Gå til innhold

Hvordan få tak i et D200 før påske?


Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Endelig bestemt meg for å kjøpe et Nikon D200. Gleder meg som en unge og ser frem til å fotografere på bla. en spennede reise denne påsken. Kanskje!!

 

Hva skjer? Det finnes ingen kameraer hverken i butikkene eller på nettet. Ubekreftet levering? Ærlig talt. Jeg har brukt Nikon i mange år og tatt mange gode bilder, men å lansere et produkt uten at de klarer å produsere i nærheten av etterspørsel mange måneder etter lansering, har jeg lite positivt å si om.

 

Så finnes det et sted som faktisk vil kunne levere et hus før påske? Er det noen som vet noe i det hele tatt om levering av D200? Alle jeg spør klør seg i hodet, trekker på skuldre og sier "kanskje" i morgen, om en uke, en måned, til sommeren etc

 

Jeg bryr meg ikke så mye hvor (joda, må være lovlig), men imorterer gjerne selv hvis nødvendig.

 

 

Willy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg siterer meg selv:

 

Jeg bestilte (og ble trukket for pengene, utrolig nok) fra cshop.no rett etter nyttår, men gikk innom Japan Photo i Bergen for ca 2 uker siden. Der forventet de overraskende nok å få inn noen ekseplarer innen kort tid, og gikk med på å ringe meg når det ble bekreftet. Og så hadde jeg et kamera i hendene etter et par dager. Noe dyrere enn på nettet riktignok, men jeg orket ikke vente til ~april. Det er også mulig dette er en såkalt EU-modell, men det tar jeg veldig lite tungt. Mine rettigheter er de samme.

Lenke til kommentar

Ringte Japan Foto ved jernbanetorget i Oslo og de hadde et som ikke var hentet av vedkommende som hadde holdt det av.

 

Var en EU modell, men er vel liten forskjell egentlig utover at manual er på engelsk. Han hevdet imidlertid at det bare var 2 års reklamasjonsrett på bærbar elektronikk. Dette var ukjent for meg da jeg mente det ikke var unntak fra 5 års regelen. Har ikke så mye å si. Er det 5 år kan de si hva de vil så lenge kameraet er solgt over disk i Norge. Da gjelder norsk lov.

 

Willy

Lenke til kommentar
Det har de hatt siden kameraet ble lansert. Jeg tviler litt på at de har levert et eneste ett til Norge.

5720503[/snapback]

 

Javel? Veit ikkje kva du bygger denne mistanken på, men dei få gongane eg har handle der så har varene blitt levert før fristen som står oppført.

Lenke til kommentar
Det har de hatt siden kameraet ble lansert. Jeg tviler litt på at de har levert et eneste ett til Norge.

5720503[/snapback]

 

Javel? Veit ikkje kva du bygger denne mistanken på, men dei få gongane eg har handle der så har varene blitt levert før fristen som står oppført.

5721874[/snapback]

Hehe.. Itbutikken er ikke i nærheten av å ha noe på lager nei, en venn av meg bestillte D200 derfra før jul...fortsatt intet kamera.....og ja det har stått leveringstid 3-7 dager siden før jul...det finnes forresten et utall av tråder med elendige erfaringer fra Itbutikken, kommer nok ikke til å bestille så mye som et filter derfra...

Lenke til kommentar
det finnes forresten et utall av tråder med elendige erfaringer fra Itbutikken, kommer nok ikke til å bestille så mye som et filter derfra...

5722357[/snapback]

 

hehe, venta på den der :roll:

Men no var det ikkje du som starta tråden heller då, og han som starta tråden var på desperat jakt etter eit slikt hus før påske så tenkte kanskje at dette kunne være verdt eit forsøk.

Eg har merka meg at kvar gong itbutikken blir nemt så er det mange som har "venner/kjente" som har hatt problem med itbutikken.

Eg har egne erfaringar, og dei er berre positive, utan at det seier så veldig mykje anna enn det.

Veldig sjeldan at ein skriv om gode erfaringar egentlig, blir som regel til at ein klagar når ein finn ein grunn til det... ;)

Lenke til kommentar
Var en EU modell, men er vel liten forskjell egentlig utover at manual er på engelsk. Han hevdet imidlertid at det bare var 2 års reklamasjonsrett på bærbar elektronikk. Dette var ukjent for meg da jeg mente det ikke var unntak fra 5 års regelen. Har ikke så mye å si. Er det 5 år kan de si hva de vil så lenge kameraet er solgt over disk i Norge. Da gjelder norsk lov.

 

Willy

5720618[/snapback]

 

Et speilrefleks kamera er vel ment til å vare i over 2 år? Så vidt meg bekjent også over 5 år ved normal bruk. Faktisk akkuratt dette kan jeg litt om, etter en god del om det i jus på høyskole. Som min gamle foreleser ville sagt hvis noe påstår at det er 2 års reklamasjons rett på speilrefleks: "i såfall må dem sette en lapp på det: kan ikke påberegnes å vare lenger enn 2 år." PS: han var litt av den alvorlige typen, men med et godt smil på slutten når vi satt der skrekkslagen av ordene hans... Glemmer ikke han med det første... :ermm:

 

Dette er sikkert bare en ekspeditør. JPstory oppklarer sikkert dette.

Lenke til kommentar

Jeg ville også sagt at bærbar elektronikk kun har 2 års reklamasjonsrett. Men når kamera koster 13.000 kan det jo hende man ser litt rundt på det når man reklamerer på kamera. Kan dog ikke love noe. Skulle reklamere på en CD spiller til bilen som kostet 5000 kroner for 3 år siden for noen uker siden. Det gikk ikke på reklamasjonsretten selv om jeg jobber i kjeden jeg leverte den i og produsentene ofte viser litt godvilje da.

 

Garanti er også mye tryggere enn reklamasjonsretten da man med reklamasjonsrett selv må påpeke manglene (bevisbyrden ligger på kunden)

Lenke til kommentar
Jeg ville også sagt at bærbar elektronikk kun har 2 års reklamasjonsrett. Men når kamera koster 13.000 kan det jo hende man ser litt rundt på det når man reklamerer på kamera. Kan dog ikke love noe. Skulle reklamere på en CD spiller til bilen som kostet 5000 kroner for 3 år siden for noen uker siden. Det gikk ikke på reklamasjonsretten selv om jeg jobber i kjeden jeg leverte den i og produsentene ofte viser litt godvilje da.

 

Garanti er også mye tryggere enn reklamasjonsretten da man med reklamasjonsrett selv må påpeke manglene (bevisbyrden ligger på kunden)

5723177[/snapback]

 

Da er ikke gjenstanden beregnet til å vare i mer en to år! En hver forbruker som i dag går ut å kjøper en bilstero og et kamera forventer at det skal vare i mer enn to år. Kamera eller en bilstero som ikke fyller de kriterien vil ikke jeg ha. Minimum burde de holde i 5 år. Er helt sikker på at svaret er fem år hvis det prøves i retten. Husk at til og med mobiltelefoner skal etter hva rettsaparatet sier vare i minimum 5 år. Man har faktisk 5 års reklamasjons rett på en mobiltelefon.

 

Men en del av reklamasjons rette går på om det er en slitedel som kan bli utslitt. Feks et speilrefleks som har tatt 200 000 (bare plukker noe ut av luften her) eksponeringer og noe i mekanismen er ødelagt, går etter all sansynlighet ikke på reklamasjons retten. Dette fordi det er å annsen som normal slitasje.

Lenke til kommentar

På en mobiltelefon har man 2 års reklamasjonsrett, det var derfor Nokia utvidet garantien sin til 2 år i fjor. Slik at de slapp å krangle med verksteder og butikker om norsk lov hele tiden. Hvis du prøver å få gjennom 5 års reklamasjonsrett på en mobiltelefon ønsker jeg deg lykke til.

Lenke til kommentar
På en mobiltelefon har man 2 års reklamasjonsrett, det var derfor Nokia utvidet garantien sin til 2 år i fjor. Slik at de slapp å krangle med verksteder og butikker om norsk lov hele tiden. Hvis du prøver å få gjennom 5 års reklamasjonsrett på en mobiltelefon ønsker jeg deg lykke til.

5724147[/snapback]

 

En link du kan prøve her: 5 års reklamasjons rett på mobiltelefon

 

Eller her: 5 års reklamasjons rett på mobiltelefon

 

Synes som at det da ikke er noen tvil. Man bør etter alle soltegn da også ha 5 års reklamasjons rett på nevnte speilrefleks kamera og bilstereo.

Lenke til kommentar
Synes som at det da ikke er noen tvil. Man bør etter alle soltegn da også ha 5 års reklamasjons rett på nevnte speilrefleks kamera og bilstereo.

5724525[/snapback]

 

Takk, denne var bra. Var som jeg egentlig hadde regnet med, men alltid veldig greit med en juridisk sak som backer det opp. :w00t:

 

Hvis de virelig mener at min D200 (som forøvrig virker bygd som en stridsvogn) har kortere normal levetid enn en simpel mobil, skal de få det tilbake. :innocent:

 

Jeg er allikevel enig i påstanden over om at reklamasjonsrett ikke gjelder slitedeler som går i stykker grunnet normal slitasje på kortere tid.

 

Willy

 

PS! Etter 1 døgns bruk (ja jeg vet, et meget godt grunnlag ;-)) virker D200 meget bra. Overgangen fra mitt gamle F90x er faktisk ikke så stor sånn bruksmessig. Mange flere muligheter etc, men brukslogikken kjenner jeg helt klart igjen og det er godt :thumbup:

Lenke til kommentar
[

Hvis de virelig mener at min D200 (som forøvrig virker bygd som en stridsvogn) har kortere normal levetid enn en simpel mobil, skal de få det tilbake.  :innocent:

 

Hvis D200 er bygd som en stridsvogn, har du sett og kjent på 1DIIn??

hehe, den er hva amerikanerne sier: Built like a tank.

 

Men utrolig deilig å jobbe med. :thumbup:

Lenke til kommentar
det finnes forresten et utall av tråder med elendige erfaringer fra Itbutikken, kommer nok ikke til å bestille så mye som et filter derfra...

5722357[/snapback]

 

hehe, venta på den der :roll:

Men no var det ikkje du som starta tråden heller då, og han som starta tråden var på desperat jakt etter eit slikt hus før påske så tenkte kanskje at dette kunne være verdt eit forsøk.

Eg har merka meg at kvar gong itbutikken blir nemt så er det mange som har "venner/kjente" som har hatt problem med itbutikken.

Eg har egne erfaringar, og dei er berre positive, utan at det seier så veldig mykje anna enn det.

Veldig sjeldan at ein skriv om gode erfaringar egentlig, blir som regel til at ein klagar når ein finn ein grunn til det... ;)

5722579[/snapback]

Positive erfaringer er fine de, så lenge det ikke finnes negative.

Det er av de negative erfaringen man kan lære butikkens seriøsitet å kjenne. Jeg vil mye heller vite hva slags service problemer en butikk har, enn om den har klart å gjøre jobben sin slik det forventes. Hvis det ikke finnes problemer eller de er av mindre grad, er selvfølgelig de positive erfaringene svært velkommne. Men når en butikk hamres ned av negative erfaringer er jeg mye mer interessert i dem og hva de angår, enn dine erfaringer som sier at de har klart å levere som forventet. Det blir litt meningsløst å klage på negative erfaringer fordi man selv har hatt en positiv opplevelse. :roll:

Lenke til kommentar
Positive erfaringer er fine de, så lenge det ikke finnes negative.

Det er av de negative erfaringen man kan lære butikkens seriøsitet å kjenne. Jeg vil mye heller vite hva slags service problemer en butikk har, enn om den har klart å gjøre jobben sin slik det forventes. Hvis det ikke finnes problemer eller de er av mindre grad, er selvfølgelig de positive erfaringene svært velkommne. Men når en butikk hamres ned av negative erfaringer er jeg mye mer interessert i dem og hva de angår, enn dine erfaringer som sier at de har klart å levere som forventet. Det blir litt meningsløst å klage på negative erfaringer fordi man selv har hatt en positiv opplevelse.  :roll:

5727793[/snapback]

 

No har vel ikkje eg klaga på negative erfaringar? Visst du har oppfatta det slik så har du nok misforstått.

Det eg ville fram til er at egne erfaringar nok er mest å stole på. Du kan lese mykje rart på nettet, og visst du kjenner til historia om "fjøra som vart til fem høns" så veit du omtrent kva som kan skje. Det vil seie, den historia vart vel til lenge før internett og slike diskusjonsforum var påtenkt, no blir ei fjør fort til eit heilt hønseri... :!:

Og så må eg vel legge til at eg har absolutt ingenting med itbutikken eller andre webbutikkar å gjere.

Lenke til kommentar

Jeg ser fortsatt ikke noen grunn til å la egne erfaringer bli vurderingsgrunnlag så lenge de ikke er snakk om annet enn "fantastisk service butikken klarte å levere i tide" erfaringer. Det er først i reklamasjon-, garantisaker og andre konflikter man ser hvor profft og "serviceminded" en butikk opptrer. Jeg ville absolutt ikke vektlagt egne erfaringer så lenge det kun er snakk om levering av et produkt, det er da en selvfølge at det skal gå skikkelig for seg.

 

Angående hønsehistoriene dine, kommer så godt som alle erfaringer som legges ut i forum rett fra kilden, nettopp "erfareren". I mitt tilfelle der jeg sier en venn av meg har bestillt D200 og bla bla ... vet jeg 100% sikkert at det jeg skrev tidligere i tråden var tilfellet, fordi det er nettopp jeg som har bestillt kameraet for ham. (og nei, det var ikke jeg som bestemte hvor han skulle kjøpe det fra ;) det var det prisen som fikk han til å velge)

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar
[

Hvis de virelig mener at min D200 (som forøvrig virker bygd som en stridsvogn) har kortere normal levetid enn en simpel mobil, skal de få det tilbake.  :innocent:

 

Hvis D200 er bygd som en stridsvogn, har du sett og kjent på 1DIIn??

hehe, den er hva amerikanerne sier: Built like a tank.

5725086[/snapback]

 

Mannen har et poeng. D200en er kjempesolid, men blitzen, batterilokket og CF-lokket kunne ha blitt skadet hvis du, for eksemplets skyld, hadde tatt tak reima og dengt kameraet i hodet på tyven som forsøker å ta utstyret fra deg. Jeg har tilgang til en gammel D1, og denne hadde ikke hatt lignende problemer. Støpjern. Jeg tror likevel drap, selv i selvforsvar, fortrinnsvis bør unngås.

 

I must warn you: I know kung foto.

Lenke til kommentar
Jeg ser fortsatt ikke noen grunn til å la egne erfaringer bli vurderingsgrunnlag så lenge de ikke er snakk om annet enn "fantastisk service butikken klarte å levere i tide" erfaringer. Det er først i reklamasjon-, garantisaker og andre konflikter man ser hvor profft og "serviceminded" en butikk opptrer...

 

Ja, er enig i at det er ved reklamasjonar o.l. ein ser kva kvalitetar butikken har. Og itbutikken "besto" testen også der ;) (for min del). Kjøpte eit logitec webkamera med pan-tilt som slutta å fungere etter ei stund, og reklamasjonen og levering av ny vare gikk utan problem (itbutikken har retur-adresse i Oslo).

Men dette blir OT i denne tråden, så trur eg avsluttar her.

Endret av hev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...