Gå til innhold

Valgets kval: 10D eller 350D?


Anbefalte innlegg

Har et luksusproblem hvor jeg sliter å velge mellom to goder.. Har både et EOS 10D og et EOS 350D kamera, men jeg må kvitte meg med en av dem.. 350D'en er med kitobjektivet.

 

10D

Pro: Byggekvalitet, har batterigrep + 2 ekstra batterier og fjernutløser

Con: Tregere oppstart, samt bildevisning enn 350D

 

350D

Pro: Tar EF-S objektiver, rask oppstart og viser bilder raskt

Con: Fysisk lite (jeg har store hender), byggekvalitet

 

Bildekvaliteten og 6 kontra 8MP sier jeg ingenting om. Begge tar supre bilder! Når det gjelder EF-S objektiver, så er det ikke så interessant i dag egentlig, da det ikke er noen objektiver med den fatningen jeg er interessert i å kjøpe. Kan jo hende det kommer noe innen nær fremtid da men, og da er den jo mer oppgraderbar sånn sett.

 

Noen som har flere gode argumenter for/mot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare mp å ta hensyn til. Det dynamiske omfanget til 350D er mye bedre enn det på urgamle 10D. I følge de som ha erfaring med det er faktisk 10D en versting i så måte. Afseth kalte gjengivelsen av hudtoner som voksaktig. Derfor er det ingen tvil om hva jeg hadde valgt; 350D. Selg 10D, og kjøp vertikalgrep. Det koster bar 600, og mange vil betale noen tusen for ditt gamle kamera.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jøss.. første gang jeg har hørt det om 10D... Har pratet med fotografer som tar modellbilder og de har nevnt det motsatte. Nå sies det at jeg bruker ALDRI et bilde rett fra kameraet. Jeg skyter masse bilder og plukker de beste som jeg redigerer skikkelig. Til point/shoot og ferie bruker jeg heller Ixus.

 

Kanskje jeg heller skal selge begge husene og kjøpe et 20D?

Lenke til kommentar
Jeg koser meg med mitt 350D, kan bare anbefales. Jeg har nok små hender, for savnet etter mer kamera å holde i er på en måte ikke der.

5504013[/snapback]

Støttes, jeg har store hender men med batterigrep så er den fixa. Kona mi ville ikke ha D70 p.g.a.str. men jeg er kjempefornøyd med 350!

 

bmp

Lenke til kommentar
Jeg koser meg med mitt 350D, kan bare anbefales. Jeg har nok små hender, for savnet etter mer kamera å holde i er på en måte ikke der.

5504013[/snapback]

Støttes, jeg har store hender men med batterigrep så er den fixa. Kona mi ville ikke ha D70 p.g.a.str. men jeg er kjempefornøyd med 350!

 

bmp

5504041[/snapback]

 

Problemet er at jeg har dårlig grep rundt det "originale" grepet (vanskelig forklart). Må krumme fingrene i en ekkel ubehagelig posisjon, eller holde veldig løst. Det at lillefingeren ligger under kameraet, er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Jeg koser meg med mitt 350D, kan bare anbefales. Jeg har nok små hender, for savnet etter mer kamera å holde i er på en måte ikke der.

5504013[/snapback]

Støttes, jeg har store hender men med batterigrep så er den fixa. Kona mi ville ikke ha D70 p.g.a.str. men jeg er kjempefornøyd med 350!

 

bmp

5504041[/snapback]

 

Problemet er at jeg har dårlig grep rundt det "originale" grepet (vanskelig forklart). Må krumme fingrene i en ekkel ubehagelig posisjon, eller holde veldig løst. Det at lillefingeren ligger under kameraet, er ikke noe problem.

5504057[/snapback]

 

Jeg opplever det slik at jeg får et bedre grep med alle fingrene med batterigrep og ikke brae lillefingeren. Det virker mer kompakt og så er det jo litt tyngre og kansje det er med å styrker følelsen av det hele.

Lenke til kommentar

Av de to er det nok 350D som går av med seieren bildekvalitetsmessig. Mindre støy på høy ISO vil jeg si er viktigeste forskjellen i så måte. Raskere oppstart og ekstra MP vil jeg si er minor details.

Men at 10D skal være noe versting i negativ forstand hva bildekvalitet angår er bare vås (uavhengig av hvem som sa det opprinnelig).

Men det vet jo du tydligvis Thomas som har erfaring med kameraet.

 

Jeg ville solgt 350D.

 

Grunn: Den er mye mer verd på bruktmarkedet siden det er et hottere kamera. 10D er fortstatt et meget kapabelt kamera og jeg tviler på jeg ville solgt det til spottprisen som jo rundt 4000,- er.

Så selg 350D med 18-55 og kjøp kvalitetsopptikk til 10d for pengene ;)

Lenke til kommentar
... Har pratet med fotografer som tar modellbilder
Modellbilder er vel ikke kjent for å ha så mye med realisme å gjøre.

5505043[/snapback]

Nei, og 10D er jo genialt i så måte. De minste fargevariasjonene i ansiktet (laget av urenheter, porer og lignende) forsvinner i dårlig dynamisk omfang. Har sett en del bilder tatt med 10D (bryllup og lignende), og der ser det ut som både brud og brudgom er voksdukker i de verste tilfeller. Det ses best skrevet ut på papir på riktig fremkallingsutstyr, og kan være sjenerende. 350D, 20D, D70... ja, rett og slett alle nyere DSLR, er mye bedre på dynamikk enn 10D (som på de fleste andre områder er et bra kamera).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...