Gå til innhold

Noen med storformat her?


Anbefalte innlegg

Etter å ha kikket en del (ganske mye faktisk) på Rockwells sider har jeg blitt fascinert av 4x5 storformatkameraer. Det virker som om dette er en i høyeste grad levende del av dagens fototeknikk. Det virker veldig anakronistisk at det er disse gamle kameratypene som holder stand når den digitale revolusjonen tar over for filmen.

Er det noen her som bruker slikt utstyr, og eventuelt har noen gode tips om utstyr og hvor man får kjøpt slikt brukt her på berget? Mener det var snakk om en itialiener i Bergen som hadde mye rart? Det hadde jo vært moro å prøvd, selv om det er ganske på tvers av hva jeg driver med til vanlig. Jeg er veldig fornløyd når jeg kan putte kameraet i bukselomma mens jeg går tur med hunden, mens storformat-folket diskuterer hvilke ryggsekk-typer som er best for å frakte med seg fotoapparat og film :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er ganske morsomt det der. KR skriver også om en annen fordel med storformat, nemlig at man fremkaller bilde for bilde. Man trenger altså ikke vente til rullen er full, fordi man lader blad for blad.

Personlig har jeg aldri brukt formatet, desverre. Mellomformat har altid vært nok for meg. Antonio Stasi har lang erfaring, og flere aparater til salgs. Du finner ham i Gule Sider. Her er et av aparatene han har inne nå, et Linhof Technica (som KR nevner på siden sin).

post-76334-1140396087_thumb.jpg

Lenke til kommentar

På foto.no er det en del storformatfolk, og der er det folk som har en del utstyr til salgs bestandig også. Et par navn som slår meg sånn i farta er Tor Kviljo (som jeg har sett en del i forbindelse med bruktmarkedet) og Ole Tjugen (som jeg synes oftest "syns" i diskusjonsforumet for storformat). Storformatforumet der er vel også et godt utgangspunkt for å lære mer om dette, samt http://www.largeformatphotography.info/

Lenke til kommentar
Takker for tips. Var mye interessant på foto.no om storformat ja...

Fant ikke noen Stasi på gule sider, men privat-nummeret lå i telefonkatalogen.

Kanskje butikken heter noe annet?

Er det en fotobutikk egentlig?

5635751[/snapback]

Jada, det er en fotobutikk. Han bruker samme nummer privat, som til forretningen. Internt miljø, det der, men alle er velkommen. Bare ring til ham, så får du hjelp. Hvis du er en tur innom Bergen, så bør du stikke innom butikken i Lille Øvregate. Skikkelig snopebutikk for nostalgikere, og et og annet AF-objektiv i tillegg.

Lenke til kommentar

Antonio er en genuint hyggelig fyr med stor kompetanse på foto. Her snakker vi serviceinstilling med stor S.

 

Han har en webside

 

http://www.antoniostasi.com/

 

Der finner du all nødvendig informasjon.

Men butikken hans, og atmosfæren der må oppleves. Og bor en ikke i nærheten av Bergen anbefaler jeg en tur dit da det er en flott by som har mye å by på.

 

mvh. Peter

Endret av zany
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...