Gå til innhold

trenger fortsatt hjelp til valg av kamera...


Anbefalte innlegg

Jeg hadde bestemt meg for canon s40, men så nå har jeg sett at fuji finepix s602 får så bra kritikker, det er jo litt dyrere, men større optisk zoom. Noen med erfaringer å dele med meg? vanskelig dette her å finne seg digitalt kamera...

Som tidligere sagt er jeg ute etter et bra kamera som tar fine bilder, og det virker unektelig litt fristende med bra zoom, men kanskje jeg ikke trenger det?? (tenker da på å forstørre i etterkant)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Det å forstørre i etterkant forringer jo billedkvaliteten. la oss si en 4M pixel med 3x optisk tilsvarer en 2M pixel med 6x optisk. Dette betinger selvfølgelig at begge fokuserer og lager knallbra bilder på den avstanden.

 

En annen ting og tenke på er hvor mye zoom du trenger til ditt bruk.. Jo mere zoom jo større kamera, og du går kanskje glipp av de beste bildene fordi kameraet blir for stort å drasse på.

 

Selv fikk jeg Fuji finepix F601 nylig og er meget fornøyd. Filmkvaliteten er også meget bra mtp at det er et stillbildekamera. Blir fine bilder, og på 3M pixels oppløsning er bildet fortsatt fint om jeg zoomer digitalt i det etterpå noen x. Kameraet går i lomma, så det blir nok til at jeg har det med meg en del. Har hat en Ixus V2 i et par dager nå, men den liker jeg slettes ikke etter å ha prøvd fujien... Skikkelig bruker uvennlig til sammenlikning.. Fordel bare at det er litt mindre..

Lenke til kommentar

Har eid en fuji 6900z og s40.

Syntes bildekvaliteten på begge kameraene var veldig

bra.

Den beste måten å velge kamera på, er å finne ut hva en skal bruke kameraet til. Hvis det viktigste for deg er å ha ett kamera som er enkelt å ta med seg og som tar gode bilder, så ville jeg valgt s40.

Hvis du kommer til å bruke kameraet til makro fotografering, eller ønsker å ta fotografier inne med ekstern blitz, så er 602 det riktige valget.

Zoomen på s40 rekker til det meste av vanlige bilder, men hvis du skal ta mye bilder av dyr, sport, eller natur, så er 602 det beste valget.

602 har den beste videofunksjonen som er på digitale kameraer, men jeg har aldri brukt videofunksjonen på kameraene mine, det kommer vel ann på hva en ønsker å bruke kameraet til igjen.

S40 er grei å ha med seg overalt, men dersom du skal drive med en eller annen form for spesialfotografering, så vil 602 etter min mening være best.

Ellers så har jeg gått glipp av veldig mange gode bilder pga. at jeg har lagt igjen kameraet hjemme. S40 er ett mye mindre kamera, som fungerer bra i de fleste tilfellene og det er enkelt å ta med seg.

Hvis du tar veldig mye bilder, så er 602 ett mye mere spennende kamera med langt flere muligheter, men det er mindre hendig å ta med seg, og vil derfor ofte bli lagt igjen hjemme.

602 er ett veldig bra kamera dersom du er avhengig av høy hastighet, feks. til sport og dyrebilder.

Begge kameraene er veldig bra, så det beste valget må være å kjøpe det som passer best til din bruk.

Lenke til kommentar

Husk at man endrer antall pixler både i x- og y-akse når man "zoomer" i et bildebehandlingsprogra eller med digital zoom, slik at man, for å få "effektive" pixler, må dele på kvadratet av endringen av bildestørrelse. La oss si at man har et bilde som har 1600 pixler, slik (hvert tegn er 100 pix):

 

xxxx

xxxx

xxyy

xxyy

 

Dersom man kun ønsker å "forstørre" ved å fjerne øvre halvpart og venstre halvpart, slik at man bare bruker nedre høyre hjørne av bildet (merket med y), sitter man igjen med et bilde med kun 400 pixler. Kvaliteten på bildet reduseres derfor raskt når man "zoomer" i PS eller digitalt. Min konklusjon er derfor at det er bedre å kjøpe et kamera med optisk zoom og få pixler, enn et kamera uten zoom med relativt flere pixler. Ikke å forglemme at portretter får et mer naturlig perpektiv når man tar disse med en ekte moderat tele.... Forutsatt selvsagt at optikken er av grei kvalitet.

 

Det vi alle ønsker oss er et kamera på størrelse med en fyrstikkeske, med 50X optisk zoom med største blender 1 på alle brennvidder, utløserforsinkelse på under 0,00001 millisekunder, 10 års batterilevetid på en lading, 100 GB minnekort med ultrarask overføring, og sist, men ikke minst, blitzopplading på 0,07 sekunder. Vi må nok vente noen år...:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...