Gå til innhold

Canon, raw-format og Paint Shop Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PSP støtter ikke RAW. Du må derfor bruke ett annet program ala Rawshooter, Bibble Labs eller lignende. Jeg kjenner ikke til hva som følger med Canon EOS 350D, men regner med at det følger med ett program for RAW-konvertering?

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

"Oppgrader til PSP X. Det støtter i hvert fall raw fra Nikon D50, og det er jo et nyere kamera enn ditt. Ellers støttes forslag om separat rawkonverter. Jeg bruker rawshooter premium med color engine og er storfornøyd :)"

 

Beklager om dette ble of topic:

 

Jeg forsøkte å laste ned testversjon av color engine, men jeg får det ikke til å fungere. Det skjer ingen ting i Raw Shooter.

 

 

Jeg jobber i øyeblikket emd å lære meg mer or raw, så det er fint om du samtidig forklare hva som er fordelen med CE?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har nå lastet ned RawShooter essentials 2006 gratis, og er så langt svært godt fornøyd. White balance, fill light, shadow contrast, Color noise suppression osv. fungerer utmerket og er lett å bruke.

 

Tok et bilde med ISO 1600 instilling med både RAW og JPG. Helt fantastisk hvor fint alle tre støybegrensningsfunksjonene virker. Men det ble store filer når jeg konverterte til tiff. Raw-filen på ca. 10MB (3456x2304) ente opp med ca. 47MB i tiff! :dribble:

 

Så fra nå av blir det å ta bildene i raw (+jpg) for alle viktige bilder. Dette skal bli gøy. :thumbup:

Lars H.

Endret av Lars H.
Lenke til kommentar

Beklager om dette ble of topic:

 

Jeg forsøkte å laste ned testversjon av color engine, men jeg får det ikke til å fungere. Det skjer ingen ting i Raw Shooter.

Vet ikke om essentials 2006 støtter color engine. Jeg bruker premium. I output-fanen kan man velge Internal eller ETC V100 i profile for kameraet.

 

Jeg jobber i øyeblikket emd å lære meg mer or raw, så det er fint om du samtidig forklare hva som er fordelen med CE?

5693441[/snapback]

 

Mange (meg inkludert) var ikke fornøyd med hvordan fargene ble med pixmantecs egne kameraprofiler (jeg har Nikon D50). Det var mye diskusjon rundt dette på pixmantecs forum, og etter hvert kom det ut en addon kalt ColorEngine. Den inneholder alternative profiler for de fleste (alle?) kameraer som støttes av rawshooter premium. Forskjellen er hvordan farvene ser ut i resultatfilen. Personlig syntes jeg at rødt og blått så veldig overdrevet ut med intern profil, mens color engine gir et mer naturtro resultat. Jeg bruker dog den interne profilen iblandt, så det er ikke enten eller.

 

Ble litt langt svar dette her, men håper du ble litt klokere.

 

/Helge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...