Gå til innhold

Polariseringsfilter.. Sigma bedre enn Hoya?


Anbefalte innlegg

Når jeg er utendørs så bruker jeg stort sett et Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC objektiv. Er veldig fornøyd med dette, men skal nå gjøre noe jeg burde gjort for lenge siden: Kjøpe et (sirkulært) polariseringsfilter til det. Dette burde i utgangspunktet ikke være så komplisert tenkte jeg, men det var før jeg snakket med en ansatt i en Fotovideo-butikk. Hun sa at jeg måtte bruke Sigma sitt filter, fordi andre merker kunne gi problemer med autofokus m.m...

 

Synes dette høres litt rart ut, og når 62mm-filteret til Sigma koster kr. 1.205,- mens Hoya sitt tilsvarende koster kr. 661,-, må jeg innrømme at jeg blir litt i tvil. Hadde Sigma-filteret vært en hundrings dyrere så hadde jeg nok automatisk valgt dette for å være på den sikre siden, men det er jo nesten dobbelt så dyrt..

 

Er det noen av dere kloke hoder her inne som har noen erfaringer med denne problematikken som kan hjelpe meg til å velge? Er virkelig Sigma sitt filter så mye bedre? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vitner bare om mangel på respekt for kunden, og der ville ikke jeg kjøpt noe som helst.

 

Nå skal det vel sies at Hoya er bra på de fleste filtre, om ikke den mest foretrukne. På polafilter derimot er det få av de mest populære som anerkjennes som bra. B+W er et godt merke, men så er de også dyre.

Lenke til kommentar

Du kan trygt bruke Hoya pol filter på objektivet ditt. Det er kvalitetsfilter som de fleste trygt anbefaler.

Jeg har sett på priser til mitt objektiv (58 mm), og dette ligger mye rundt 600,-

Men på vei hjem fra utlandet, så kom jeg over Hoya pol filter på flyplassen på Gardermoen (innenlands).....Samma filteret til 399,- Jepp, det ble mitt ja :-)

Lenke til kommentar

Takk for svar! :thumbup:

 

Det ble til at jeg bestemte meg for å ta sjansen på Hoya-filteret..

 

Samtidig fant jeg ut at jeg skulle prøve å kjøpe via Ebay, så jeg bestilte et 62mm filter derfra. Har betalt ca. kr. 260,- inkl. frakt, så får jeg heller se hva som skjer med toll & moms & slikt etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Takk for svar!  :thumbup:

 

Det ble til at jeg bestemte meg for å ta sjansen på Hoya-filteret..

 

Samtidig fant jeg ut at jeg skulle prøve å kjøpe via Ebay, så jeg bestilte et 62mm filter derfra. Har betalt ca. kr. 260,- inkl. frakt, så får jeg heller se hva som skjer med toll & moms & slikt etterhvert. :)

5682476[/snapback]

 

Bare pass på at du har fått et sirkulært polafilter, ellers vil ikke autofokusen virke!!

Og på en så vid vidvinkel bør du ha et kvalitetsfilter, som også må være tynt!

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Bare pass på at du har fått et sirkulært polafilter, ellers vil ikke autofokusen virke!!

Og på en så vid vidvinkel bør du ha et kvalitetsfilter, som også må være tynt!

5683220[/snapback]

 

Jeg passet på at det var sirkulært, men om det er godt eller dårlig aner jeg virkelig ikke... Antar at tiden vil vise akkurat det.

 

Hvordan kan man si om et slikt filter er bra eller dårlig? (Hvorfor må det være tynt, f.eks.?)

Lenke til kommentar

Polafilter påvirsker ikke autofokus på noen måte, bare for å ha det helt klart.

 

Hvis du har et forholdsvis tjukkt filter på en vidvinkel, har det veldig lett for å oppstå såkalt vignettering, dvs. svarte/mørke hjørner.

 

Selv kjøpte jeg nyulig et billig polafilter, kostet 235kroner eller noe. I litt dårlig lys, dvs. plasser som har mindre lys en forholdsvis godt dagslys får jeg litt vinettering på full vidvinkel (nikon 18-70mm).

 

Photoguy: "Vitner bare om mangel på respekt for kunden, og der ville ikke jeg kjøpt noe som helst."

 

Ikke akkurat mangel på respekt, men heller mangel på kunnskap om produktet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har faktisk Hoya polafilter på mitt Sigma 18-125mm, og det funker utmerket, bortsett fra noe vignettering. Og ikke bruk UV-filter og polafilter samtidig, da blir vignetteringen helt håpløs :p

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk Hoya polafilter på mitt Sigma 18-125mm, og det funker utmerket, bortsett fra noe vignettering. Og ikke bruk UV-filter og polafilter samtidig, da blir vignetteringen helt håpløs :p

5727014[/snapback]

 

Ok. Won't do. :thumbup:

 

Har forresten fått filteret nå. Men eh.. Sikkert et utrolig dumt spørsmål, men jeg tar sjansen: Hvorfor er det dreibart? Det er todelt, og den ytterste ringen kan man snurre på (veldig gøy). I tillegg er det en hvit strek som markerer hvor mye (vinkel?) man har dreid det.

Lenke til kommentar
Har forresten fått filteret nå. Men eh.. Sikkert et utrolig dumt spørsmål, men jeg tar sjansen: Hvorfor er det dreibart? Det er todelt, og den ytterste ringen kan man snurre på (veldig gøy). I tillegg er det en hvit strek som markerer hvor mye (vinkel?) man har dreid det.

5727089[/snapback]

 

Polaroid filter slipper bare inn lys om kommer fra en retning. Derfor vil effekten på filteret forandre seg etter hvilken vinkel det står i. To polaroidfilter i hver sin retning blir derfor helt mørkt, det er denne effekten Imax-kinoen benytter seg av, hvor man har et polaraid filter i hver sin retning på hvert øye. Det er også filter på de to fremviserne i slik at man bare kan se bildet fra en fremviser på vært øye.

Lenke til kommentar
Polaroid filter slipper bare inn lys om kommer fra en retning. Derfor vil effekten på filteret forandre seg etter hvilken vinkel det står i. To polaroidfilter i hver sin retning blir derfor helt mørkt, det er denne effekten Imax-kinoen benytter seg av, hvor man har et polaraid filter i hver sin retning på hvert øye. Det er også filter på de to fremviserne i slik at man bare kan se bildet fra en fremviser på vært øye.

5727735[/snapback]

 

Ante meg at det kunne være noe slikt.. Takk for info! :)

Men finnes det noen "oppskrifter" (tutorials?) som kan gi meg en ide om hvilken vinkel jeg bør bruke på filteret i ulike situasjoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...