Gå til innhold

Hvordam er det med spill på Linux plattformen?


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Hvordan er det med å spille spill på Linux? Har hørt om noen emulatorer? Men virker disse? Windows er vel den beste spillplattformen... Leker litt med tanken med å prøve ut Linux OS. Hva er den som er enkelest for en Linux noob som meg?

 

Vil ha mest plug'n'play alla Windows, altså rett "out of the box" Linux? og hva er hovedforskjellen på ubuntu 5.10 og SuSE Linux 10.0?

 

Kan noen gi meg en enkel noob guide til hvordan man installerer Linux og Windows på samme maskin?

 

Gode svar mottas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124
Selv om Cedega kan fungere greit i noen tilfeller, er GNU/Linux generelt ikke noe å anbefale hvis spilling er viktig. Ikke det at GNU/linux er en dårlig spillplattform, men fordi det aller meste av spill er laget for Wintel.

5746495[/snapback]

 

 

Er ubuntu 5.10 og SuSE 10.0 GNU/Linux? Hvilken Linux er da og foretrekke når man skal forsøke spille litt også..? :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du installerer driverene til skjermkortet ditt og kjøper Cedega får du en nokså god mulighet til og spille mange spill. Jeg har testet Cedega med Call of Duty 1 og Counter-Strike 1.6 og disse funket utmerket på en AMD Duron 1ghz med 700mb ram.

 

Men det kommer jo helt ann på hva du skal spille, og hvor viktig det er.

Lenke til kommentar

Trenger ikke kjøpe Cedega da, kan jo lage den den fra CSV selv. Finnes noen meget gra guider for dette, men det er vel fortsatt litt tricky

Mange spill funker helt ok med Wine også, også må det jo nevnes alle de bra spillene som finnes til linux også som f.eks: Enemy Territory, True Combat, Americas Army og en masse andre som jeg ikke husker i farta

Lenke til kommentar

noen spill som funker native i linux er doom3, quake4, ut2004 og neverwinter nights + en haug med småspill som supertux og froze-bubble.. finnes flere også, men kommer ikke på noe i farten..

 

Edit: her er det en liste over spill tenker jeg

Endret av j0kke_
Lenke til kommentar

Man får også gjort mye morsomt med Wine.

Får blandt annet spilt:

CS 1.6 og da seff Half Life.

Starcraft og BroodWar.

Warcraft III /m Expansion: The Frozen Throne

Disse spillene går glatt.

 

Har også prøvd spill som Project IGI, men da var det men del lagg osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...