Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk - rekkevidde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har nettopp kjøpt en trådløs router fra Nextgentel (Netopia 3357).

Den stasjonære PC'en min kobler jeg til med kabel, mens jeg tenkte å bruke trådløst på den bærbare dataen på kjøkkenet.

Problemet er at hastigheten er elendig på den bærbare. Signalet oppfattes som svakt (ca. en sjettedel av den stasjonæres hastighet på IT-avisens test), til tross for at leiligheten min bare er på ca. 60 kvm.

Jeg har kryptert signalene, så snylting burde ikke være noe problem. Hvis jeg flytter den bærbare PC'en ved siden av routeren får den imidlertid normal hastighet.

Men rekkevidden skal da ikke være så dårlig? Noen som har noen triks i ermet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, her bør det ikke være noe problem med rekkevidden, jeg ville ha prøvd å endre kanalen som ruteren bruker, anbefalt er enten 6 eller 11 det hjelper også å endre posisjonen på antennen.

Skrevet (endret)
hei, her bør det ikke være noe problem med rekkevidden, jeg ville ha prøvd å endre kanalen som ruteren bruker, anbefalt er enten 6 eller 11 det hjelper også å endre posisjonen på antennen.

5705141[/snapback]

Anbefaling av 6 eller 11 er litt snaalt. 6 og 11 er typisk for USA, men ikke Europa.

Derimot er det typisk at man velger 6 eller 11 fordi andre anbefaler det, og dermed blir disse kanalene ofte utmettet. Mange aksesspunkt har 6 eller 11 som default kanal i tillegg.

Endret av joebush
Skrevet (endret)
Men rekkevidden skal da ikke være så dårlig? Noen som har noen triks i ermet?

5705070[/snapback]

Proev med en annen baerbar bare for aa avkrefte at du ikke har problemer med din. Justering av antennene kan ogsaa hjelpe. husk at signalene straaler ut vannrett naar antennen peker rett opp.

Endret av joebush

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...