Peder82 Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Driver og setter opp en exchange server for å dele kalender og adresseliste, både via nettverk og internett. Har ikke tenkt å bruke det for mail i første omgang i hvertfall. Noen som har lyst til å hjelpe meg litt? *Konfigurering av felles kalender for flere brukere *Konfigurering av felles adresseliste for flere brukere *konfigurering av exchange så jeg kan nå serveren både via nettverk og internett. Å nå windows server2003 fungerer greit lokalt, for å koble meg til fra internett bruker jeg pr i dag en vpn løsning. Har gitt brukere tillatelser i AD for å logge seg på server for delte filer og vpn tilgang. Har sett på turtorialene som ligger på ITPro sine sider: http://itpro.no/art/8559_side1.html
roac Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Driver og setter opp en exchange server for å dele kalender og adresseliste, både via nettverk og internett. Har ikke tenkt å bruke det for mail i første omgang i hvertfall. Noen som har lyst til å hjelpe meg litt? *Konfigurering av felles kalender for flere brukere *Konfigurering av felles adresseliste for flere brukere *konfigurering av exchange så jeg kan nå serveren både via nettverk og internett. Å nå windows server2003 fungerer greit lokalt, for å koble meg til fra internett bruker jeg pr i dag en vpn løsning. Har gitt brukere tillatelser i AD for å logge seg på server for delte filer og vpn tilgang. Har sett på turtorialene som ligger på ITPro sine sider: http://itpro.no/art/8559_side1.html 5668051[/snapback] Tja, dette var i nærheten av halve Implementing and Managing Microsoft Exchange Server 2003 kurset. Hvis du skal gjøre dette som en del av jobben din vil jeg råde deg til å få deg et kurs eller i det minste en god bok om emnet. Dessverre er ingen av bøkene fra Microsoft Press spesielt gode, men kanskje Exchange 2003 Unleashed vil gjøre jobben for deg. Ellers, et par stikkord til det du lurer på: Felles kalender: Lages gjerne i Public Folder Felles adresseliste: Lages som nettopp en adresseliste i Exchange System Manager Tilgang til Exchange både internt og eksternt: RPC over HTTP (eller rettere sagt HTTPS) kan her være en god løsning. Det finnes sikkert whitepapers som kan hjelpe deg på gang, men hvis du har tenkt til å bruke dette i jobb håper jeg for din egen og andres del at du setter deg godt inn i materien. Ellers kan det fort bli dyrt, med "noen" timers konsulenthjelp for å rydde opp når noe går galt. Tusenlappene har som kjent ben å gå på Uansett lykke til i din Exchange-ferd. Det er en spennende og komplekst produkt.
Peder82 Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Skrevet 26. februar 2006 (endret) Serveren brukes bare som filserver nå, så tror det er mulig å få den opp å gå igjen. Er det noen enkel måte å lage en dump av c: i windows server 2003? Har prøvd med norton ghost v.9, men den støttet ikke windows server 2003. Hva kan egentlig gå galt når man setter opp en exchange serveren med en felles adresseliste og kalender? Den brukes ikke til noe annet. Hvordan kobles klientene til exchange serveren? Må jeg utvide tillatelsene til userne for at de skal kunne bruke exchange serveren? Mange spørsmål, men er en effektiv måte å lære på. edit:hmm Endret 26. februar 2006 av Peder82
roac Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Mange spørsmål, men er en effektiv måte å lære på. 5668200[/snapback] Kanskje for deg, men ikke for meg. Grunnen til at jeg er her er for å (forhåpentligvis) kunne hjelpe andre, og se nye problemstillinger. Å lære andre et produkt som Exchange eller SQL Server er jobben min, så det kan andre ta seg av her.
Peder82 Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Skrevet 26. februar 2006 (endret) Mange spørsmål, men er en effektiv måte å lære på. 5668200[/snapback] Kanskje for deg, men ikke for meg. Grunnen til at jeg er her er for å (forhåpentligvis) kunne hjelpe andre, og se nye problemstillinger. Å lære andre et produkt som Exchange eller SQL Server er jobben min, så det kan andre ta seg av her. 5668851[/snapback] Forstår, takk uansett. Har fått koblet til serveren min fra andre pcer på nettverket. Hvis noen har noen tips for: *Konfigurering av felles kalender for flere brukere *Konfigurering av felles adresseliste for flere brukere Jeg har laget public folder og gitt tilgang til brukere, men de får den ikke opp. Google er ikke helt min venn i dag Edit: måtte forandre litt Edit2: haha, nå tar jeg e-opplæring fra microsoft via weben, kult :!: Edit3: Da har jeg fått til så brukerne kan se hverandres kalender, brukte bare deling av kalender Edit4: Da har jeg fått til felles adresseliste også, opprettet en kontakliste i fellesmappa og satt den til default som kontakliste:) Under er det jeg fortsatt IKKE har løst: 1. Også er det jo det med å nå serveren via nettet og ikke bare nettverket. 2. Ta en sikkerhetskopi av windows server 2003, hvilket program? Norton Ghost v.9 fungerer i hvertfall ikke. Endret 26. februar 2006 av Peder82
Peder82 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Skrevet 28. februar 2006 Har litt problemer med å få forbindelsen til å fungere via http og ikke bare lan. Har sett på linken under, men er ikke helt i mål enda http://www.petri.co.il/testing_rpc_over_http_connection.htm
roac Skrevet 28. februar 2006 Skrevet 28. februar 2006 2. Ta en sikkerhetskopi av windows server 2003, hvilket program? Norton Ghost v.9 fungerer i hvertfall ikke. 5669088[/snapback] Jo da, men du må passe på at du ikke kjører Ghostwalker (heter det vel) i etterkant. SIDene må _ikke_ endres.
Peder82 Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Skrevet 28. februar 2006 2. Ta en sikkerhetskopi av windows server 2003, hvilket program? Norton Ghost v.9 fungerer i hvertfall ikke. 5669088[/snapback] Jo da, men du må passe på at du ikke kjører Ghostwalker (heter det vel) i etterkant. SIDene må _ikke_ endres. 5677956[/snapback] Jeg får at operativsystemet ikke er støttet når jeg forsøker å legge det inn, kanskje v10 da?
roac Skrevet 28. februar 2006 Skrevet 28. februar 2006 2. Ta en sikkerhetskopi av windows server 2003, hvilket program? Norton Ghost v.9 fungerer i hvertfall ikke. 5669088[/snapback] Jo da, men du må passe på at du ikke kjører Ghostwalker (heter det vel) i etterkant. SIDene må _ikke_ endres. 5677956[/snapback] Jeg får at operativsystemet ikke er støttet når jeg forsøker å legge det inn, kanskje v10 da? 5679095[/snapback] Mulig det. Jeg ble plutselig usikker på hvilken versjon jeg har brukt, og jeg har ingen mulgihet til å sjekke det herfra.
Peder82 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Skrevet 6. mars 2006 2. Ta en sikkerhetskopi av windows server 2003, hvilket program? Norton Ghost v.9 fungerer i hvertfall ikke. 5669088[/snapback] Jo da, men du må passe på at du ikke kjører Ghostwalker (heter det vel) i etterkant. SIDene må _ikke_ endres. 5677956[/snapback] Jeg får at operativsystemet ikke er støttet når jeg forsøker å legge det inn, kanskje v10 da? 5679095[/snapback] Mulig det. Jeg ble plutselig usikker på hvilken versjon jeg har brukt, og jeg har ingen mulgihet til å sjekke det herfra. 5681325[/snapback] Versjon 7, 7.5 og 8 fungerer med windows server 2003. Versjon 9 og 10 har ikke støtte for Windows server 2003:\ Fungerer det å bruke VPN for å nå en exchange server?
roac Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 Fungerer det å bruke VPN for å nå en exchange server? 5712389[/snapback] Av natur: Ja, siden det er snakk om tunnellering. Både klient (programvare) og server (programvare) er lykkelig uvitende om at det går over en VPN-forbindelse.
Peder82 Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Skrevet 7. mars 2006 Fungerer det å bruke VPN for å nå en exchange server? 5712389[/snapback] Av natur: Ja, siden det er snakk om tunnellering. Både klient (programvare) og server (programvare) er lykkelig uvitende om at det går over en VPN-forbindelse. 5713835[/snapback] Får feilmeldingen: "The set of foldes could not be opened" Dette skjer kun med klienter som kobler seg på via VPN. Prøver med følgende løsning: Start->Settings->Control panel->Mail->E-mail Accounts - select your exchange account and click Change->More settings-> Security (tab) -> check 'Encrypt data between ...' check box and (not necessary?) change the Logon Network Security to 'Kerberos/NTLM Password Authentication'
roac Skrevet 7. mars 2006 Skrevet 7. mars 2006 (endret) Det kan være flere grunner til dette: Relevante Artikler på Microsoft sine websider. Min første tanke er en brannmur eller filtrering et eller annet sted. Endret 7. mars 2006 av roac
Peder82 Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Skrevet 7. mars 2006 Er det dumt å bruke VPN for å nå en exchange server via nettet? Ser ut som løsningen jeg skrev lengre oppe fungerer, men det går litt tregt. Har bare testet via en lokal vpn forbindelse hittil da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå