Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Regelmessige og uregelmessige brudd på linje (NGT)


Anbefalte innlegg

ISP: NGT

Router: 546i

Avstand til sentral: 1600m

Plassering: Vallerud, RASTA

Hastighet: 862/8.028

Telefonlinje: Analog

 

I romjulen ble jeg overflyttet til en ny sentral og fikk derfor også tilsendt en ny router. Den første var en 516i. Siden da har jeg vært plaget av brudd på linjen; bruddene er uvanlige da de varer opp til flere timer av gangen. Jeg begynte derfor å kjøre overvåking med ventrilo på linja. Ventrilo logger all aktivitet av brukere og i tillegg hadde jeg mirc på en annen maskin for å sjekke bruddene. Jeg kunne derfor sammenligne dette med den informasjonen grensnittet i routeren gir.

 

De som er loggført regelmessige er:

Natt til torsdag 00:18 brudd på samme tidspunkt.

Onsdagsmorgen (eller tirsdag) ca. 10:30 til ca. 13:00

 

Disse er regelmessige. Det skjedde forresten i natt kl:01:23 også like før jeg skulle ta noen runder med BF2.

 

I tillegg, når bruddet skjer, nullstilles "Tid siden oppstart" i routerens grensnitt. Når jeg skal koble opp igjen, hender det at jeg til tider må manuelt inn og koble opp internettjensten Type 1B. Telefonen brytes forøvrig ikke.

 

Dette er gjort for å eliminere muligheter:

-Jeg har flyttet routeren til splitteren og kjører en CAT5 opp til kontoret mitt.

-Ved brudd har jeg prøvd å koble bærbar direkte inn i routeren og deretter koble opp. Dette fungerte ikke.

-Jeg har gått gjennom telekoblingen inn til huset.

-Byttet splitter

-Skiftet diverse nettverkskabler.

-Jeg har påpekt dette til NGT og fikk tilsendt en ny router av typen 546i for å eliminere at det er routeren som er problemet. Problemet er ennå der. NGT sier at signalene er meget sterke.

 

Når linja brytes, forsøker hele tiden routeren å koble opp til ADSL, og den får kontakt i 8-10 sekunder før den brytes igjen. Type B1 rekker ikke og koble opp. Etter noen timer kommer den stabilt igjen .

 

Jeg hadde uregelmessige brudd før overflyttingen, men disse varte bare i sekunder og vanligvis i de tidlige morgentimer . Men da jeg var tilknyttet den sentralen, var avstanden 3.6 km og max stabile hastighet 1,8 mbit.

 

Har noen av dere vært borti lignende med denne Speedtouchroutere? Eller er det i sentralen feilen kan ligge?

 

Jeg skal ringe NGT, men av erfaring er det best å ha prøvd alt før en ringer og klager.

 

Jeg setter pris på all råd.

 

EDIT: Jeg fikk også ny IP ved siste brudd.

Endret av Koma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånne feil er vanskelige.. jeg jobber med en lignende sak for en venn nå, men han bor ca. 4200 meter fra sentralen da. Han har ikke så lange brudd som deg, den kobler seg rett opp igjen men noen ganger mister han forbindelsen 15-20 ganger i døgnet.

 

Jeg tviler på at det er noe feil hjemme hos deg, det kan være:

 

Feil på kortet i dslamen i sentralen

Feil på kjølingen i dslamen (noe som blir for varmt der)

En jordingsfeil i en av koblingsboksene mellom deg og sentralen

Noen andre som er tilkoblet samme koblingsboks som deg som har utstyr som støyer tilbake på linjenettet

 

Du kan jo også med dem flytte deg over på full access, da har du en egen linje til bredbåndet inn i huset + at du blir koblet opp på eget linjepar hele veien fra sentralen. De er mindre utsatt for støy. Hos meg klarte ikke routeren å sync'e sammen med tlf. på samme par i det hele tatt, mens på full access virker det perfekt.

 

For å oppsummere litt.. det første jeg ville gjort var å be dem prøve å koble deg til en annen dslam posisjon og prøvd å overtale dem til i koble deg opp på full access (eget linjepar for bredbåndet). Det gir uansett en bedre forbindelse.

Endret av klorin
Lenke til kommentar

TypeB_1 er PPPoE og det er tydelig problemer med at denne forbindelsen bryter med jevne mellomrom ved bruk av Speedtouch 5x6i .

 

Vi har samme problemer her hos oss (PCS bredbånd) som er eiet av NGT men bruddene kommer i intervaller rundt 14-16timer mellom hvert brudd på forbindelsen .

 

Nå kobler riktignok de Speedtouch som jeg har vert borte i opp linja igjen så "droppet" kun er den tiden det tar fra modemet autentiserer seg mot PPPoE serveren hos ISP .

 

Men jeg tror også at problemet ligger utenfor ditt hus om nå ikke det er noen inkompatiblitet med Speedtouch og de Dslam som brukes .

 

Nå hadde jeg problemer av samme sak med min 546i som er satt i bridge sammen med en DI-624 men etter bytte til DGL-4300 så forsvant problemt helt .

 

Meld tilbake om det kommer frem noe vettugt .

Lenke til kommentar

Jeg fikk problemer med stabilitet på linje etter at NGT hadde oppgradert den. Det viste seg at linjen ble oppgradert til en hastighet den ikke tålte pga avstanden til sentralen. Linjen ble ikke bra igjen før den ble satt ned til gammel hastighet. Ettersom du bor så pass nært sentralen er det mest sannsynlig et annet problem, men man vet jo aldri...

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært i kontakt med NGT om problemet og de har kommet frem til en foreløpig løsning.

 

Etter å ha skrevet en lang mail med Klorins, Kongens og mine erfaringer lagt ved, håpet jeg på at en at løsning ikke ville være langt unna.

 

Etter å ha ventet i to dager på svar, ringte jeg selv og beskrev problemet. Support åpnet mailen der og da var helt enig i at problemet lå utenfor hjemmet. Ved spørsmål om å bytte dslam og egen linje inn, ble dette avvist av den grunn at det vanskelig kunne la seg gjøre. Konklusjonen var at siden sentralen er ny, foregår det stadig oppgradinger og utprøving av systemet. Dette har foregått siden jeg ble overført m.a.o. i to måneder. Litt i lengste laget. Han skulle iallfall ta dette videre til og se hva som kunne gjøres ved det.

 

Vel, vel, tenkte jeg...la gå... jeg bør kanskje ha en ny ISP i bakhånd. Jeg begynte derfor å ringe rundt og fant en konkurrent som kunne tilby de samme tjenestene

 

Den kvelden ble jeg igjen brutt i noen timer, og igjen ringte jeg NGT for dette var ikke holdbart da jeg er avhengig av nettet i jobbsammenheng. Denne gangen traff jeg på Øxxxxn som var den som overflyttet meg til den nye sentralen og er den mest kompetente innen support jeg har møtt. Jeg følte meg derfor litt tryggere nå. Hovedproblemet mitt var som sagt at jeg blir brutt flere timer av gangen, noe som han syntes var underlig. Ved å gjøre om profilen min (laget ny), rettet han umiddelbart på dette problemet. Nå blir jeg bare brutt for sekunder av gangen.

 

Dette er derimot mer holdbart, men det hender nå at jeg mister forbindelsen 1-2 ganger i døgnet. Det blir spennende å se hvor stabilt dette holder seg.

 

Nå gjenstår bare å se hvor lang tid det tar før de får orden på denne nye sentralen og kompabiliteten med de nye routerne.

 

Jeg er egentlig ganske fornøyd med NGT support, men det er fordi jeg gjør et relativt grundig forarbeid. I tillegg er det viktig at man møter gode kundebahandlere som tar deg seriøst og virkelig forsøker å rette på problemet. Begge gangene ( av ca. 10 ganger de siste to månedene) jeg har vært i kontakt med Ø holdt han begge gangene på i nærmere 45 min med utprøvinger. Han ga seg ikke før det ble bedre. Det er slike som ham som gjør at jeg fortsatt er kunde hos NGT.

Endret av Koma
Lenke til kommentar
TypeB_1 er PPPoE og det er tydelig problemer med at denne forbindelsen bryter med jevne mellomrom ved bruk av Speedtouch 5x6i .

 

Vi har samme problemer her hos oss (PCS bredbånd) som er eiet av NGT men bruddene kommer i intervaller rundt 14-16timer mellom hvert brudd på forbindelsen .

 

Nå kobler riktignok de Speedtouch som jeg har vert borte i opp linja igjen så "droppet" kun er den tiden det tar fra modemet autentiserer seg mot PPPoE serveren hos ISP .

 

Men jeg tror også at problemet ligger utenfor ditt hus om nå ikke det er noen inkompatiblitet med Speedtouch og de Dslam som brukes .

 

Nå hadde jeg problemer av samme sak med min 546i som er satt i bridge sammen med en DI-624 men etter bytte til DGL-4300 så forsvant problemt helt .

 

Meld tilbake om det kommer frem noe vettugt .

5557575[/snapback]

 

Etter å ha loggført bruddene, se det ut som om jeg har akkurat samme problem som det du hadde. Jeg blir brutt mellom hver 12.-18. time.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...