joffar Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Er helt nybegynner i Linux, dette er mitt første forsøk på å installerte Ubuntu 5.10 på en maskin jeg skal teste ut som en server. I begynnelsen kunne jeg se resten av nettverket, men etter å a innstallert ISPConfig-Apcahe-bind9-satt fast ip på maskinen finner ikke maskinen resten av nettverket lengre. Routeren er satt med fast ip til maskinen. Er deet noen som har greie på hva jeg må gjøre for å få resten av nettverket synlig for Ubuntu maskinene igjen? Takker for all hjelp.
Trynemjoel Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Får den ikke kontakt med andre PCers IP eller er det delte mapper fra Windowsmaskiner du er ute etter?
joffar Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Skrevet 22. februar 2006 Får den ikke kontakt med andre PCers IP eller er det delte mapper fra Windowsmaskiner du er ute etter? 5647571[/snapback] Det er delte mapper på en windows maskin. Jeg kopierte en fil tidligere, men antar at ett eller annet ha skjedd slik at ubuntu ikke finner de andre maskinene - mappene. Er det mulig at statisk IP skaper trøbbel? Takk
cp-nilsen Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Jeg kan heller ikke browse andre maskiner, men hvis jeg går på "koble til tjener", velger "delt windows ressurs" og skriver inn IP-adressen så får jeg det opp..
Fract Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Mangen linux distroer bruker tux-net som workgroup (arbeisgruppe) windows bruker WORKGROUP i stedet for tux-net. Vist du bruker kde så går du i kontrollpanel og finner internet and network -> samba der kan du skifte disse instillingene. Ivar
joffar Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Skrevet 24. februar 2006 Mangen linux distroer bruker tux-net som workgroup (arbeisgruppe) windows bruker WORKGROUP i stedet for tux-net. Vist du bruker kde så går du i kontrollpanel og finner internet and network -> samba der kan du skifte disse instillingene. Ivar 5653338[/snapback] Dersom jeg klikker på nettverk kommer Windows Network opp, men dersom jeg klikker på det vises ingenting. aner ikke hva jeg bruker... er helt grønn i lilnux, bruker hva som kom default med installeringen av Ubuntu 5,10. Takker for all hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå