Gå til innhold

Feil med autofokusen? Nikon D50


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en relativt ny eier av D50 med kitobjektivet, og har et lite problem.

Svært mange av bildene jeg tar er ute av fokus, selv om jeg bruker AF, og i det siste har det slått meg at det kan være en feil med autofokusen. Det som er rart, er at det konsekvent er fokusfeltet til venstre som utheves. Skal det være slik, eller kan det være noe feil med objektivet mitt? Jeg har ingen annen optikk å sjekke det med, men er det noe annet jeg evt. kan gjøre for å finne ut hvor feilen ligger (om det er en feil)?

 

Takk for alle eventuelle svar.

 

elverket

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokusfelt kan du velge selv etter ønske med "pil-padden" ved siden av lcd sjermen.

husk at du ved stor blender får liten dybdesakrphet, så det er viktg og å treffe med riktig fokuspunkt er du vil ha bilde i fokus.

5517773[/snapback]

 

Det finnes tre forskjellige fokus moduser også. Husker ikke helt hva de heter, men det vel "senter fokus", "nærmeste punkt fokus" og "aktiv fokus"...mener jeg. Du kan jo prøve de forskjellige og se hva som funker best. Det kommer jo an på situasjon og motiv selvfølgelig.

Endret av Tom Ames
Lenke til kommentar

Problemer med autofokus D50?

Vel ingen hjelp til "starter" av denne debattsiden, Men..

 

Kjøpte forleden SB600-alt fungerte ok.

Senere fjernet jeg blitz og D50 "tar" da ikke biler, heller ikke med blitz.

Dette har aldri hendt i løpet av de 4mnd jeg har fotografert.

Resatt kamara både i meny og "knapp"under kamera, samt formaterte minnekortet. Fortsatt ingen bilder blir kan bli tatt.

 

Deretter "trykk"på AF-L/AE-L før bildet skal tas, og kamera oppnår fokus, og bilde

tas med ok resultat. Fungerer deretter "stort sett" uten "trykk" på AF/L/AE-L.

 

Irriterende, spesielt i går da jeg skulle være "fotograf" i et selskap, og fikk ikke tatt noen bilder med D50. (Til stor fornøyels for alle med kompakt kamera".

 

Har det skjedd noe galt med autofokus etter at SB-600 ble satt på 1.gang?

 

Andre med lignende problemer? og aller helst løsninger på problemet?

 

Takknemmelig for svar

 

:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...