Gå til innhold

Hva med Pentax ist*dl?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange tråder om nikon d50 og canon 350d, men hva med pentax? Flott om noen med kjennskap til ist*dl/ds kan si noe om posetive og negative sider i forhold til de øvrige.

5743540[/snapback]

 

Hej Fossen.

 

Jeg har lige købt et *istDL og er kæmpe tilfreds.

 

Jeg har testet både D70s og 350d meget grundigt (i flere uger) inden købet.

 

Jeg har en del pentax udstyr i forvejen og alt dette kan bruges uden nogen problemer på mit nye SLR.

 

Billede kvaliteten er gennerelt meget fin. JPEG er ikke optimalt men til 90% af billeder er det OK. resten skyder jeg i RAW og konvertere i PS. Det virker perfekt og giver rigtigt gode resultater. Det har en tendens til at overeksponere med blitz ved billeder med kort afstand til motivet men ellers har jeg ikke oplevet noget som ødelægger den gode oplevelse ved kameraet. Alle de funktioner man forventer af et godt SLR er tilstede.

 

Kit objektivet Pentax 18-55 er helt kanon. Der er noget fortegning ved 18mm men den opleves skarp og farverig selv når jeg sammenligner med min 50mm F1.7. Det er ikke her pentax har sparret noget. Giver en god følelse både når zoom og fokusringen betjenes.

 

Der er kun buffer til 3 billeder som den kan tage på godt 1 sek. efter det 1.2fps med et Daneelec XS SD kort.

 

Så er der det med batterier. D70s og 350d har begge Li-ion batterier der følger med. Med *istDL må du have alm genopladelige batterier. Jeg tager godt 400 billeder på en opladning, hvor mange er med blitz. Det er 4GB i raw eller ca. 1.4 GB i JPEG ***

 

Her er min sammenligning:

 

Menu/styring

D70s

*istDL

350d

 

Byggekvalitet

D70s

*istDL

350d

 

Bagud Kompatibilitet

*istDL

D70s

350d

 

Lysfølsomhed/Støj

350d

*istDL

D70s

 

Buffer/billeder pr. sek.

350d

D70s

*istDL

 

Håber du kan bruge det.

Lenke til kommentar

Der har været en del indlæg om Pentax *istDL og DS her på forum. Prøv at søge lidt - eller se f.eks. denne tråd

 

Jeg er selv *istDS-bruger, men har også lidt erfaring med Nikon D50. Min vurdering er, at i amatørklassen er der ikke den store forskel på billedkvaliteten. Pentax ligger bag Nikon (og formentlig også Canon) når det gælder AF-hastighed - men i front på stort set alle andre punkter :thumbup:

 

Uanset hvad, så vil jeg råde dig til at prøve mindst to forskellige kameraer i hånden, inden du beslutter dig. Det er meget vigtigt, at du synes om ergonomien, betjeningen, vægten osv. - og det er jo ret individuelt.

 

Du kan finde flere Pentax-relaterede informationer på mit websted

 

MVH Lars

Lenke til kommentar

Siden det mirakuløst nok ennå ikke har kommet fram i denne tråden må jeg nevne det største fortrinnet til *ist DS, den S T O R E søkeren. Det er først på Nikon D200 at man finner tilsvarende. Søkeren på *ist DL er ikke av samme klasse, men dog ganske brukbar ifølge Kai Thon, se testen av DL på digit. Legg merke til at kit-objektivet til DL/DS her blir kåret til det beste i klassen. Fotografi har lagt ut testen av DS på nettsiden(pdf). Bufferet på DS er noe større enn DL, men har du de ekstra kronene, gå for DS pga søkeren!

Endret av Mauritz
Lenke til kommentar
Siden det mirakuløst nok ennå ikke har kommet fram i denne tråden må jeg nevne det største fortrinnet til *ist DS, den S T O R E søkeren.

5751317[/snapback]

 

Du har helt ret. Jeg har bare skrevet det så tit, så jeg lige ville ta' en pause ;-)

 

Lars

Lenke til kommentar

Var og testet både nikon d50 og pentax dl i dag. Søkeren til pentax er helt klart bedre, reigistrerte at pentaxen var litt senere til å finne fokus enn d50.

Jeg tenker å ta endel bilder av skikjøring/hopping, vil 5 bilder pr buffer bli for lite? Vil pentaxen bli for treg for den slags fotografering?

 

Ser de fleste foretrekker å ta bilder i raw format mef pentaxen, er det mulig å stille skarpheten i kameraet slik at bildene ikke trenger etterbehandling?

Lenke til kommentar
Jeg tenker å ta endel bilder av skikjøring/hopping, vil 5 bilder pr buffer bli for lite? Vil pentaxen bli for treg for den slags fotografering?

 

Ser de fleste foretrekker å ta bilder i raw format mef pentaxen, er det mulig å stille skarpheten i kameraet slik at bildene ikke trenger etterbehandling?

5753045[/snapback]

 

Om fem bilder pr buffer er for lite går det ikke ann å svare entydig på. Det er helt avhengig av hvordan du tilnærmer deg oppgaven.

Hvis du rett og slett ønsker å trykke ned utløseren for å pøse på med utaldige eksponeringer i håp om å fange det rette øyeblikket. Da er svaret, DL har for liten buffer, for sen autofokus osv.

Hvis du i stedet studerer omgivelsene litt på forhånd og har litt kunnskaper og erfaring fra sporten du skal fotografere. Da er svaret at bufferen er stor nok i masse vis. Da kan du forhåndsstille fokus (mye bedre sjanser for å faktisk treffe) og så rett og slett vente på det avgjørende øyeblikk.

Hvilken tilnærming som passer for deg, vet bare du svaret på.

 

Når det gjelder rå format og etterbehandling. Svaret er nei. Bildet må etterbehandles før du kan bruke det. Men en slik etterbehandling tar ikke nødvendigvis mye tid, når du bare kan det. Oppskarping kan og gjøres med brukbart resultat i rå-konverteren.

Lenke til kommentar
Ser de fleste foretrekker å ta bilder i raw format mef pentaxen, er det mulig å stille skarpheten i kameraet slik at bildene ikke trenger etterbehandling?

5753045[/snapback]

 

Prøv at se den test fra "Fotografi", som der henvises til højere oppe. Her forklares det meget godt. Du kan godt indstille kameraet til øget skarphed i den interne billedbehandling, hvis du foretrækker JPG. Men du vil dog alt andet lige få det bedste resultat med RAW. Det er sådan set ikke specielt for Pentax, men gælder generelt.

Den nævnte test stemmer i øvrigt meget godt med mine egne erfaringer med *istDS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...