Gå til innhold

Nytt kamera til mamma, forslag?


Anbefalte innlegg

Lager denne tråden både i digitale kompaktkamera og speilrefleks seksjonene fordi vet ikke helt hva som er best kontra pris og sånn..

 

Men her er dealen - mamma sitt kamera nå er ødelagt.. Det var ikke noe spesielt bra egentlig så kanskje like greit :p Og jeg vil prakke på henne ett nytt kamera nå.. Som jeg selfølgelig vil bruke selv og sånn...

 

Så det jeg lurer på - hva kan dere anbefale sånn ca opp til 3000kr? Kan ikke bli så vanvitti dyrt heller, men bra... Har alltid hatt lyst å ta sånne bilde der du fokuserer på en ting og det bakom blir uskarp eller vice verca, ser tøft ut :)

 

Fann ikke noen "hjelp jeg skal ha nytt kamera" seksjon så posta det i de to jeg ;)

Beklager viss det er noe jeg har oversett nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste når man velger kamera til ikke-fotografer, er at det leverer jevne resultater. Det hjelper ikke med spissegenskaper, hvis halvparten av bildene blir uskarpe eller undereksponerte. Nevnte i en annen tråd at jeg hadde tatt noen bilder med HP R717. Det har kanskje ikke noen spissegenskaper, men jeg ville ikke nølt med å anbefale det til min mor. Det tok veldig jevne bilder. Det var nesten vanskelig å ta et bilde som var skikkelig dårlig, hvis du skjønner hva jeg mener. Koster under 2k, så da har hun rikelig budsjett til stort minne.

Lenke til kommentar

Liten optikk gir stort sett ganske uskarpe bilder, spesielt om du skal ha zoomkamera (minst 95% av alle digitale kompaktkamera har zoom). Et litt større kamer har gjerne plass til større optikk, og har potensiale for mye bedre bilder enn kamera med knøttsmå objektiver.

 

Canon Ixus 750 og Nikon Coolpix P2 er blant de beste i sin størrelse. Her har vi etter min mening det beste forholdet mellom størrelse og bildekvalitet av lommekamera. Har også hørt at Fuji F10 skal være bra. Til tross for at de er små, gir de gode bilder som holder til minst A4, og for en vanlig familiefotograf vil nok også A3 se bra ut. Ville ikke gått noe ned i størrelse fra disse, da f.eks Ixus 55 ikke bare har mindre optikk, men også mindre sensor, noe som også reduserer bildekvalitet og øker støynivå.

 

Skal du ha kamera med enda bedre bildekvalitet, må du ganske godt opp i størrelse. Canon Powershot A610 og A620 er noe større, men har bedre batterikapasitet, kan bruke AA batterier, har vridbar skjerm, større mulighet for manuelle innstillinger og tilsynelatende enda større optikk. Hvor mye større optikken er i praksis, er jeg ikke sikker på, men størrelsen på selve sensoren er omtrent den samme som på Ixus 750 og Coolpix P2. Du bør imidlertid velge modellen med fem megapixler (A610) for å sikre minst mulig støynivå.

 

Av kamera under 3000 kroner, tror jeg ikke du finner noen med bedre optikk og bedre kvalitet enn de jeg nå har listet opp. Men kanskje noen andre kommer på ting jeg har glemt?

Lenke til kommentar

Du glemte Fujifilm s5600. Mener å ha sett det til 2600 på nettbutikker. Det kameraet vant Colorfotos store superzoomtest denne måneden. De gjennomfører seriøse tester, så jeg har brukbar tiltro til dem. Kanskje det er det trådstarter er på jakt etter. Ser ut som slr, oppfører seg nesten som slr, men koster ikke skjorten likevel.

Tøft kamera!

Lenke til kommentar

Hvilket kamera du bør velge er litt avhengig av hva moren din klarer å bruke.

Hvis hun er helt amatør, så blir det gjerne til at hun legger det på hylla heller enn å bruke det. (fordelen er jo da at du kan bruke det desto mer)

Jeg er tilhenger av canon selv. Jeg har både Ixus og speilrefleks. Ixus tror jeg er tingen for deg. Da kan mor bare peike og trykke, og ha et lite og delikat kamera i vesken sin. Mens du kan rote litt i manuelle instillinger (ikke så mye men litt muligheter)

HP kameraet som blir foreslått her er også veldig bra. Jeg kjøpte det til forrige dama, og det var kjempe god kvalitet, så jeg ville sett på det også. Ikke noe dumt valg. Hva du bestemmer deg for der er avhengig av brukervennlighet. Hva får du og mor til å fungere best. Som canon fanatiker så holder jeg en knapp på ixus. Selv måtte jeg kjøpe canon A400 til min mor. Hun var kjempefornøyd. Det er litt vel drastisk steg å gå :yes: men desverre, hun er ikke noe ungdom lenger.

A400

Ixus 750 test

HP R717 test

Lenke til kommentar

Kjøpte selv hp r707 til min mor. Dette fordi de er det enkleste kameraet å bruke.

Det har 5mp og en ccd brikke som hånterer det på 1/1,8".

r717 er nyere og 6mp. Så hvilke som er best vet jeg ikke, bare att det ikke hjelper med masse funksjoner, hvis en ikke bruker dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...