Gå til innhold

Objektiv til modellfotografering.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Absolutt ingen tvil!

https://prisguiden.no/product.php?product_id=2847

 

Det aller beste portrettobjektivet til Canon (unntatt svindyre 85mm f/1.2L). Utrolig skarpt selv ved f/1.4, nydelig bokeh og super pris. På kameraet ditt vil du merke det som et 85mm-objektiv på grunn av crop-faktoren, en brennvidde som er perfekt for de alle typer portrettfotografering.

 

Har du imidlertig begrenset budsjett er f/1.8-versjonen alternativet. På langt nær samme kvalitet, men fortsatt veldig bra.

https://prisguiden.no/product.php?product_id=2848

 

Vil du absolutt ha helkroppsbilder uten å gå langt unna, må du selvfølgelig velge en vidvinkel... Men disse er dyrere, dåligere optisk og lager små forvrengninger (f.eks. større nese) ved halvkroppsbilder o.l.

Endret av nesjon
Lenke til kommentar

Før i tiden brukte motefotografer ofte 50mm til slike bilder, men med dagens croppingfaktor er en 30mm ideell. 28mm går også fint, og en 24mm gir deg muligheten til å kortere arbeidsavstand.

Mellomformatfotografer bruker også oftest normal til slike bilder. Det tilsvarer 28mm på dslr mht bildevinkel. En normal på mf tilsvarer nemlig den absolutte normal i 35mm ekv, dvs 42mm. En 28mm er det nærmeste du kommer på dslr i så måte.

Billigst vil det være med 50mm, men da vil jeg mene at arbeidsavstanden blir for lang for helfigur-bilder.

Edit: Hvis objektivet også skal brukes til nærbilder av ansiktet, er 50mm eneste alternativ.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

For fastbrennvidder bør du følge rådene til PMnormal, det gir best bildekvalitet for penga. Men mange bruker zoomoptikk til sånne oppgaver. En lyssterk normalzoom, 24-70/2.8 eller 28-70(75)/2.8, er ideell. Da dekker du alle de aktuelle utsnittene, og du har lysstyrke nok til å utnytte lyset som fins og redigere skarphetsmessig.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

IMHO handler et slikt objektivkjøp litt om hva slags belysning du primært tenker å bruke; tenker du å bruke tilgjengelig lys "on location" så er definitivt fastoptikk veien å gå, mens er det i et mer kontrollert miljø, som studio med blitsanlegg, betyr ikke åpningsforhold like mye. I en studiosettning ville jeg derfor satset på kvalitetszoom som 24-70/2.8 eller 24-105/4 som gir muligheten til raske endringer fra "vid"-vinkel til tele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...