spøkelse Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Nå blir jeg snart gærn av dette. Jeg kjører UTF-8 over alt og mysqld 4.1.16. Når jeg skal hente ut fra databasen under med PHP, så får jeg bare firkanter og annen drit i stedet for norske tegn. HTTP-header og meta-tager står på UTF-8. Jeg har brukte PHPmyAdmin. CREATE TABLE `Sti` ( `id` varchar(10) collate utf8_swedish_ci NOT NULL default '', `beskrivelse` varchar(200) collate utf8_swedish_ci default NULL, PRIMARY KEY (`id`) ) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_swedish_ci; INSERT INTO `Sti` VALUES ('tur', 'så går vi øst og vest');
gspr Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Mener å ha hørt at PHP 4 og 5 oppfører seg forskjellig mtp. UTF-8. Hvilken har du?
gspr Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Det ser ut til at hvis du bruker objekter som resultat av MySQL-spørringen, vil du referere til objektetes attributt "unicodeText".
spøkelse Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Skrevet 9. februar 2006 PHP 5.0.4. Skjønte ikke helt den siste, men jeg bruker ikke objektorientert PHP. Bare enkel mysql_fetch_assoc() for å loope gjennom returverdien. Har satt character sets i /etc/my.cnf tilsvarende det under, men fungerer f ikke. mysql> SHOW VARIABLES LIKE 'char%' character_set_client utf8 character_set_connection utf8 character_set_database utf8 character_set_results utf8 character_set_server utf8 character_set_system utf8 character_sets_dir /usr/share/mysql/charsets/ Hvis jeg utf8_encode() på arrayet, så fungerer det. Men det er ikke en praktisk brukbar løsning.
spøkelse Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Skrevet 10. februar 2006 Ja, det er jeg helt sikker på. Bytter jeg charset manuelt i nettleseren, ser innholdet som kommer fra databasen bra ut. Annet innhold ser tilsvarende dårlig ut (for det er jo UTF-8).
gspr Skrevet 11. februar 2006 Skrevet 11. februar 2006 Hmm. Prøv å lage en annen side. La den inneholde norske tegn, og pass på at den er lagret som UTF8. Sett headers for UTF8, og prøv så om den vises rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå