Gå til innhold

Får 7000 til pc. Sett sammen en bra en for meg! :D


Anbefalte innlegg

Heisann!

Fattern kom akkurat inn til meg og sa at jeg får 7000kr til pc (har tastatur, mus, skjerm, trådløst nettverkskort selv).

 

Er det noen her som har peiling og klarer å sette sammen mest mulig ytelse for pengene?

 

Kommer til å brukes til spill, og selvfølgelig andre vanlige ting som nedlasting, zipping/unzipping, overføring, dvd-brenning. Vil ha en bra prosessor også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Likte ikke helt kabinettet. Cpu'n er grei nok, men venice er bedre :p

Var det bra ram da?

Og hovedkortet, er det bra? Det bråkte litt  :hmm:

Den kjølingen, hvilken komponent skal den kjøle ned?  :dontgetit:

5502334[/snapback]

 

-Kabinettet kan du godt bytte ut, måtte bare velge et.

-Venice er kanskje bedre ja, men ikke nok til å merke forskjell.

-Rammen er bra hvis man ikke skal klokke noe særlig.

-Hovedkortet bråker ikke, har testet det selv. Det bråker ikke noe mer enn et annet hk.

-Den Zalman kjølern er en CPU kjøler ja, som byttes ut med boxed kjølern og kjøler mye bedre.

 

:)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har bygget et par PCer basert på dette oppsettet.

De har fungert utmerket og gir meget god value og bra ytelse for pengene.

 

 

- Gigabyte nForce4 hovedkort

 

- AMD Athlon 64 3500+ Venice prosessor og prosessorvifte

 

- 1GB OCZ (2x512MB) DDR-DIMM PC3200

 

- Gigabyte Geforce 6600GT 128MB skjermkort, PCI-express

 

- Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM harddisk

Tilsammen 5500,- hos netshop.

 

I tillegg trenger du kabinett:

Liker godt dette. Billig og støysvakt: Arctic Cooling - Silentium T1

Koster 795,- hos netshop.

 

..og DVD:

 

BenQ lager gode brennere:

BenQ DVD-Brenner DW1640 Sort til 395,- hos netshop.

 

 

Tilsammen gir dette en meget god PC til 6690,- + frakt mm du bor i oslo og kan hente hos netshop selv. I så fall ville jeg bruke de ekstra hundrelappene på ei god vifte til skjermkortet, f.eks. denne.

 

Lykke til :-)

 

PS! Alt er i samme netbutikk, så slipper du flere pakker i øst og vest. Fordyrer fort ting om du må betale frakt og eks. gebyr i alle bauger og kanter ;-)

Endret av yno
Lenke til kommentar

yno: kjempebra innlegg! :D men det skjermkortet er nok for dårlig for meg tror jeg :/ kabinettet likte jeg ikke helt da, men ... :p

til owncs: det var jo et bra alternativ det, men skjermkortet tror jeg blir nok i det aller meste laget for meg. kabinettet frista litt, men ble litt usikker.

 

keep it coming!

hjertelig takk folkens!

kan dessuten sikkert spandere litt ekstra på meg selv også.

Lenke til kommentar
yno: kjempebra innlegg! :D men det skjermkortet er nok for dårlig for meg tror jeg :/ kabinettet likte jeg ikke helt da, men ... :p

til owncs: det var jo et bra alternativ det, men skjermkortet tror jeg blir nok i det aller meste laget for meg. kabinettet frista litt, men ble litt usikker.

 

keep it coming!

hjertelig takk folkens!

kan dessuten sikkert spandere litt ekstra på meg selv også.

5502699[/snapback]

 

 

Glad forslaget falt i smak :-)

 

Om du tar turen til netshoposlo, så bytter de gladelig ut skjermkortet for deg. Du får igjen nypris minus en avregning av rabatten på skjermkortet de har inkludert, og betaler bare for et nytt.

 

De har ukens tilbud på POV 7800 GTX til 3.490,-.

Dette er et kjempekort og egentlig det jeg ville ha gått for om jeg hadde klart å skrape sammen pengene. Det presterer langt over de fleste alternativene. Les mer her.

 

Når det gjelder kabinettet, så er det ikke det peneste, skal gi deg det. Fordelen er at det har noen veldig smarte løsninger mtp luftgjennomstrømming. I tillegg har det gummioppheng til disken. Det betyr at du slipper irriterende vibrasjonsstøy..

 

Når det gjelder 350w psu, så har ikke det all verden å si. Sett selv opp specs her, og se hvor mye strøm som egentlig trengs ;-)

Endret av yno
Lenke til kommentar

...Kunne også vurdere å bytte til en x2 - 4200.. De er supre og da blir PCen ganske fremtidsrettet. Har ikke så mye å si for ytelsen i spill i dag, men PCen blir blir mye mer responsiv når du gjør flere tunge ting på en gang (pakke, brenne, kode/dekode film/audio.. osv).. Nyere programvare vil også utnytte flere CPUer bedre, så på sikt vil det gi bedre ytelse...

Lenke til kommentar
Det skjermkortet yno ble kanskje litt i det dyreste laget ;)

har satt sammen noe selv her, hva tenker du om det?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=23301

vil jeg spare på å kjøpe av flere butikker alt i alt? porto'n kan ikke være så altfor mye vel...

5502854[/snapback]

 

Likte alternativet ditt til skjermkort. Det er meget god value på de x800GTO-kortene.

Mener å ha lest de kan flashes opp også :-)

 

En tommelfingerregel med å bestille fra flere steder er at du bør regne med 150 ekstra pr sted du bestiller fra.

Mao, koster ikke komponenten over 150 mer fra et annet sted som du MÅ bestille fra, så bestill der. I tillegg er det veldig greit å forholde seg til en shop mtp garanti o.l.

Merk at netshoposlo ikke har bytterett. De regner seg som butikk, ikke nettbutikk, så om du ombestemmer deg, så har du ingen mulighet til å benytte "angrefristen" (de har loven på sin side. Angrefrist gjelder bare i nett og postordre hvor du ikke kan se delen før du får den (Elkjip m.fl er greie når de gir 14-30 dager retur)).

 

Jeg antar du landet på det hovedkortet fordi det har s-ata2... Det har ikke så mye å si iom at disken ikke klarer å utnytte båndbredden i s-ata. Ta heller et som er vanligere og lettere å få tak i :-)

 

Ellers kan jeg ikke skjønne at du likte det kabinettet bedre, men deg om det :-)

Resten av komponentene så greie ut. Personlig ville jeg gått for en seagate barracuda hd, men støy er også ekstra viktig for meg ;-)

Lenke til kommentar

WoW! Det kabinettet bare MÅ jeg ha! Utseende! Støy! Luftstrøm! PSU! :D

Snakka nettopp med fattern, og han sa dessverre 5000kr til meg maks. Så jeg får heller legge til resten selv. Maks 7500kr totalt sier jeg da. Har oppdatert handlevogna mi litt nå.

 

Edit: yon: Det hovedkortet som jeg har nå da, er det bra? Gigabyte nforce

Endret av magenuss
Lenke til kommentar
WoW! Det kabinettet bare MÅ jeg ha! Utseende! Støy! Luftstrøm! PSU! :D

Snakka nettopp med fattern, og han sa dessverre 5000kr til meg maks. Så jeg får heller legge til resten selv. Maks 7500kr totalt sier jeg da. Har oppdatert handlevogna mi litt nå.

 

Edit: yon: Det hovedkortet som jeg har nå da, er det bra? Gigabyte nforce

5503011[/snapback]

 

 

Hepp!

 

Hovedkortet ser greit ut. nForce4 er vel noe av det mest gjennomprøvde og stabile du kan få, og med passiv kjøling av chipset så blir det stille :-).. Ville kanskje gått for et med støtte for SLI (nForce4 SLI x16), men nå har du også valgt ATI skjermkort, så du må i så fall bytte det også på et senere tidpunkt om det skulle være aktuelt.

Alt i alt ser oppsettet ditt meget fornuftig ut.

Kan forøvrig anbefale denne om du skulle være av de som irriterer deg over høyfrekvent HD-støy. Den både kjøler og fjerner støy.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Må bare si tusen takk til deg yno ass, du er virkelig en grei kar!!

Slang også over cpu kjøleren fra deg ;) men vil den passe da? Vil jeg ha bruk for den? Må jeg lodde for å montere den? Må jeg kjøpe masse ekstra kabler?

 

Cpu'n kommer til å klokkes opp, det kommer også skjermkortet til å gjøre.

 

Men rammen som jeg har nå, er den bra? Det betyr litt for meg at jeg får skikkelige saker, og ikke no' billigdritt á la biltema opplegg :p

Endret av magenuss
Lenke til kommentar
Ville kanskje gått for et med støtte for SLI (nForce4 SLI x16), men nå har du også valgt ATI skjermkort, så du må i så fall bytte det også på et senere tidpunkt om det skulle være aktuelt.

 

:dontgetit:? - jeg skal ikke bytte noen av delene senere. Kan jeg bruke det jeg har da? Hva mente du? Ja, er noob. :p

 

Kan forøvrig anbefale denne om du skulle være av de som irriterer deg over høyfrekvent HD-støy. Den både kjøler og fjerner støy.

 

Harddisken valgte jeg nettopp pga. at den vant harddisk testen som hw lagde (med tanke på støy). Tror ikke jeg trenger den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...