Gå til innhold

Problem med SQLlite

Anbefalte innlegg

Skrevet

fann ut av eg ville prøva meg på php med database, men ikkje mySQL, då eg ikkje har støtte for det...så kom eg over ein artikkel på php.no om SQLlite, så vart det til at eg prøvde det. Eg har støtte for PHP5 på webhotellet, så det skal eigentleg ikkje vera noko problem å bruka det, men eg har allikevel problem :p

test.db:

<?php
   $dbfile = 'test.db';

if($db = sqlite_open($dbfile, 0666, $error))
   {
       sqlite_query($db, "CREATE TABLE navn (id INTEGER PRIMARY KEY, name VARCHAR(255))");
       sqlite_query($db, "INSERT INTO navn VALUES (NULL, 'Coca-Cola')");
       sqlite_query($db, "INSERT INTO navn VALUES (NULL, 'datamaskin')");
       sqlite_query($db, "INSERT INTO navn VALUES (NULL, 'suddelidei')");
       sqlite_close($db);
   }
   else
   {
       die($error);
   }
?>

index.php:

<?php

$dbfile = 'test.db';

$db = sqlite_open($dbfile, 0666, $error) or die($error);

$result = sqlite_query($db, "SELECT * FROM navn ORDER BY name ASC");

while($row = sqlite_fetch_array($result))

{

print $row[0] . ' ' . $row[1] . '<br>';

}

sqlite_close($db);

?>

feilmelding:

Fatal error: Call to undefined function sqlite_open() in /customers/tkol.net/tkol.net/httpd.www/php/index.php on line 3

eg er aldeles fersk på dette, så fint om folk kan forklara på norsk :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ser ut som om webhotellet ditt ikke har de nødvendige 'driverene' for sqlite i php... Eventuelt må du på et eller annet vis inkludere driveren. Dette er mer et php-spørsmål, så tråden bør nok flyttes dit....

Skrevet

./configure' '--host=i386-linux' '--build=i386-linux' '--prefix=/usr' '--mandir=${prefix}/share/man' '--infodir=${prefix}/share/info' '--libdir=${prefix}/lib/php5' '--program-suffix=5' '--sysconfdir=/etc/php5' '--with-config-file-path=/etc/php5' '--enable-fastcgi' '--enable-force-cgi-redirect' '--disable-ipv6' '--enable-safe-mode' '--disable-rpath' '--disable-all' '--without-pear' '--with-mysql=/usr' '--with-pcre-regex' '--enable-memory-limit' '--enable-inline-optimization' '--enable-session' '--with-zlib' '--with-gd' '--enable-gd-native-ttf' '--with-xpm-dir' '--with-gettext' '--with-ttf' '--with-jpeg-dir' '--with-png-dir' '--with-freetype-dir' '--enable-bcmath' '--with-xml' '--enable-libxml' '--enable-xml' '--with-iconv' '--with-t1lib' '--with-openssl' '--enable-ctype' '--with-kerberos' '--with-imap' '--with-imap-ssl' '--enable-wddx' '--with-xmlrpc' '--with-xmlreader' '--enable-simplexml' '--enable-soap' '--enable-spl' '--enable-dom' '--with-xsl' '--enable-calendar' '--enable-pdo' '--with-pdo-mysql'

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...