Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pcen har klikka


Anbefalte innlegg

hei! ryddet litt opp inni pc`en min forleden.. skulle bl.a sete på kabelstrømper...

 

så, når jeg skulle startet maskinen fikk jeg opp denne meldingen: "Detecting array"

 

så, i det windows booter, så fryser maskinen seg...

 

(ser windows logoen, når den fryser seg) :cry:

 

 

---------

 

pcen finner begge harddiskene, men bare den ene cd-romen...

 

når jeg tar ut ene cd-romen, så klikker det for skjermen, (den vill ikke skru seg på)

 

og når jeg tar ut en elle flere rambrikker så klikker tastaturet... :thumbdown:

 

har prøvd og restette CMOS, men da kommer det opp "CMOS checksum error"

 

 

har egentlig mistanke om at HK er røket... men tenkte jeg skulle spørre før jeg evt. kjøper nytt.... :cry:

 

pc spesifikajoner:

 

HK: asus A8N sli-deluxe

 

RAM: 2 gb kingston pc 3200

 

HDD: 2 stk maxtor 250 gb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei! ryddet litt opp inni pc`en min forleden.. skulle bl.a sete på kabelstrømper...

 

så, når jeg skulle startet maskinen fikk jeg opp denne meldingen: "Detecting array"

 

så, i det windows booter, så fryser maskinen seg...

 

(ser windows logoen, når den fryser seg) :cry:

 

 

---------

 

pcen finner begge harddiskene, men bare den ene cd-romen...

 

når jeg tar ut ene cd-romen, så klikker det for skjermen, (den vill ikke skru seg på)

 

og når jeg tar ut en elle flere rambrikker så klikker tastaturet... :thumbdown:

 

har prøvd og restette CMOS, men da kommer det opp "CMOS checksum error"

 

 

har egentlig mistanke om at HK er røket... men tenkte jeg skulle spørre før jeg evt. kjøper nytt.... :cry:

 

pc spesifikajoner:

 

HK: asus A8N sli-deluxe

 

RAM: 2 gb kingston pc 3200

 

HDD: 2 stk maxtor 250 gb

5701706[/snapback]

 

 

heisann sitter her med samme hovedkort som du har har instalert 2 sett kingston dual pc 3200 2gb jeg fikk ikke opp alle 4 gb med ram ikke før jeg var i bios og satt den til 128 bit da detektet hket att det var 400mhz ram jeg hadde her.

jeg og hadde de samme prob som du har nå da ordnet det seg prøv det

lykke til

Lenke til kommentar
hei! ryddet litt opp inni pc`en min forleden.. skulle bl.a sete på kabelstrømper...

 

så, når jeg skulle startet maskinen fikk jeg opp denne meldingen: "Detecting array"

 

så, i det windows booter, så fryser maskinen seg...

 

(ser windows logoen, når den fryser seg) :cry:

 

 

---------

 

pcen finner begge harddiskene, men bare den ene cd-romen...

 

når jeg tar ut ene cd-romen, så klikker det for skjermen, (den vill ikke skru seg på)

 

og når jeg tar ut en elle flere rambrikker så klikker tastaturet... :thumbdown:

 

har prøvd og restette CMOS, men da kommer det opp "CMOS checksum error"

 

 

har egentlig mistanke om at HK er røket... men tenkte jeg skulle spørre før jeg evt. kjøper nytt.... :cry:

 

pc spesifikajoner:

 

HK: asus A8N sli-deluxe

 

RAM: 2 gb kingston pc 3200

 

HDD: 2 stk maxtor 250 gb

5701706[/snapback]

Lenke til kommentar

At du får Checksum error etter at du har resatt C mos, er helt riktig og som det skal være.

Du skal ut i bios og stille tid og dato, da denne ikke lenger er korrekt.

 

Sjekk at alle kabler og stikk er satt riktig godt i, og at ikke noe annet har løsnet seg mens du har "ordnet". Det er fort gjort, da det jo ikke er mye plass.

 

Er det IDE diske du har, så sjekk også at du har satt riktig kabel til riktig disk.

Pramary IDE (IDE 0) skal i den disken som du booter opp på (systemdisken) Har du 3 stikk på IDE kablet, skal du bruke første og siste stikket. (Hovedkort-systemdisk)

Det mitterste stikket til den andre datadisken.

Nå til dine CD-rom drev. Du skal ha det ene drevet som "master", det andre som slave på secondary IDE. Se bakpå hvordan de er jumpet. Den som skal være master skal i det siste stikket, slaven i det mitterste.

 

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
At du får Checksum error etter at du har resatt C mos, er helt riktig og som det skal være.

Du skal ut i bios og stille tid og dato, da denne ikke lenger er korrekt.

 

Sjekk at alle kabler og stikk er satt riktig godt i, og at ikke noe annet har løsnet seg mens du har "ordnet".  Det er fort gjort, da det jo ikke er mye plass.

 

Er det IDE diske du har, så sjekk også at du har satt riktig kabel til riktig disk.

Pramary IDE (IDE 0) skal i den disken som du booter opp på (systemdisken) Har du 3 stikk på IDE kablet, skal du bruke første og siste stikket.  (Hovedkort-systemdisk)

Det mitterste stikket til den andre datadisken.

Nå til dine CD-rom drev.  Du skal ha det ene drevet som "master", det andre som slave på secondary IDE.  Se bakpå hvordan de er jumpet. Den som skal være master skal i det siste stikket, slaven i det mitterste.

 

 

Hilsen tukols

5702217[/snapback]

har S-ATA.. de står i de samm S-ATA slottene som de sto i før jeg rydda i pcen... :) har som sagt en mistanke om at HK er røket... :cry::thumbdown:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...