Gå til innhold

problemer med lang lukkertid


Anbefalte innlegg

heisann, jeg har et lite spørsmål angående lang lukkertid.

er ikke så dreven innen DSLR-faget enda.

 

har tidligere tatt nattbilder med lang lukkertid (bilder av lys og lignende) med stor suksess. etterhvert har jeg også prøvd å ta bilder på dagtid, men får det ikke helt til å fungere.

vil gjerne ta bilder av bekker/o.l. og gi dem den "fløyels-looken", men samme hvilke innstillinger jeg har, så blir det helt hvitt. jeg kjører på høy ISO (over 1000), 20-30 sekund lukkertid og blenderåpning 22. likevel blir de helt utbrent.. hva gjør jeg feil?

 

(hvis noen lurer så bruker jeg Nikon D100)

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men samme hvilke innstillinger jeg har, så blir det helt hvitt. jeg kjører på høy ISO (over 1000), 20-30 sekund lukkertid og blenderåpning 22. likevel blir de helt utbrent.. hva gjør jeg feil?

5552468[/snapback]

 

For det første blir det en motsigelse hvis du bruker høy ISO samtidig som du prøver å få så lang lukkertid som mulig. Sett ISO ned til lavest mulig verdi. Dette er forresten å anbefale på bilder med lang lukkertid også på natten.

 

Dersom ikke dette fikser biffen har du rett og slett valgt for lang lukkertid for lysforholdene. Ønsker du så lang lukkertid som 20-30 sek så må du gå til innkjøp av ND-filter (gråfilter).

 

Forresten så burde 0,5-3 sek holde i massevis for å få f.eks. slørete vann.

Lenke til kommentar

Det er tre faktorer for å definere eksponering.

 

Tid

Blender

Iso

 

Måten å lære seg hvorden de påvirker hverandre er å bare teste. Og siden du har et digitalt kamera har du jo den perfekte annledning til å teste til du blir grønn i tryne.

 

Sett feks Iso på 100

Sett ekponering til 20 sek

Sett på blender på 22

 

Så tar du bilde

 

Sett iso til 200

 

ta bilde..osv.

 

Når du hat tatt hele ISO skalaen ser du på dem på rad og ser hva som forandrer seg.

 

Så kan du feks sette ISO til 100 igjen, og nå variere blender åpninge fra minste til største og sammenligne resultatet.

 

Da kan du se hva som skjer.

 

I dagslys med iso over 1000 virker 30 sekunder ALT for lenge. Prøv med tid på 1 - 2 sekunder. Selv ville jeg holdt ISOen lav for å få skarpe bilder og heller øke tiden.

 

Eksperimenter og lær!!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...