Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

boote fra diskett?


Anbefalte innlegg

trenger litt hjelp her, for skal flashe biosen min, men etter at jeg monterte i en viftestyring, samt 3 nye vifter, så må jeg kjøre pcen i sikkerhetsmodus. hvis jeg prøver å starte den på vanlig måte så bare restarter den før den kommer til "brukerkonto" menyen.

men når jeg kjører pcen i sikkerhetsmodus så virker ikke diskettstasjonen...normalt eller?? har gigabyte KT400 hovedkort og win xp. si ifra hvis dere trenger mer systeminfo :)

og har laget en diskett på en annen sin pc da, men den virker som om den blir automatisk skrivebestyttet, og finner ikke noen innstillinger der man endrer på dette....fint om noen har noe forslag til løsninger :D

 

 

edit : kanskje feil å poste denne i diskusjon, men la ikke merke til det før etterpå

Endret av allenavnertatt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er normalt at alle utskiftbare lagringsenheter blir utilgjengelige i sikkermodus.

 

Disketter har en lås neders i hjørnet som eventuellt hindrer deg i å legge inn filer. Det du skal gjøre for å legge inn BIOSen på disketten skal stå i ei fil som følgte med BIOSen da du lastet den ned.

Lenke til kommentar

men jeg klarer å legge biosprogrammet innpå disketten, men får ikke tilgang til disketten fra min egen maskin... men sto og i manualen til HK at disketten skulle være "ikke skrivebeskyttet" og det sier seg selv da, men finner ikke noen steder hvor man kan velge om den skal være skrivebestyttet eller ikke.... når jeg prøver å gå innpå disketten fra min bios kommer det opp "access error" + noe mere drit

Lenke til kommentar
men jeg klarer å legge biosprogrammet innpå disketten, men får ikke tilgang til disketten fra min egen maskin... men sto og i manualen til HK at disketten skulle være "ikke skrivebeskyttet" og det sier seg selv da, men finner ikke noen steder hvor man kan velge om den skal være skrivebestyttet eller ikke.... når jeg prøver å gå innpå disketten fra min bios kommer det opp "access error" + noe mere drit

5699890[/snapback]

Den eneste formen for skrivebeskyttelse er "knappen" på disketten. Det er mulig at disketten er gammel og dårlig, og/eller har feil.
Lenke til kommentar

ikke noe gale med disketten nei, den e helt ny....

men okei, eg klarer ikke å boote fra diskett, og har prøvd å sette floppy til first boot from eller hva det heter, men hvordan kan man lage akkurat som med den disketten, men bare på en cd?? prøvde å bare legge biosfilene inn på en cd direkte, men det funker tydligvis ikke...

takknemli for alle svar og forslag

Lenke til kommentar
ikke noe gale med disketten nei, den e helt ny....

men okei, eg klarer ikke å boote fra diskett, og har prøvd å sette floppy til first boot from eller hva det heter, men hvordan kan man lage akkurat som med den disketten, men bare på en cd?? prøvde å bare legge biosfilene inn på en cd direkte, men det funker tydligvis ikke...

takknemli for alle svar og forslag

5701627[/snapback]

En ting jeg lurer på, ble disketten formatért med systemfiler? (uten filene vil den ikke boote).
Lenke til kommentar

disketten blei formatert, og derreter trykket eg noe sånt som "gjør til ms-dos" et-eller-annet, og deretter så extractet eg de filene fra .exe filen eg lastet ned, inn på disketten...og eg prøvde å starte den ene FLASH. filen som da lå på disketten, og da kom eg inn på det flashe programmet...men på feil pc da :p

så diskett greiene tror eg ikke er problemet her...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Hvis du legger disketten i drevet. Højreklikker på drevet, og velger Formater- her velger du å lave en oppstartsdiskett.

Nå legger du "biosfilen" på.

Nå kan du boote opp på den.

 

Jeg synes bare det er litt rart du ikke har fått et "flash-programm" med da du downloadede bios opdateringen. Har du tettlest beskrivelsen om hvordan det skal gjøres på deres hjemmeside?

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

hmm, nå som du nevner det, så har jeg faktisk lastet ned et program som heter @bios...der man vistnok slipper å lage boot diskett og sånt..men eneste problemet er at når jeg prøver å starte det, så får jeg en feilmelding!

men som sagt, har disketten klar nå da, med alle filene fra .exe filen jeg lastet ned...men får ikke pcen til å lese fra disketten..

mye stress bare for å ha montert i noen nye vifter asså :p

Lenke til kommentar

Leser den andre disketter? Eller vil den ikke "boote" fra disketten? Eller er det kun denne?

En diskette skal helst være formatert i den computer den skal brukes i. Derutover kan dit diskettedrev være litt "slitent" kanskje. Du kunne ikke "låne" det diskettedrev du prøvde den i?

 

M.h.t det andre programmet som du får feilmeddelelser med.

Du har sjekket at det står "enable" i bios ut for flashing av bios? På noen hovedkort skal du ut og endre dette. Dette er den mest optimale måte og flashe bios på. Her får du som regel en god guide, så ikke noe går galt.

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Lurer på en ting:

 

Du skriver du har satt inn 3 vifter. Er det kabinettvifter? Er strømforsyningen din stor nok til dette?

Er jo dumt å "flashe bios" på et system som kanskje går ned mitt i det hele.

Prøv å plugge ut de viftene som ikke er nødvendige, å se om den så starter opp normalt.

 

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

men du tukols, virker som du kan en del :) er det ikke mulig å lage en bootable cd eller?? kanskje diskettdrevet som du kaller det, er litt gåent, skal ikke utelukke noe...og no har eg satt i en CPU vifte på 80mm, en vifte bak i pcen på 80mm, samt en 90mm vifte i front, pluss en liten sånn 3.5" bay viftestyringssak...før sa hadde jeg omtrent d samme, bare en mindre cpu vifte, og så hadde eg en 80mm foran, og null viftestyring. kan prøve å koble ut neonlysene da...og kan godt hende det er strømforsyningen som ikke duger til de nye viftene

før så hadde viftene strøm fra den ledningen som man kobler i HK, og kun denne...de nye har en egen til strøm liksom

men åssen kan dataen funke i d hele tatt hvis det er strøm som er problemet?? bruker sikkerhetsmodus mindre strøm eller? :/

Lenke til kommentar

men no legger eg meg jaffal, får prøve ting og tang imorgen :p

 

og nei, har ikke prøvd noen andre disketter på denne pcen...første gang eg bruker diskettstasjonen på to år faktisk..og når eg fikk den så va den allerede brukt!

men disketten fungerer fint i den andre pcen her i huset....

anyways, setter pris på hjelpen

Lenke til kommentar

Synes du skal prøve å koble "ekstrasaker" fra i morgen og se om du får det til å kjøre.

Ta evnt. alt unødvendig fra, og se hva som skjer.

Har ikke sånn helt i hodet de feil og rariteter en for liten strømforsyning kan fremskaffe.

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...