Gå til innhold

Skole Prosjekt om PC


Anbefalte innlegg

Hei, vi skal ha et skole prosjekt om vannavkjøling. :thumbup:

Vi lurer derfor på noen ting: ( vi trenger nøyakte svar, altså detaljert forklaring om hva som skjer i forhold til elektrongjennomstrømning o.l)

 

1. Hva gjør at datakomponentene blir varme og hvorfor er ikke dette bra?

 

2. Hva skjer under prosessen der vannet tar med seg varmen fra CPUen og GPUen?

 

3. Vi har et ASUS hovedkort og lurer på om noen vet om noen programmer som kan måle CPU-temperaturen.

 

4. I tillegg: Jeg trenger en ny harddisk, men har brukt opp alle de vanlige SATA kontaktene mine. Men jeg har 4 SATA-RAID kontakter. Hva er SATA-RAID og må jeg kjøpe en spesiell type harddisk? eller er det bare å koble til en vanlig og harddisken kommer som en egen stasjon med en gang? er jo samme type tilkoblinger som vanlig SATA....?? :roll:

 

Vi takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal ha et slikt prosjekt er det viktig å ha så nøyaktige målinger som mulig. Finn ut hvilken modell hovedkortet ditt er og gå til asus' hjemmesider. Der går du til support/drivere/nedlastninger og ser igjennom bios oppdateringene som har kommet helt fra produksjonen av kortet startet. Er ofte at temperatur-relaterte funksjoner i bios har vært upresise og senere blitt fikset med en ny bios oppdatering. Tenkte jeg bare skulle nevne det, siden en hel del av prosjektet sikkert avhenger av nøyaktige målinger.

 

Som temperaturvisningsprogram vil jeg anbefale et av asus' egne programmer, siden dette er ment til å fungere optimalt med asus' hovedkort. Dette kan du også finne i nedlastningsavdelingen på hjemmesiden. Vær klar over at temperaturen i BIOS teoretisk sett er høyere enn den er i windows. Dette kommer av at BIOS ikke støtter samme "idle states" som windows. Du kan sammenligne dette med en motor som går på tomgang, og en som ruses opp i f.eks 2500opm. Bios lar rett og slett ikke prosessoren gå på tomgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...