Hmelk Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 Jeg har en stor spørreundersøkelse som jeg har tatt inn i excel for å lage noen fine diagrammer som symboliserer svarene. Når jeg velger en kolonne som har ca 60 svar og svarene er "helt enig" "delvis enig" "delvis uenig" "helt uenig". Jeg ønsker da å få en grafisk oversikt over svarene i prosent. Skjønner dere. Når jeg bruker veivisern blir presentasjonene bare tomme. Er det noen som kan dette?
Harald Staff Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 (endret) Du må telle opp, via formler, hvor mange det er av hvert svar. Så må du regne ut prosentandelene, du husker sikkert hvordan fra "dette får jeg aldri bruk for i det virkelige liv"-timene på skolen. Og så lager du et diagram av resultatet, som da burde se ut omtrent som Helt E Delvis E Delvis U U 12% 28% 35% 25% HTH. Beste hilsen Harald Edit: SKiten her fjerner tabulatorer og doble mellomrom, så eksempelet ble ikke så vakkert som det var skrevet. Men det er sent, så det får være for idag. Endret 30. januar 2006 av Harald Staff
JoKr Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Hjelper denne? (sorry, men jeg må ikke laste opp .xls eller .rar, så du må selv rename til .xls) hw_forumspm.txt
Hmelk Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Skrevet 30. januar 2006 Takker for alle svar, men finner ikke helt løsningen. Spørreundersøkelsen vi lagde setter bare inn "helt ening" i en celle eller "helt uenig". Så tror nok vi er inne på noe at vi må telle hvor mange det finnes av hver. Fant denne formlen, men får den ikke til å fungere: =SUMMER((HVIS(A2:A68="Helt enig"),1,0)) Men den vil men får bare feil gitt. Prøver også : =SUMMER((HVIS(A2:A68="A2"),1,0)) her er A2 Helt enig. Har også prøvd: =ANTALL.HVIS(A2:A68,A4) Noen som kan dette?
JoKr Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Har laget eksempel på SUMIF og COUNTIF. Igjen, du må endre filnavnet til .xls selv. hw_forumspm_rev.txt
Hmelk Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Skrevet 30. januar 2006 Har laget eksempel på SUMIF og COUNTIF. Igjen, du må endre filnavnet til .xls selv. 5521448[/snapback] Takker og bukker!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå