Gå til innhold

Skal kjøpe mitt første digitalkamera – anbefaling?


Gjest Slettet-ssCtuqFq

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-ssCtuqFq

Hei!

 

Jeg skal kjøpe mitt første digitalkamera og vurderer

 

Olympus MJU700 og 800

Canon Ixus Wireless

Canon Ixus 750

Nikon Coolpix P1 og P2

og Nikon Coolpix 7900.

 

Jeg heller kanskje litt mot Nikon Coolpix P2, men har ikke så mye greie på dette…

Er VELDIG takknemlig dersom noen har tips mht kameravalg eller vil dele sine gode/dårlige erfaringer mht disse

kameraene! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ssCtuqFq

Hei!

 

Takk for svar :)

 

Har lest gjennom testene, men det var ikke så mange brukere som hadde uttalt seg. Fant heller ikke informasjon om alle kameraene - feks Canon Ixus 750.

 

Hva slags ixus'er var det du hadde?

 

mvh

Camilla

Lenke til kommentar

Finner du omtale og test av Ixus 700, så er det i praksis det samme som Ixus 750. Det er bare større skjerm på Ixus 750, så bildekvalitet og alt annet omtalt i tester vil gjelde begge disse kamera. Er nok derfor ingen har giddet å lage test på begge to.

 

Canon Ixus Wireless er egentlig kun en Ixus 55 med wireless funksjon, og grovt overpriset. Ixus 55 gir dårligere bilder enn f.eks Ixus 750 og Coolpix'ene du har listet opp.

 

Olympus modellene har den egenskapen at de tåler en regnsprut... kan være nyttig. Bildekvalitetsmessig er Mju-800 nesten på høyde med Nikon og Canon sine tilsvarende modeller. Mju-700 er etterfølgeren av mju-600 som hadde noe svak optikk. Har ikke testet mju-700 selv enda.

 

Nikon P1 og P2 har wireless funksjon som standard, og er ikke overpriset slik som Ixus Wireless. De gir i tillegg meget gode bilder, og tester mener at de er best i sin klasse og størrelse. De er litt mer "klumpete" enn Ixus'ene, men mye bedre å holde. Jeg anbefaler P2 fremfor P1 da du meget sjelden vil ha behov for åtte megapixler... det har noe for seg kun ved forstørrelser i A3 eller over eller små utsnitt, og vil uansett generere mer støy slik at mye av det du vinner på disse tre ekstra megapixlene, vil forsvinne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq

Hei!

 

Tusen, tusen takk for hjelpen :)

Nå ble jeg mange hakk klokere, og det står nå mellom Ixus 750 og Coolpix :)

 

Men du - kan du forklare meg hva du mener med bildestøy?

Hvorfor blir det mer bildestøy ved flere piksler, og hvordan merker man bildestøyen?

 

Har også kikket litt på p3 og p4. Vet du noe om disse modellene?

Har tenkt meg på Elektrofil, og hvis jeg får et godt tilbud, så kanskje.... :D

 

 

med vennlig hilsen

Camilla

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

 

Jo flere megapixler man dytter inn på en liten bildesensor (sitter rett bak objektivet og registrerer lyset/bildet), jo fysisk mindre vil hver lille pixel bli. Og jo mindre den blir, jo mindre lysfølsom blir den. Et kamera med åtte megapixler må derfor få bildet lyst opp elektronisk i større grad enn et kamera med fem megapixler (dette avhenger av at bildesensoren har samme fysiske størrelse). Jo mer man må lyse opp et bilde elektronisk, jo mer støy vil komme frem. Det vil fortone seg som "korn" i bildet, små prikker og fargefeil.

 

Hvis du har et kamera som f.eks Coolpix P1 som har en relativt stor bildesensor, og et kamera som Ixus 55 som har en mindre, så vil åtte megapixler på P1 faktisk ha en fordel fremfor Ixus 55 sine fem ettersom bildesensoren er større på P1 og hver pixel behøver altså ikke bli mindre tross at det må være plass til flere. Men ettersom P1 og P2 har samme størrelse på bildesensoren, så vil hver pixel måtte bli mindre på P1 som skal ha tre millioner pixler mer på sensoren enn P2.

 

Skru opp ISO verdien (lysfølsomheten) på et kamera, så merker du en ytterligere økning av støy. Samme med gammeldags film... jo høyere ISO en film hadde, jo mer lyssterk var den, men samtidig mer kornete.

 

P3 og P4 vet jeg ikke særlig mye om. De er ikke kommet ut på det norske markedet enda heller, og jeg ser ikke helt hva de skal være så mye bedre på enn P1 og P2. De har ikke lenger det gode grepet jeg liker så godt, og en av de har mistet wifi-muligheten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq

Hei!

 

Takk igjen :)

 

Jeg vil gjerne dra med meg så mange mpxl som mulig (regner med å ta masse flotte bilder, og det kan jo hende jeg får lyst til å blåse opp noen av dem… ;) ) Men selvfølgelig ikke på bekostning av bildekvaliteten...da forsvinner jo poenget.

- hvordan ser jeg størrelsen på bildesensoren? Står sikkert i spesifikasjonene et sted – men det meste der er gresk for meg ;)

 

hm... fant ut at bildesensor på p2 er 1/1.8 tommer. Hva betyr det i praksis? Er det bra? Ser ikke ut som det står noe mht dette i spesifikasjonene til p4.

 

 

Hva med Nikon coolpix 7900? Vet du noe om det kameraet?

 

mvh

Camilla

Endret av Slettet-ssCtuqFq
Lenke til kommentar
Hei!

 

Takk igjen :)

 

Jeg vil gjerne dra med meg så mange mpxl som mulig (regner med å ta masse flotte bilder, og det kan jo hende jeg får lyst til å blåse opp noen av dem…  ;)   ) Men selvfølgelig ikke på bekostning av bildekvaliteten...da forsvinner jo poenget.

- hvordan ser jeg størrelsen på bildesensoren? Står sikkert i spesifikasjonene et sted – men det meste der er gresk for meg ;)

 

hm... fant ut at bildesensor på p2 er 1/1.8 tommer. Hva betyr det i praksis? Er det bra? Ser ikke ut som det står noe mht dette i spesifikasjonene til p4.

 

 

Hva med Nikon coolpix 7900? Vet du noe om det kameraet?

 

mvh

Camilla

5691567[/snapback]

 

1/1,8 tommer er bra for et kompaktkamera. 1/2,5 tommer er ikke så bra. Altså jo mindre tallet etter / er, jo større er bildesensoren. Tror 1/1,8 tommer er det største du får på små kompaktkamera.

 

Coolpix 7900 har også 1/1,8. Skal man sammenligne dette med P1 og P2, så har det syv megapixler, noe tregere, noe mindre skjerm og mangler Wifi. Men jeg synes designet er langt bedre enn P1/P2 (spesielt i svart), samt at batterikapasiteten er bedre. I tillegg får du optisk søker, noe som er en fordel i sterkt sollys. Dette har ikke P1 og P2.

 

Men får du tak i Coolpix 7900 da? Det er en stund siden det gikk ut av produksjon. Skulle jeg hatt kamera i dag og fått tak i et 7900, så hadde jeg ikke nølt et sekund.

 

Foresten så er fem megapixler nok til A3 om du ikke tar utsnitt (mer enn nok for de fleste, akkurat nok for de andre, litt for lite for de få som studerer bildene med lupe). Nok til A4 om du beskjærer bildene en del. Fem megapixler er også regnet som det beste antall megapixler i forhold til oppløsning vs. støy. Har sett et seks megapixel bilde... riktignok tatt med speilrefleks, og det var blåst opp til A1 format (og det er stort). Det så helt skarpt ut om man betraktet det på ca. en meters avstand. Et kompaktkamera vil på et slikt bilde slite mer med optikk og støynivå enn for lite megapixler.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq

Hei!

 

Nå begynner det å hjelpe på :) - begynner vel å bli ganske sikker på at jeg skal kjøpe et p2.

Din prioritering av disse kameraene er altså 7900 > p2 > p3 og p4 ?

 

Gog helg, forreesten! :)

 

mvh

Camilla

Lenke til kommentar
Hei!

 

Nå begynner det å hjelpe på  :)  - begynner vel å bli ganske sikker på at jeg skal kjøpe et p2.

Din prioritering av disse kameraene er altså 7900 > p2 > p3 og p4  ?

 

Gog helg, forreesten!  :)

 

mvh

Camilla

5698133[/snapback]

Uten å ha prøvd P3 og P4 vil jeg si det slik ja.

 

God helg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq

Uten å ha prøvd P3 og P4 vil jeg si det slik ja.

 

God helg :)

5698173[/snapback]

 

Hei igjen! :)

 

Du, jeg har enda noen spørsmål … (sorry, aldri fred å få… :blush: )

Du, hva syns du egentlig om ixus750? Du nevnte at wireless'n var overpriset, men sa egentlig ikke noe om forgjengeren. Er det noe tess?

 

Ellers så fikk jeg prøve kameraet til onkelen min i helga. Han hadde et Fujifilm Finepix f11. Syns det kameraet virket ganske bra også. Hva er din vurdering?

Ser det er testet på siden her og det kommenteres at skjermen burde hatt bedre oppløsning (har 153,000). Jeg syns i grunnen skjermen så bra ut… :hmm:

Det som bekymret meg litt da jeg leste testen er at p2 har bare 110,000. Er det dårlig skjerm på p2?

 

Har du forresten noe peiling på utløserforsinkelse og batterilevetiden på disse 3 kameraene? (faren min har nettopp kjøpt, og det er IKKE bra – selv om han har helt nye batterier så tåler kameraet bare å ta noen få bilder før det må hvile. Vi snakker om ca. 5 bilder…!). Kjedelig at man nesten ikke får tatt noen bilder før batteriene streiker… :(

Er det forresten noen butikker der kameraene står på så man kan fikle litt med dem? På Expert og Elkjøp er alltid kameraene avslått...

 

Mvh

Camilla

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Min samboer har et coolpix 7900 og det er et veldig bra kamra. Fin størrelse, godt grep og gode bilder.

5699039[/snapback]

 

Hei! :)

 

Har hun kjøpt dette nå nylig?

Ser ikke ut Elkjøp og Expert har det nå lenger...

Hvor kjøpte samboeren din sitt kamera?

 

mvh

Camilla

Lenke til kommentar
Hei igjen! :)

 

Du, jeg har enda noen spørsmål …  (sorry, aldri fred å få… :blush: )

Du, hva syns du egentlig om ixus750? Du nevnte at wireless'n var overpriset, men sa egentlig ikke noe om forgjengeren. Er det noe tess?

 

Ellers så fikk jeg prøve kameraet til onkelen min i helga. Han hadde et Fujifilm Finepix f11. Syns det kameraet virket ganske bra også. Hva er din vurdering?

Ser det er testet på siden her og det kommenteres at skjermen burde hatt bedre oppløsning (har 153,000). Jeg syns i grunnen skjermen så bra ut…  :hmm:

Det som bekymret meg litt da jeg leste testen er at p2 har bare 110,000. Er det dårlig skjerm på p2?

 

Har du forresten noe peiling på utløserforsinkelse og batterilevetiden på disse 3 kameraene?  (faren min har nettopp kjøpt, og det er IKKE bra – selv om han har helt nye batterier så tåler kameraet bare å ta noen få bilder før det må hvile. Vi snakker om ca. 5 bilder…!). Kjedelig at man nesten ikke får tatt noen bilder før batteriene streiker…  :(

Er det forresten noen butikker der kameraene står på så man kan fikle litt med dem? På Expert og Elkjøp er alltid kameraene avslått...

 

Mvh

Camilla

5711822[/snapback]

 

Hei!

 

Det er da bare å spørre :)

 

Ixus Wireless er egentlig bare en Ixus 50 med wifi funksjon. Derfor mener jeg den er overpriset. Ixus 750 er et bedre kamera enn Ixus 50, og derfor også et bedre kamera enn Ixus Wireless. Ixus 750 gir gode bilder, har like stor bildesensor som P2 men altså noen megapixler mer. Ixus 750 og Coolpix 7900 er nok like på bildekvalitet, mens man kanskje kan oppleve noe mindre støy på Coolpix P2. Tror ikke man vil merke forskjell.

 

Har ikke prøvd disse Fuji kameraene selv, men har hørt de er bra. Det er foresten lagt alt for mye vekt på skjerm for tiden. Jeg synes P2 har god nok oppløsning, og dermed vil også F11 ha bra nok oppløsning med mindre skjermen er mye større.

 

Utløserforsinkelse på Ixus 750 og Coolpix P2 er så godt som identisk. F11 kjenner jeg ikke til, men det er ikke store forskjellen nå for tiden. På batterilevetid er Coolpix 7900 best av nevnte Nikon og Canon kamera. P2 er nok på en god andreplass. Grunnen til andreplassen er større og tvungen skjerm (kan ikke slås av, det kan den på 7900 da den har optisk søker). Ixus modellene har tradisjonelt hatt dårlig batterikapasitet, men de er mye bedre enn før.

 

Angående din fars kamera... la meg gjette. Det bruker vanlige penlight/AA batterier, ikke sant? For Guds skyld, få han til å kjøpe en pakke med oppladbare ni-mh batterier og lader. Disse vil vare MYE lenger pr. lading enn en pakke med engangs AA batterier. Disse er alkaliske, noe som fungerer svært dårlig med digitalkamera. Evt. kan man kjøpe engangsbatterier med oxyride eller lithium. Disse vil også vare MYE lenger enn vanlige alkaliske AA batterier, men på sikt vil man spare masse penger på å kjøpe oppladbare.

 

I de fleste fotobutikker kan man ta og kjenne og prøve kamera av hjertens lyst. Der jeg jobber har vi utstilt 40-50 digitale kamera, og med et par unntak, har vi batteri til alle slik at kundene kan prøve før de kjøper.

 

Bare å spørre om det er mer du lurer på :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq

God Afton :)

 

Ahah! Du jobber på fotobutikk! :!: Det burde jeg ha tenkt meg. Du bruker mye tid her inne, ser jeg!

Ja, da benytter jeg meg skamløst av din ekspertise! ;)

 

Uttrykte meg litt klønete: Jeg syns skjermen på F11 var klar og fin. Men er det i praksis stor forskjell på 110,000 og 153,000? Tallene sier meg ikke så mye... Regner med at jeg kommer til å fotografere en del smått, og da er det jo kjekt å ha en skikkelig skjerm :)

Skjermen på kameraet til faren min var ikke bra nok, syns jeg. Men jeg vet ikke spesifikasjonene på det kameraet… Det var et ganske ukjent merke, solgt i en kampanje Coop hadde nå nettopp. Kommer ikke på navnet i farten.

 

Faren min kjøpte ellers Mach-batterier som etter sigende skulle være sterke og bra nok – men de er ikke det! Selv om batteriet er nesten fullt, så tar kameraet pause etter noen få bilder. Mildt sagt irriterende, og han har bestemt seg for å kjøpe lader.

Når du sier at oppladbare batterier vil vare mye lenger - hvor lenge snakker vi om da?? Så noen nevne her et sted at man vanligvis kunne ta ca.20 bilder - syns ikke det var noe å rope hurra for, altså... :hmm: Jeg har nemlig tenkt å fotografere MYE! (Gleder meg som en unge til å kjøpe kamera! :D )

Er dette vanlig kapasitet??

 

mvh

Camilla

Lenke til kommentar

Om et gitt antall pixler i skjermoppløsning er bra nok, kommer an på skjermens størrelse. Jeg synes P2 sin skjerm er god nok, men andre vil kanskje synes den er dårlig.

 

Mach batterier (ikke hørt om de før) er like dårlige som andre batterier om de er alkaliske. Alkaliske er IKKE bra for digitalkamera ettersom de mister spenning etterhvert. Kameraet gir opp så fort spenningen er gått bittelitt ned. Noen kamera fungerer ikke med alkaliske i det hele tatt. Ni-mh og lithiumbatterier beholder full spenning til de er tomme og vil vare mye lenger. Hvor lenge kommer an på kameraet ditt, men 100-200 eller mer er vanlig på gode merker. Uansett... de batteriene som følger med Coolpixmodellene du har listet opp, er spesielle lithiumbatterier og du vil oppleve en helt annen verden enn din far når det gjelder batterikapasitet. L2 som du nevner et annet sted tror jeg bruker AA/penlight som kan lide av problemet jeg nevner.

 

Coop og andre "matbutikker" har ofte kampanjer på dårlige kamera fra ukjente merker. De er stort sett ikke verdt pengene, og batterikapasiteten stinker, mildt sagt :)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Takk igjen :)

 

Jeg vil gjerne dra med meg så mange mpxl som mulig (regner med å ta masse flotte bilder, og det kan jo hende jeg får lyst til å blåse opp noen av dem…  ;)  ) Men selvfølgelig ikke på bekostning av bildekvaliteten...da forsvinner jo poenget.

- hvordan ser jeg størrelsen på bildesensoren? Står sikkert i spesifikasjonene et sted – men det meste der er gresk for meg ;)

 

hm... fant ut at bildesensor på p2 er 1/1.8 tommer. Hva betyr det i praksis? Er det bra? Ser ikke ut som det står noe mht dette i spesifikasjonene til p4.

 

 

Hva med Nikon coolpix 7900? Vet du noe om det kameraet?

 

mvh

Camilla

5691567[/snapback]

 

 

Me har coolpix 7900, er kjempefornøyd. Jeg kjøpt det i januar.

jeg har brukt canon oxo, de er veldig gode kamera men de er overpriset etter min mening. Nikon får du mye mer for pengene.

 

grunnen til at jeg valgte 7900 istedet for P1 eller P2 var prisen. jeg følte at jeg fikk mer MP for samme pris som p2. og så ble jo 7900 kåret til beste kamera i 2005 på nettet. fikk veldig gode kritikker....

 

angående batteri..så tok vi 300 bilder før vi måtte lade opp på et bryllup i januar.

 

jeg har ikke prøvd wifi kameraene.....men jeg var i januar skeptisk til dem..siden sånne første wifi løsninger pleier å ha noen bugs i seg :)

 

7900 er faktisk veldig god å holde i og mye mindre enn det man skulle tro.

 

hadde uansett gått for en av Nikon løsningene

Endret av Blackster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Om et gitt antall pixler i skjermoppløsning er bra nok, kommer an på skjermens størrelse. Jeg synes P2 sin skjerm er god nok, men andre vil kanskje synes den er dårlig.

 

Mach batterier (ikke hørt om de før) er like dårlige som andre batterier om de er alkaliske. Alkaliske er IKKE bra for digitalkamera ettersom de mister spenning etterhvert. Kameraet gir opp så fort spenningen er gått bittelitt ned. Noen kamera fungerer ikke med alkaliske i det hele tatt. Ni-mh og lithiumbatterier beholder full spenning til de er tomme og vil vare mye lenger. Hvor lenge kommer an på kameraet ditt, men 100-200 eller mer er vanlig på gode merker. Uansett... de batteriene som følger med Coolpixmodellene du har listet opp, er spesielle lithiumbatterier og du vil oppleve en helt annen verden enn din far når det gjelder batterikapasitet. L2 som du nevner et annet sted tror jeg bruker AA/penlight som kan lide av problemet jeg nevner.

 

Coop og andre "matbutikker" har ofte kampanjer på dårlige kamera fra ukjente merker. De er stort sett ikke verdt pengene, og batterikapasiteten stinker, mildt sagt :)

5716033[/snapback]

 

 

Hei :)

 

Jeg må ha vært litt svimmel da jeg så på batteripakken… det var visstnok Duracell Ultra! :blush:

Nå har faren min byttet til Ni-mh, så da skulle dèt ordne seg.

Det var ellers et Ned.It kamera han hadde kjøpt (Casio). Hørt noe om det?

 

Ender på 5900 eller p2. Tar det som jeg får best tilbud på :D

Vet du forresten om MPX og Komplett har lang leveringstid?

Skal på ferie om knappe 3 uker nemlig, og da skal det være med … Johoo!

 

 

Camilla

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ssCtuqFq
Hei!

 

Takk igjen :)

 

Jeg vil gjerne dra med meg så mange mpxl som mulig (regner med å ta masse flotte bilder, og det kan jo hende jeg får lyst til å blåse opp noen av dem…  ;)   ) Men selvfølgelig ikke på bekostning av bildekvaliteten...da forsvinner jo poenget.

- hvordan ser jeg størrelsen på bildesensoren? Står sikkert i spesifikasjonene et sted – men det meste der er gresk for meg ;)

 

hm... fant ut at bildesensor på p2 er 1/1.8 tommer. Hva betyr det i praksis? Er det bra? Ser ikke ut som det står noe mht dette i spesifikasjonene til p4.

 

 

Hva med Nikon coolpix 7900? Vet du noe om det kameraet?

 

mvh

Camilla

5691567[/snapback]

 

Me har coolpix 7900, er kjempefornøyd. Jeg kjøpt det i januar.

jeg har brukt canon oxo, de er veldig gode kamera men de er overpriset etter min mening. Nikon får du mye mer for pengene.

 

grunnen til at jeg valgte 7900 istedet for P1 eller P2 var prisen. jeg følte at jeg fikk mer MP for samme pris som p2. og så ble jo 7900 kåret til beste kamera i 2005 på nettet. fikk veldig gode kritikker....

 

angående batteri..så tok vi 300 bilder før vi måtte lade opp på et bryllup i januar.

 

jeg har ikke prøvd wifi kameraene.....men jeg var i januar skeptisk til dem..siden sånne første wifi løsninger pleier å ha noen bugs i seg :)

 

7900 er faktisk veldig god å holde i og mye mindre enn det man skulle tro.

 

hadde uansett gått for en av Nikon løsningene

5717414[/snapback]

 

Hei!

 

Takk for innspill :)

Blir enten 7900 eller p2 :D

Gleder meg masse til å begynne å plukke på det :D

 

Camilla

Lenke til kommentar

På Komplett og MPX sine sider vil du se lagerstatus. Om de er utsolgt vil du finne enten bekreftet dato eller ubekreftet dato. Ubekreftet dato er det bare å glemme, da det kan bety alt fra en dag til... tja... aldri. Leveringstid på lagervarer er stort sett noen få dager. Jeg kan bestille fra Komplett en mandag og ha alt på onsdag... men så bor jeg i Oslo som ikke er så langt fra Komplett. Bor du et stykke lenger unna, kan det ta en dag eller to ekstra.

 

Så vidt jeg vet er det ikke leveringsproblemer på P2 for tiden, så det forundrer meg om det ikke er på lager. 7900 bør vel de fleste butikker være utsolgt for nå, men det kan jo være at du er heldig.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...