brainware Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Med 1.3-crop klipper en jo for øvrig bort de hjørnene som Canon sliter med både med brikke og optikk på FF vidvinkel.... 5532219[/snapback] Ja det er vanskelig å svare sikkert på grunnen, men tror mye henger sammen med at de klarer en slik data "throughput" med 8b/s fra den bildebrikka men neppe fra en fullformat slik at det har vel bare blitt slik når de har optimert det hele i utviklingsarbeidet. Dette var maksimum med daværende teknologi. En god del av optikken til Canon tåler utvilsom fullformat godt , feks. fikk EF 28-300 mm L (IS) utmerkelser i svenske "FOTO" på nettop dette formatet.
webdogs.dk Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Har selv lige købet et kamera til fotografering af mine hunde især i bevæglese. Jeg valgte Minolta 5D med kit 18-70 og 75-300 tro mig du har brug for op til 200-300 når du tager billeder af hunde. Kit objektiverne er ikke super gode men ok for mig som nybegynder som har meget at lære omkring spejlrefleks. Du kan se nogle af mine skud her: http://webdogs.dk/spotgalleri http://webdogs.dk http://webdogs.dk/dyr http://webdogs.dk/billigalleri Tror lige meget om du vælger olympus 500, canon 350 , nikon 50 eller Minolta 5D vil du bliver tilfreds tror at man i længde vil ønsker sig noget bedre objektiv end kit tilbuddene drømmer selv om en Sigma EX 2,8/70-200 MVH Bent Jørgensen
haakonts Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 For eksempel Nikons 18-70 AF-S (kit objektivet) er vesentlig langsommere enn Sigmas 70-200 HSM (jeg har hatt begge så snakker her av erfaring). 5530580[/snapback] Totalhastigheten til objektivet vil også bli langsommere ved at det ikke er mulig å holde samme lukkerhastigheten, noe som er avhengig av lysstyrken. 5531602[/snapback] Jeg snakket kun om AF hastighet, ikke noe annet. Hvis det skulle være uklart. Håkon
brainware Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Jeg snakket kun om AF hastighet, ikke noe annet. Hvis det skulle være uklart. Håkon 5533903[/snapback] Takk for info. Det er vel ikke helt vanlig å sammenligne proffoptikk med konsumentoptikk, Sigma 70-200 f2.8 er et meget bra objektiv (og ca 3 ganger så dyrt som AF-S 18-70mm (som kit objektiv). Det oppstår også små "kompatibilitetsproblemer" spesielt med noen Canonhus, og Nikon D200 likedan. Kvaliteten er mer ujevn enn på originaloptikk. Sigma bruker "reverse engineering" for å brukes på forskjellige kamerahus, og dette er ikke noe kameraprodusentene ønsker. Nikon var i sin tid ren optikk produsent, men de hadde avtale med kameraprodusentene.
PMnormal Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Riktig at Nikon startet med fotografisk optikk med å produsere optikken til Leica-kopiene til Canon. Senere produserte de for bl.a. Bronica (mellomformat) og storfomat. Ellers mener jeg at man ikke skal være redd for Sigmas kompabilitetsproblemer lenger. I hvertfall ikke innenfor garantitiden. Fotovideo tilbyr enten bytte med nytt hvis du har problemer (ingen krangling), eller justering på et annerkjent verksted i Bergen. Problemer med samspill mellom søker og optikk har altid eksistert, spesiellt på målsøkere, så til det har et proffverksted utstyr og kompetanse til å justere. Ps: Det er bare objektiver til Canon de må bruke reverse engineering for å få til å matche. De andre oppgir kodene til Sigma/Tamron/Tokina frivillig (men sikkert mot et vederlag).
brainware Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Ja det er nok riktig som PMnormal sier. Takk for innlegget! Til førstegangskjøpere kan det også være en ide å sjekke bruktmarkedet, spesielt hvis man har behov for mer optikk. Det finnes en god del utstyr som legges ut til helt vanvittige forventninger om pris, men også en del gode fornutftige tilbud, spesielt når det legges ved ekstrautstyret. Proffoptikk er veldig dyrt, men utgåtte modeller som AF-S 80-200 f2.8 har gått for 5-6000 kr. Dette er meget bra optikk ! Det er ikke alltid nødvendig å kjøpe uoriginal optikk. Gode bruktmarkeder finnes på www.foto.no og www.finn.no blandt annet.
SNratio Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Ps: Det er bare objektiver til Canon de må bruke reverse engineering for å få til å matche. De andre oppgir kodene til Sigma/Tamron/Tokina frivillig (men sikkert mot et vederlag). 5535282[/snapback] Tja, nesten korrekt, såvidt jeg har forstått. Nikon bruker eksklusiv kjennskap til parametrene for autofokusering på Nikon-kameraer som salgsargument for Nikon-optikk i siste utgave av objektivbrosjyra... For meg var det et lite argument _mot_ Nikonhus, isolert sett. Bare at Canon nok er enda verre.
PMnormal Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 (endret) Det er det som er det triste, Capri. Man får nesten lust til å migrere til Pentax av idealistiske grunner.... nesten. Endret 1. februar 2006 av PMnormal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå