten på objektivet og observer hva som skjer. Morsomt.... (Eventuelt bruk nedblendingsknappen dersom du har en slik på kameraet)

Lenke til kommentar

Vælg blændeprioritet (AV), største blænde (laveste blændetal f.eks. f2,8), fokuser på en bogreol, et hegn eller lignende i en vinkel på 45 grader og tag billedet. Prøv nu at gå ned på blænde 20 eller deromkring (mest lyskrævende blænde) og gør det samme. Du vil nu se at der er flere ting foran/ bag fokuspunktet, der er skarpt, samt at din lukketid bliver meget langsommere. Det er hurtigt gjort, og så har du en ide om hvad blænden gør

 

for hvert hele blændetrin du gør tallet større f.eks. 4 til 5,6 (tidligere nævnt) vil din lukketid fordobles.

 

så vidt jeg har forstået skulle blænde 4 på 20 mm og på 500 mm slippe samme lys ind, og dermed give samme lukketid.

 

At gå et isotrin op f.eks. 800-1600 svarer så vidt jeg har erfaret til et gå et blændetrin op i størrelse så du dermed kan fordoble lukketiden med samme blænde.

Lenke til kommentar

Helt matematisk er blendertallet forholdet mellom radiusen på ytterste linseelement og brennvidden på objektivet.

 

Et blenderhakk tilsvarer en dobling av arealet som mottar lys. Men siden selve blendertallene viser til radiusen og ikke arealet er forholdet mellom hvert tall i rekka roten av 2 istedet for 2.

Lenke til kommentar

Takker alle sammen, da har jeg fått lest masse.

 

Jeg konkluderer med at blenderens diameter er gitt ved å dele brennvidde på blendertallet, dette gir meg at ved å doble blendertallet, så halveres diametern på blenderåpningen, og jeg står igjen med 1/4 så mye lys.

Lenke til kommentar
For å forstå blendere er det lurt å ta utgangspunkt i hele blendertrinn:

1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22- 32.

For å huske blenderrekka (med hele blendertrinn) er det greit å huske den som (ca) kvadratroten

av hver av disse tallene:

2 - 4 - 8 - 16 - 32 - 64 - 128 - 256 - 512 - 1024

 

Her ser man "hva som dobles".

Lenke til kommentar
har jeg forstået det hele rigtigt: størrelsen på blenderåbningen bestemmer dybdeskarpeden, og en lav blender er f.eks. 8, og en høj er 2,8?

5794060[/snapback]

 

Riktig ,men siden vi snakker om en åpning bruker man liten og stor og ikke lav/høy.

Da blir det fort misforståelser siden 8 er et høyere tall enn 2.8 (som du refererte til som høy) og at 8 gir bedre/høyere/større dybde enn 2.8.

 

Men det letteste av alt er jo rett og slett å teste selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...