GnomiS Skrevet 24. februar 2006 Skrevet 24. februar 2006 (endret) Har et problem med lagring av txt filer. Jeg skriver en tekst som inneholder æ,ø eller å og lagrer dette. Deretter åpner jeg fila igjen. Da har æøå blitt til æøå. Åpner jeg derimot en fil skrevet i f.eks. notepad, som inneholder æøå, vises det riktig. Åpner jeg æøå-fila lagret i mitt program, i Notepad vises også æøå riktig. Hva kan feilen være? Koden: Imports System.IO Private Sub MenuItem4_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MenuItem4.Click SaveFileDialog1.Filter = "Text files (*.txt)|*.txt|All files (*.*)|*.*" SaveFileDialog1.ShowDialog() End Sub Private Sub SaveFileDialog1_FileOk(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.ComponentModel.CancelEventArgs) Handles SaveFileDialog1.FileOk savefile(SaveFileDialog1.FileName) End Sub Public Sub savefile(ByVal adress As String) Dim Writer As New StreamWriter(adress) Dim i As Integer = 0 For i = 0 To RichTextBox1.Lines.LongLength - 1 Writer.WriteLine(RichTextBox1.Lines(i)) Next Writer.Flush() Writer.Close() End Sub Endret 24. februar 2006 av GnomiS
oyvind_b Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Tipper det har med åpne-koden din å gjøre. Har du koden for dette også? Øyvind
GnomiS Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Skrevet 27. februar 2006 Det har jeg: Private Sub MenuItem2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MenuItem2.Click Dim Filbane As String OpenFileDialog1.Filter = "Text files (*.txt)|*.txt|All files (*.*)|*.*" OpenFileDialog1.ShowDialog() If OpenFileDialog1.FileName <> "" Then Filbane = OpenFileDialog1.FileName Try Dim Filstrøm As New FileStream(Filbane, FileMode.Open) RichTextBox1.LoadFile(Filstrøm, RichTextBoxStreamType.PlainText) Filstrøm.Close() StringToPrint = RichTextBox1.Text Print.enabled = True Catch ex As Exception MessageBox.Show(ex.Message) End Try End If End Sub Kopiert rett ut av en bok jeg har, som også la til en print funksjon...
j000rn Skrevet 28. februar 2006 Skrevet 28. februar 2006 Prøv å ta med riktig encoding når du skriver/leser fila ex: dim sw as New System.IO.StreamWriter("c:\test.txt",System.Text.Encoding.Unicode)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå