Gå til innhold

Legge to bilder oppå hverandre?


Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg leste noe her på forumet om akkurat dette for en tid siden, men finner det ikke igjen.

 

Det var noen som skrev noe om at dersom man tar et bilde med veldig store kontraster, f.eks. snøkledd vidde med en skiløper i knallrød dress, evt. knallblå himmel, kunne man ta to bilder av samme motivet, ett med korrekt eksponert snø og ett med korrekt eksponert himmel .

 

Deretter la man dem oppå hverandre, og valgte det korrekt eksponerte området fra hvert bilde. Jeg forstår prinsippet, men hvordan gjør man selve "blandingen" altså sørger for at kun det man vil ha med fra det ene, blir med, men ikke den delen man ikke vil ha med?

 

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt mulig jeg er på bærtur her, men jeg våger meg frempå likevel. :)

 

Alle blendning-oppskriftene jeg har sett snakker om at man må ta (minst) to eksponeringer; en for skygge og en for høylys. Selv har jeg brukt blendingsteknikker på en del bilder, men gjør det på en litt annen måte. Har tatt bildene i RAW (undereksponerer litt med vilje), og fremkaller 2 TIFF-filer ut fra samme RAW-filen. På ene TIFF-filen har jeg justert eksponeringen så høylysene ser bra ut, på den andre har jeg justert så skyggene ser bra ut. Deretter blender jeg dem og blir ofte relativt fornøyd med resultatet.

 

Men er det noe jeg mister og/eller har oversett her? I forhold til å ta to ulikt eksponerte bilder, mener jeg?

 

Det er ikke alltid (for å si det forsiktig..) jeg har med stativ utendørs, og da er det ikke alltid like enkelt å ta to like bilder med ulik eksponering.

Lenke til kommentar

Ikke bestandig du trenger stativ. Du kan bruke "bracketing" funksjonen på kameraet. Da tar kameraet x-antall eksponeringer hvor du f.eks. kan ha et under, et over og et "riktig" eksponert.

 

Er det samme du gjør på PC i ettertid, men jeg synes resultatet ved å justere eksponering i ettertid aldri blir helt bra.

Lenke til kommentar

Stativ må du nok ha om det skal bli 100% med flere eksponeringer. Å holde kamera i nøyaktig samme posisjon på f.eks 3 bilder er umulig. Med 'bracketing' må du(les:kamera) fortsatt ta 3 separate eksponeringer. Men selvsagt kan man klippe litt slik at det blir 3 like utsnitt.

 

Men jeg er også enig med Kaiman i Raw teknikken, som ofte fungerer utmerket . Da trenger du som sagt bare et bilde, som du i Raw-konverteren gjør om til to forskjellig eksponerte bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...