Gå til innhold

webshopper og VISA


Anbefalte innlegg

Om du betaler noe cash med VISA, da belastes det jo umiddelbart...

 

Og så oppdager det at det du har kjøpt ikke er på lager før om evigheter..

 

Hva slags erfaringer har dere...

 

Hvilke webshopper fører tilbake pengene deres uten problem?

 

Skulle gjerne hatt svar..Tabba meg litt ut, tenkte visst ikke over detailjene, som sa saken jeg bestilte først var på lager laaaaaangt frem i tid..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handlet for litt siden med en webshop i England. Der ble ikke jeg belastet før varene var klare til og sendes fra dem. Kan vel være litt forskjellige rutiner på de stedene man handler fra.

Leser du på sidene til noen webshop hender det noen ganger det står litt mer om dette.

Lenke til kommentar
Ifølge Visas bestemmelser kan ikke en butikk belaste kortet ditt før de har sendt avgårde varen. Det de gjør er å reservere beløpet, ikke belaste det, fram til da...

5707756[/snapback]

 

Så derfor beløpet er der på konto, mens disponibelt beløp er som om pengene er vekk..

 

Da kan jeg vel bare be dem avlyse bestillingen og reservasjonen av pengene mine da.

Lenke til kommentar

reservasjonen varer normalt ca 3-5 dager så er pengene tilbake på konto.

Så forsvinner di igjen når varen blir sendt vist den sender etter reservasjonen er gått ut da..

Avbestiller du så er pengene tilbake når reservasjonen er gått ut..ingenting nettbutikken kan gjøre med reservasjonen...

Lenke til kommentar
Ifølge Visas bestemmelser kan ikke en butikk belaste kortet ditt før de har sendt avgårde varen. Det de gjør er å reservere beløpet, ikke belaste det, fram til da...

5707756[/snapback]

 

Er du sikker på dette? Har du link til disse bestemmelsene?

 

Jeg vet dette er vanlig praksis, men en (ivrig) telefonselger fra Cardia påsto at dette var opp til hver enkelt butikk å bestemme...

Lenke til kommentar

Det med reservasjoner og slikt, og muligheter for å bare trekke beløpet sånn uten videre har ikke en butikk muligheter til etter hva jeg har forstått, de gir kun beskjed til VISA om at noen har bestilt en vare hos de og dermed reserverer VISA det aktuelle beløpet på kontoen. Deretter gir butikken beskjed til VISA når forsendelsen er sendt fra deres lager og til kunden da blir trekket foretatt. Det er VISA som står for reservering og trekk, og dermed blir ikke trekket gjennomført før forsendelsen er bekreftet av butikken...

 

Med forbehold om at jeg har forstått praksisen rett ;)

Lenke til kommentar
Det med reservasjoner og slikt, og muligheter for å bare trekke beløpet sånn uten videre har ikke en butikk muligheter til etter hva jeg har forstått, de gir kun beskjed til VISA om at noen har bestilt en vare hos de og dermed reserverer VISA det aktuelle beløpet på kontoen. Deretter gir butikken beskjed til VISA når forsendelsen er sendt fra deres lager og til kunden da blir trekket foretatt. Det er VISA som står for reservering og trekk, og dermed blir ikke trekket gjennomført før forsendelsen er bekreftet av butikken...

 

Med forbehold om at jeg har forstått praksisen rett  ;)

5708128[/snapback]

 

Hva skjer hvis reservasjonen er gått ut, butikken sender varen før pengene er trukket fra kunden sitt VISA kort, og kunden bruker opp pengene på VISA kontoen i mellomtiden?

 

(nå har jeg både kvittering på at jeg har betalt, og penger på konto)

Lenke til kommentar

handlet senest i går på en webshop med visa og da stod det

"pengene trekkes ikke fra konto før varen sendes fra oss"

men med visa så blir pengene reservert på konto til de trekkes.

så hvis du avbestiller får du pengene igjen.

 

også noen ganger er det slik at pengene blir reservert, så en dag eller to etter kommer de tilbake, for så go bli trukket igjen noen dager senere..

 

-A

Lenke til kommentar
handlet senest i går på en webshop med visa og da stod det

"pengene trekkes ikke fra konto før varen sendes fra oss"

men med visa så blir pengene reservert på konto til de trekkes.

så hvis du avbestiller får du pengene igjen.

 

også noen ganger er det slik at pengene blir reservert, så en dag eller to etter kommer de tilbake, for så go bli trukket igjen noen dager senere..

 

-A

5735816[/snapback]

 

Men jeg har ikke kredittkort.

 

Hva skjer det om kortet er tomt når visa prøver å trekke det, og varen er sendt?

 

Får du regning i etterkant? Heftige renter og gebyrer fra VISA?

 

Ikke aktuell problemstilling for meg, men bare lurer på hvordan slikt ordnes av VISA.

Lenke til kommentar
handlet senest i går på en webshop med visa og da stod det

"pengene trekkes ikke fra konto før varen sendes fra oss"

men med visa så blir pengene reservert på konto til de trekkes.

så hvis du avbestiller får du pengene igjen.

 

også noen ganger er det slik at pengene blir reservert, så en dag eller to etter kommer de tilbake, for så go bli trukket igjen noen dager senere..

 

-A

5735816[/snapback]

 

Men jeg har ikke kredittkort.

 

Hva skjer det om kortet er tomt når visa prøver å trekke det, og varen er sendt?

 

Får du regning i etterkant? Heftige renter og gebyrer fra VISA?

 

Ikke aktuell problemstilling for meg, men bare lurer på hvordan slikt ordnes av VISA.

5735825[/snapback]

 

 

Jeg har ikke kreditt på visaen min jeg heller, må ha penger på kontoen for å få betalt noe. hvis pengene blir reservert, kommer tilbake, og du bruker de før de blir trekt igjen får du minus på kontoen bare.

noe heftige renter og begyrer fra visa blir det nok ikke. bare du får betalt det innen noen uker. men om du avbestiller skal du få igjen pengene ganske kvasst.

Endret av venomzorg
Lenke til kommentar
Men jeg har ikke kredittkort.

 

Hva skjer det om kortet er tomt når visa prøver å trekke det, og varen er sendt?

 

Får du regning i etterkant? Heftige renter og gebyrer fra VISA?

 

Ikke aktuell problemstilling for meg, men bare lurer på hvordan slikt ordnes av VISA.

5735825[/snapback]

 

Hvis pengene er reservert så vil du ikke kunne bruke disse pengene på andre ting. Stiller meg litt tvilende til at reserverte penger tilbakeføres etter noen dager i alle tilfeller, har hatt tilfeller hvor pengene har vært reservert (eller kanskje de ble trukket) i lang tid i påvente av varer.

 

Men med dagens rentenivå er det vel ikke noe problemet at penger er ute av konto sjøl om det tar lang tid før varene kommer.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

I det sekundet du i en webshop (ihvertfall med cardia) trykker "bekreft betaling" etter å ha tastet inn alle kortinfo (og eventuell 3dsecure autentisering hos din bank) er beløpet autorisert og reservert på din konto.

 

Dvs:

1) cardia har registrert transaksjonen

2) Banken din har fått beskjed om at du har gitt tillatelse til å handle for dette beløpet, og du kan ikke bruke det til noe annet.

3) webshoppen har fått tillatelse til å trekke (inntil) det autoriserte beløpet.

 

Ved bruk av Cardia kan webshoppen velge om beløpet skal trekkes automatisk med en gang (i praksis neste dag) eller etter godkjenning av webshoppen. Det er praktisk å gjennomføre automatisk trekk dersom man selger f.eks. nedlastbar programvare.

 

En transaksjon kan ligge på vent i opptil ca 20 dager før den ikke lenger er gyldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...