Gå til innhold

media center funksjonen paa xbox 360


habberst

Anbefalte innlegg

hei.

 

har skaffet meg media center paa pcen min naa og koblet den opp i mot x-boxen. men naar jeg skal se film/klipp paa den saa kommer den med denne beskjeden:

 

The file type is not recognized and can not be played. either the codec is not instaled or the file is corupted.

 

men jeg har testet aa spille den uten aa ha paa media center. spille den i vanlig media player aa der virker det. noen som vet hva som er galt.

 

ps. engelsk tastatur saa beklager alle skrive feilene :no:;)

 

mvh

habbe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Xbox 360 spiller ikke av divx eller xvid filer, en av grunnene til at jeg synes det er kvalmt at de kaller det en multimedia maskin... (også grunnen til at jeg ikke har kjøpt den).

5536451[/snapback]

Men så er det da også veldig enkelt å konvertere til et format som xbox360 forstår. Selv bruker jeg Videora Xbox360 Converter. Funker veldig greit og bruker ikke altfor lang tid. På min PC (P4 Northwood 2.8GHz) tar det litt over 20 minutter å konvertere en 40 minutter lang TV-serie-episode.

 

Det finnes også en måte å spille av DivX, XviD, etc., på Xbox360, men den er litt knotete å få satt opp riktig. Det den gjør er å konvertere fortløpende fra formatet filmen er i til et format Xbox360 godtar, og dette streames over til Xboxen. Her er én metode.

 

Ellers er det jo mulig å se video streams fra NRK sitt arkiv (og andre, f.eks. leie film over nettet) på Xbox360 når man har en PC med XP Media Center Edition 2005. Det kan jo være et pluss for noen. ;) Bare vær obs på at Microsoft selv mener at hvis man bruker trådløst nettverk, bør det være av typen 802.11a for å kunne streame video og TV-bilde. Har selv 802.11b, men har ikke opplevd noen problemer så langt, men så har jeg bare spilt av konverterte TV-serie-episoder og prøvd et par video streams fra NRK. ;)

Endret av baltie
Lenke til kommentar
Når en xbox 360 krever konvertering (som tar enorm tid om man har mye, 20 min X f.eks 13 episoder = 260 minutter!) og nedgradering av kvalitet ser jeg det ikke som et alternativ til en modifisert xbox som tar alt uten å hikke..

5536940[/snapback]

Helt enig med deg. Men selv har jeg ingen Xbox, og heller ingen intensjon om å kjøpe. Jeg har primært ikke konsoll for å se film og Tv-serier. ;) Men det er kjekt å ha muligheten, så for meg funker dette perfekt. :D

Lenke til kommentar
Når en xbox 360 krever konvertering (som tar enorm tid om man har mye, 20 min X f.eks 13 episoder = 260 minutter!) og nedgradering av kvalitet ser jeg det ikke som et alternativ til en modifisert xbox som tar alt uten å hikke..

5536940[/snapback]

99% av divx/xvid er materiale som folk har piratkopiert. Det er grunnen til at MS ikke støtter det. Det hadde selvfølgelig ikke kostet dem en kalori å legge inn støtte for ymse 'piratformater' hvis de ville det.

 

Et annet ris bak speilet er selvfølgelig en eventuell risiko for å bli saksøkt av film/TV-industrien (samt oppsigelse av gjeldende og nektelse av fremtidige samarbeidsavtaler) hvis de støtter opp under formater som primært brukes til 'stjålet' materiale.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
99% av divx/xvid er materiale som folk har piratkopiert. Det er grunnen til at MS ikke støtter det. Det hadde selvfølgelig ikke kostet dem en kalori å legge inn støtte for ymse 'piratformater' hvis de ville det.

 

Et annet ris bak speilet er selvfølgelig en eventuell risiko for å bli saksøkt av film/TV-industrien (samt oppsigelse av gjeldende og nektelse av fremtidige samarbeidsavtaler) hvis de støtter opp under formater som primært brukes til 'stjålet' materiale.

5538186[/snapback]

 

-Nå gjelder vel dette også for Mp3, men de støtter da det?

Lenke til kommentar
99% av divx/xvid er materiale som folk har piratkopiert. Det er grunnen til at MS ikke støtter det. Det hadde selvfølgelig ikke kostet dem en kalori å legge inn støtte for ymse 'piratformater' hvis de ville det.

 

Et annet ris bak speilet er selvfølgelig en eventuell risiko for å bli saksøkt av film/TV-industrien (samt oppsigelse av gjeldende og nektelse av fremtidige samarbeidsavtaler) hvis de støtter opp under formater som primært brukes til 'stjålet' materiale.

5538186[/snapback]

 

-Nå gjelder vel dette også for Mp3, men de støtter da det?

5538562[/snapback]

 

Mp3 er vel mer utbredt som "lovlig" materiale enn DivX da. MP3 er rett og slett mer akseptert en DivX formatet.

Lenke til kommentar
jeg her enkelt og gret koblet en netverkskabel til switchen fra x-boxen og en fra pcen å da søker x-boxen automatisk etter pcen. dette virket på første forsøk. husk å gjør alt det som x-boxen sier.

 

mvh

habbe

5544524[/snapback]

 

OK. Er dette jeg har prøvd, dessverre kan ingen av pcene mine settes på Automatisk IP, pga den utbredte feilen med XP som gir deg "limited connection or no connectivity". Virker ikke som om det virker å få kontakt dersom man setter IP selv.

Lenke til kommentar
OK. Er dette jeg har prøvd, dessverre kan ingen av pcene mine settes på Automatisk IP, pga den utbredte feilen med XP som gir deg "limited connection or no connectivity". Virker ikke som om det virker å få kontakt dersom man setter IP selv.

5545438[/snapback]

Utbredt feil med XP? Vel, det den feilmeldingen sier er at den ikke finner noen DHCP-server som kan gi en IP-adresse til deg. Mulig du har konfigurert routeren din feil? Hvis du har router (blir jo litt vanskelig uten hvis du har en "normal" bredbåndstilknytning hjemmefra)? Det er i alle fall det langt enkleste å la routeren din håndtere fordeling av IP-adressene.

 

Hvis ikke så må du passe på å gi hver enkelt maskin som skal tilkobles det lokale nettverket en IP-adresse som er i subnettet til routeren eller whatever du har. Du må også spesifisere adressen til routeren din som gateway, samt grave opp en IP-adresse eller to til passende DNS-servere. Uten dette vil det ikke funke. Som sagt, langt enklere å la routeren håndtere dette for deg.

 

I normale tilfeller har du gjerne ADSL med et modem som er konfigurert riktig, du har en router som er koblet til ADSL-modemet, og du har en PC eller to som er koblet til routeren igjen. Routeren vil levere ut IP-adresser til de maskinene som blir koblet til, så sant ikke oppsettet er rotet til.

 

Uansett, vanskelig å hjelpe deg videre uten å vite mer om hva du har av utstyr mellom PC-en og bredbåndstilbyderen din.

Lenke til kommentar
OK. Er dette jeg har prøvd, dessverre kan ingen av pcene mine settes på Automatisk IP, pga den utbredte feilen med XP som gir deg "limited connection or no connectivity". Virker ikke som om det virker å få kontakt dersom man setter IP selv.

5545438[/snapback]

Utbredt feil med XP? Vel, det den feilmeldingen sier er at den ikke finner noen DHCP-server som kan gi en IP-adresse til deg. Mulig du har konfigurert routeren din feil? Hvis du har router (blir jo litt vanskelig uten hvis du har en "normal" bredbåndstilknytning hjemmefra)? Det er i alle fall det langt enkleste å la routeren din håndtere fordeling av IP-adressene.

 

Hvis ikke så må du passe på å gi hver enkelt maskin som skal tilkobles det lokale nettverket en IP-adresse som er i subnettet til routeren eller whatever du har. Du må også spesifisere adressen til routeren din som gateway, samt grave opp en IP-adresse eller to til passende DNS-servere. Uten dette vil det ikke funke. Som sagt, langt enklere å la routeren håndtere dette for deg.

 

I normale tilfeller har du gjerne ADSL med et modem som er konfigurert riktig, du har en router som er koblet til ADSL-modemet, og du har en PC eller to som er koblet til routeren igjen. Routeren vil levere ut IP-adresser til de maskinene som blir koblet til, så sant ikke oppsettet er rotet til.

 

Uansett, vanskelig å hjelpe deg videre uten å vite mer om hva du har av utstyr mellom PC-en og bredbåndstilbyderen din.

5545553[/snapback]

 

Hyggelig at noen vil hjelpe! :thumbup:

 

Jeg har selvsagt .net oppgradert + mediaconnect og alle firewalls skrudd av.

 

Det jeg mente med utbredt problem er at etter å ha lagt inn service pack 2, har mange hatt problemer med å automatisk få ip på maskinen sin (ingenting med xbox å gjøre). Jeg har fulgt diverse råd for å få til dette, uten hell.

 

Jeg har prøvd med en switch (3com forøvrig) med kabler fra pc til switch og xbox til switch. Kabler og switch fungerer (testet med annen pc, satte da ip selv). Kan denne dele ut IPer på samme måte som en router?

 

Den er ikke tilkoblet internett, ettersom jeg bruker trådløst, og ikke har trådløst kort til xboxen. Når jeg satte motta ip automatisk fikk jeg "Limited connection or no connectivity" på pcen, og "DHCP-server kan ikke gi IP" på 360n.

 

Jeg prøvde også å sette IP:

 

PC:

 

IP: 192.168.0.1

Subnet mask: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.0.1

 

DNS: 203.12.160.35

sekundær DNS: 203.12.160.36

 

Xbox:

 

IP: 192.168.0.2

resten likt som på PCen.

 

Jeg prøvde også andre ip-adresser/gateway. Resultatet er det samme. På PC og xbox går ip-configureringen greit, men på punktet "computer" på xboxen finner den ingenting. "Link" lyser på xboxen og "act" blinker i blant.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd med en switch (3com forøvrig) med kabler fra pc til switch og xbox til switch. Kabler og switch fungerer (testet med annen pc, satte da ip selv). Kan denne dele ut IPer på samme måte som en router?

5546082[/snapback]

Nei, en switch har typisk ikke denne funksjonaliteten. Du kan se på en switch som en smart hub som vet hvilken kabel den skal sende dataene til som den får inn. En hub sender alle data den får inn ut på alle kabler (unntatt der signalet kom fra).

 

En router kan være litt forskjellig, men en typisk router i et norsk hjem håndterer tildeling av IP-adresser, den har en innebygd brannmur og fungerer også gjerne som et trådløst aksesspunkt. Enkelte har også ADL-modem funksjonalitet. I tillegg til at den også fungerer som en ethernet hub for lokalnettverket. :)

 

Den er ikke tilkoblet internett, ettersom jeg bruker trådløst, og ikke har trådløst kort til xboxen.  Når jeg satte motta ip automatisk fikk jeg "Limited connection or no connectivity" på pcen, og "DHCP-server kan ikke gi IP" på 360n.

5546082[/snapback]

Ok, her fulgte jeg deg ikke helt. Switchen er ikke tilkoblet internett? Siden du bruker trådløst? Vel, i utgangspunktet, bruker du trådløst vil jeg tro at det trådløse aksesspunktet ditt er en trådløs router? I så fall, har denne routeren flere porter ledig, eller er det en portløs variant? Altså bare en WAN-port som du bruker til internettilknytningen? (Hvis du bare har WAN-port sliter du...) Hvis du har porter ledig i den trådløse routeren, bør du plugge inn xboxen din der (evt kjøpe trådløst kort til den ;) ). Forutsatt at det trådløse nettverket ditt er på internett. :)

 

Fint om du kunne beskrive hva du har mellom veggen og PC-en din, rekkefølgen på boksene dine og en nærmere beskrivelse av hva det er for noe. Men dette er blitt veldig OT, så jeg foreslår at du gjør en av to ting, enten tar dette videre på en passende gruppe på forumet til hardware.no eller at du sender meg en PM. Dette er nok av marginal interesse for resten. ;)

 

Jeg prøvde også å sette IP:

 

PC:

 

IP: 192.168.0.1

Subnet mask: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.0.1

 

DNS: 203.12.160.35

sekundær DNS: 203.12.160.36

 

Xbox:

 

IP: 192.168.0.2

resten likt som på PCen.

5546082[/snapback]

Oookay, her har du satt opp nettverket ditt på PC-en med PC-en din som gateway (både ip-adressen og gateway-adressen er den samme, 192.168.0.1). Hvis du kommer på internett med dette, er jeg veldig spent på hva slags hardware du har...

 

Poenget er at IP-adressen må være unik på lokalnettet ditt, og det har du gjort. Men i et typisk oppsett vil ikke gateway være PC-en din, så sant du ikke har satt opp deling av internett på PC-en. I så fall er det bare xboxen som skal ha PC-en som gateway, PC-en må ha ADSL-modemet, eller hva du nå bruker, som gateway. Har du ADSL vil det typisk være 10.0.0.etellerannet (ADSL-modemet mitt bruker 10.0.0.138, for eksempel).

 

Jeg prøvde også andre ip-adresser/gateway. Resultatet er det samme. På PC og xbox går ip-configureringen greit, men på punktet "computer" på xboxen finner den ingenting. "Link" lyser på xboxen og "act" blinker i blant.

5546082[/snapback]

Vel, "link"-lyset betyr bare at du har kontakt med et eller annet, og "act" blinker fordi det sendes pakker på nettet. ;) Uansett, det jeg tror du er nødt til å finne ut av er hva gatewayen din skal være for noe.

 

Til slutt, hvis det du snakker om er et lokalnettverk som ikke er på internett i det hele tatt hvor du har koblet en PC til en port i en switch og xboxen til en annen port i switchen, er det forsåvidt riktig at PC-en skal være gateway (usikker på om det da egentlig har noen betydning). Og hvis du ikke setter opp connection-sharing på den PC-en vil du ikke få noen DHCP-funksjonalitet (automatisk tildeling av IP-adr). Og med et slikt lokalnettoppsett tror jeg ikke du kan ha connection-sharing i utgangspunktet. Men... hvis du har et slikt oppsett, pass på at du ikke har plugget inn xboxen eller PC-en i WAN-porten til switchen... I så fall virker det ikke. Det ville vært som om du bare hadde en ethernetkabel mellom PC-en og xboxen som ikke var krysset. Pass på at begge kablene er i to av LAN-portene (de er som regel nummererte fra 1 og oppover).

 

Men som sagt, post i hardware.no, der er det nok av folk med mer peiling på nettverk enn meg, eller send meg en PM med den informasjonen jeg ba om, så skal jeg se om jeg ikke finner ut noe lurt. Og har jeg noen faktiske feil i det jeg har skrevet, tviler jeg ikke på at noen kommer til å påpeke det. ;)

Lenke til kommentar

 

Til slutt, hvis det du snakker om er et lokalnettverk som ikke er på internett i det hele tatt hvor du har koblet en PC til en port i en switch og xboxen til en annen port i switchen, er det forsåvidt riktig at PC-en skal være gateway (usikker på om det da egentlig har noen betydning). Og hvis du ikke setter opp connection-sharing på den PC-en vil du ikke få noen DHCP-funksjonalitet (automatisk tildeling av IP-adr). Og med et slikt lokalnettoppsett tror jeg ikke du kan ha connection-sharing i utgangspunktet. Men... hvis du har et slikt oppsett, pass på at du ikke har plugget inn xboxen eller PC-en i WAN-porten til switchen... I så fall virker det ikke. Det ville vært som om du bare hadde en ethernetkabel mellom PC-en og xboxen som ikke var krysset. Pass på at begge kablene er i to av LAN-portene (de er som regel nummererte fra 1 og oppover).

 

Men som sagt, post i hardware.no, der er det nok av folk med mer peiling på nettverk enn meg, eller send meg en PM med den informasjonen jeg ba om, så skal jeg se om jeg ikke finner ut noe lurt. Og har jeg noen faktiske feil i det jeg har skrevet, tviler jeg ikke på at noen kommer til å påpeke det. ;)

5548059[/snapback]

 

Dette er riktig. Et isolert nettverk uten internett. Var litt forvirrende og skapte litt ekstra arbeid for deg der. Jeg har trådløs internett utenom. Egentlig irrelevant, nevnte det for å si at switchen ikke er tilkoblet internett.

 

Ellers har jeg ikke kryssede kabler, og WAN-porten bruker jeg ikke (denne er nummer 8). Har heller ikke satt instillingene på switchen til uplink.

 

Da fikk jeg i allefall svar på hvorfor det ikke fungerte med motta IP automatisk. :cool:

 

Jeg skal poste dette på nettverk-forumet. Du trenger ikke svare her. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...