Gå til innhold

Kjøp av fotoutstyr i utlandet?


Anbefalte innlegg

Noen som har tips angående dette? Skal kjøpe Canon EF 300mm f/4L IS USM + converter, men er usikker på hvordan jeg gjør det billigste kjøpet. Skal til Tyrkia i sommer (Kemer,Alanya), men tviler vel på at jeg får tak i den der.

 

Ser at objektivet selges for 1175$ (7900,-) i USA og ca 1100 euro (8850,-) i England mens billigste i norge er 11963,-

 

Lønner det seg å importere fra utlandet? Hva er det som kommer i tillegg av avgifter? Ser at noen får andre til å kjøpe for seg i utlandet, og så sende det i posten. Hva er forskjellen på privat forsendelse og dersom butikken sender det fra utlandet?

 

Setter pris på hjelp her. Regner med dette er diskutert før men...

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke så godt til handling i Tyrkia, men for 6 år siden kjøpte jeg meg et OK Nikon speilreflekskamera med en telelinse på Lanzarote. Det ble prutet ned til akkurat halv pris i forhold til Norge.

En ting man må passe på i "slike land", er at man ikke blir lurt til å kjøpe kopier av ekte kameraer. Det florerer av kopier i lavkost land.

Lenke til kommentar
Noen som har tips angående dette? Skal kjøpe Canon EF 300mm f/4L IS USM + converter, men er usikker på hvordan jeg gjør det billigste kjøpet. Skal til Tyrkia i sommer (Kemer,Alanya), men tviler vel på at jeg får tak i den der.

 

Ser at objektivet selges for 1175$ (7900,-) i USA og ca 1100 euro (8850,-) i England mens billigste i norge er 11963,-

 

Lønner det seg å importere fra utlandet? Hva er det som kommer i tillegg av avgifter? Ser at noen får andre til å kjøpe for seg i utlandet, og så sende det i posten. Hva er forskjellen på privat forsendelse og dersom butikken sender det fra utlandet?

 

5671209[/snapback]

 

Det er ganske enkelt å regne ut om det lønner seg (ihvertfall i utgangspunktet).

 

Ta prisen i utlandet, legg til moms (som du må betale når du tolldeklarerer) og frakt (+eventuelt tolldeklareringsgebyr, posten tar 175 tror jeg, DHL/UPS noe lignende) så har du prisen.

 

Den bør vel ligge godt under beste pris i Norge for at det skal være verdt det (liten eller ingen garanti, mye styr ved bytting etc).

 

Det sagt så tilbyr jo en del leverandører (særlig i Hong Kong) å pakke som "gave", "vareprøve" etc. Da er det jo en viss sjanse for at det går igjennom tollen uten at du må betale moms, men her er vi ute i lottoland (har du ikke råd til momsen bør du ihvertfall styre langt unna). Husk også at en del av disse luringene tar igjen på fraktkostnadene (har sett prisningen av frakt for samme duppeditt variere fra $2 til $29 fra Hong Kong til Norge med vanlig post).

 

Alt dette sagt så har jeg kjøpt masse utstyr i utlandet og spart mye penger i forhold til norsk pris. Jeg har aldri opplevd problemer med hverken utstyr eller leverandører (selv fra e-bay), men sjansen er der alltid. Jeg ville nok vært litt skeptisk hvis jeg skulle spandert alle sparepengen på superlinsen, da kan det være greit med en norsk forhandler å gå til hvis noe er galt...

 

Lykke til,

Håkon

Lenke til kommentar
Jeg ville nok vært litt skeptisk hvis jeg skulle spandert alle sparepengen på superlinsen, da kan det være greit med en norsk forhandler å gå til hvis noe er galt...

 

Lykke til,

Håkon

5671442[/snapback]

 

Hvis han shopper seg et Canon objektiv i utlandet, og får trøbbel med dette.

Så kan han vel gå til en fotobutikk som selger Canon-produkter, og tar jeg ikke veldig feil, så har ikke forhandleren lov til å ikke hjelpe kunden. ;)

 

(eller gjelder bare dette hvis han handler innenlands, og går til en tilfeldig fotoshappe?) :hmm:

 

 

Sannynligvis hvis du handler utstyret i utlandet må du ut med moms og eventuelle toll-gebyr og andre gebyrer, med mindre du benytter løsningen som haakonts nevnet, med at det sendes som "gift" eller noe i den duren.

 

Du får ha lykke til uansett, og en fin ferie når den tid kommer ;)

Lenke til kommentar

Skal du beregne totalprisen til du har objektivet i hånda, gjør du slik:

 

(Varepris + frakt) x valutakurs = beregningsgrunnlaget for merverdiavgift.

(Beregningsgrunnlag x 1,25) = prisen du må betale + tollbehandlingsgebyret til speditør (oftest posten)

 

Har sjekket endel rundt, og faktisk er det av og til dyrere å kjøpe objektiv fra utlandet. Det er ingen vits i å regne med å slippe unna merverdiavgift, siden de fleste selgere er firmaer.

Eks: Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM

Billigste på ebay = £685.00 + £40.00 i frakt

£725.00 x 11,785 = 8544,10 NOK (grunnlag for mva)

 

8544,10 x 1,25 = 10.680,-

10680,- + 175,- = 10.855,- totalpris levert i postkassa.

 

Er glad i å handle på Ebay jeg, men pris i Norge på billigste nettbutikk er lave 8895,-...... du sparer nesten 2000 kroner på å kjøpe dette objektivet her i Norge fremfor å kjøpe det fra utlandet. I tillegg har du en norsk forhandler å forholde deg til. Sjekk ihvertfall pris her hjemme på kameraer og objektiver ;) Andre ting lønner det seg mer å kjøpe fra utlandet, som f.eks. ekstrautstyr.

 

For å bruke det objektivet du er på jakt etter som eksempel:

Pris i USA = $1175.00 + anslagsvis $50.00 i frakt = totalt $1225.00

$1225.00 x 6,77 = 8293,00 NOK

8293 x 1,25 = 10.366,-

10366,- + 175,- = 10541,- totalpris levert i postkassa.

(her sparer du en 1500 kroner i forhold til å handle fra utlandet... så spørs det om det er verdt det :)

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar

Men handler du i utlandet når du er ute å reiser trenger du ikke å betale moms for linsen din hvis den koster under 10.000 kroner. Bare på postordre grensen er på utrolig lave 200kroner, men slik er det jo når grensen ikke har blitt justert opp siden 1979. Er det rart norske nettbutikker (komplett grunderne er vel blitt Sandefjords rikeste menn nå) tjener så godt har jo null konkuranse fra utlandet.

Lenke til kommentar

Takk for nyttig info. Har sendt e-post til diverse nettbutikker i norge for å be om tilbud. Håper de kan fire litt på prisene selv om jeg har mine tvil.

 

Forsøkte å finne ut om det var noen som solgte canon i Antalya, Alanya eller Kemer i Tyrkia. Der har ikke Canon gjort det lett... Begge e-postadressene til Canon tyrkia som jeg fant på Canon sine sider var ute av drift...litt drøyt å spørre Canon i andre land om det selges Canon i Tyrkia...

 

mye Canon her :thumbup:

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar
Men handler du i utlandet når du er ute å reiser trenger du ikke å betale moms for linsen din hvis den koster under 10.000 kroner.

 

Man kan altså trygt frakte med seg linsa fra England uten å måtte betale ekstra i tollen? Prisforskjellen England Norge er jo på ca 4000,- (£999,-) så da kan man jo ta seg en tur til England for å kjøpe linse :)

Lenke til kommentar
Men handler du i utlandet når du er ute å reiser trenger du ikke å betale moms for linsen din hvis den koster under 10.000 kroner.

 

Man kan altså trygt frakte med seg linsa fra England uten å måtte betale ekstra i tollen? Prisforskjellen England Norge er jo på ca 4000,- (£999,-) så da kan man jo ta seg en tur til England for å kjøpe linse :)

5676881[/snapback]

Nei, det kan du nemlig ikke. Modin vet ikke helt hva han/hun snakker om. Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av 6000 kroner toll- og avgiftsfritt. Altså ganske langt unna 10000 kroner.

Lenke til kommentar
Men handler du i utlandet når du er ute å reiser trenger du ikke å betale moms for linsen din hvis den koster under 10.000 kroner. Bare på postordre grensen er på utrolig lave 200kroner, men slik er det jo når grensen ikke har blitt justert opp siden 1979. Er det rart norske nettbutikker (komplett grunderne er vel blitt Sandefjords rikeste menn nå) tjener så godt har jo null konkuranse fra utlandet.

5676564[/snapback]

Dette er helt feil. Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av 6000 kroner toll- og avgiftsfritt.

 

Og jeg vil vel ikke si at norske nettbutikker ikke har konkurranse fra utlandet.

Lenke til kommentar
Skal du beregne totalprisen til du har objektivet i hånda, gjør du slik:

 

(Varepris + frakt) x valutakurs = beregningsgrunnlaget for merverdiavgift.

(Beregningsgrunnlag x 1,25) = prisen du må betale + tollbehandlingsgebyret til speditør (oftest posten)

 

5675389[/snapback]

 

Akkurat dette er ikke riktig. Tollvesenet fikk smikk på fingeren for å ta moms på frakten. Regelen her er endret, momsgrunnlaget innbefatter ikke frakt.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...