Gå til innhold

Excel-Kontrollere brukervalgt verdi mot liste


antec

Anbefalte innlegg

Versjon: Excel 2003 SP1

 

 

Det jeg lager er en timeliste som regner ut lønn, etter ordinære timer, 50% timer og 100% timer osv. Når det gjelder lørdager så avhenger 50%-100% overgangen av når arbeidsdagen starter. Det betales 50% frem til 12:00 og 100% etter dette.

Jeg har laget en drop down meny hvor arbeidsdagens starttid kan velges. Problemet er hvordan jeg kan kontrollere at det valgte tidspunktet er før eller etter 12:00. Har prøvd forskjellige konfigurasjoner med IF(), men er stuck.

Det jeg egentlig leter etter (tror jeg), er en funksjon som kan kontrollere om det valgte tidspunkt er unnenfor, si 07:00 og 12:00. Er det funksjoner som kan kontrollere om en verdi er del av et "array" eller lignende?

 

Hadde satt pris på om noen kunne peke meg i riktig retning her..

Endret av antec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Kan du forklare oppsettet litt nøyere er du grei ?

Jeg kommer på jobb 8:15 og går igjen 21:45. Hva skrives og beregnes hvor ? Hvor mange timer av hvilken sats skal jeg lønnes med ?

 

Beste hilsen Harald

5507044[/snapback]

 

Dersom du kommer på jobb 8:15 så skal du betales 50% på 3 timer og 45 minutt. Resten av arbeidsdagen betales med 100%.

Du velger med andre ord fra en drop-down liste at du begynner kl. 8:15. Dette kan løses med IF()'er, men slik jeg ser det må jeg ha en IF() hvor hvert klokkeslett! Dvs. 24, 48, 96 alt etter hvor "valgfri" den drop down listen skal være. Jeg har 48 verdier, dvs. hver halvtime.

Er det mulig å kontrollere verdien i cellen der du velger "8:15" om denne er, la oss si, mellom 00:00 og 12:00?

 

Prøvde å upload'e filen, men det gikk ikke av en eller annen grunn...

Lenke til kommentar

En IF for hvert klokkeslett ? Nei du.

 

1 er et døgn. Idag + 1 = imorra. Nå + 7 = om en uke samme tid.

 

Hvis 1 er et døgn, og det er det virkelig, så er 1 time en tjuefiredel av et døgn; 1/24. 12 timer er følgelig 12/24, også kjent som 1/2 hvis man bruker vanlig avkorting.

 

Da kan du lett finne ut av hvorvidt et klokkeslett er før eller etter 12:00 rett og slett ved å se om det er større eller mindre enn 0,5.

 

Du tror antakelig at jeg er mistet det siste vettet jeg hadde nå. I så fall skriv 12:00 i en excelcelle og formatter cella så som desimaltall. Det bør resultere i 0,5.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Prøv å upload filen igjen, men rename til .txt først...

 

edit: crap, så skulle jeg allikvel vente på vaskemaskina, så jeg laget et eksempel som ble veldig rotete. Isteden for å bruke timeserial, kan det hende du vil bruke både time og minutt nedtrekk direkte, og bare velge /60 på minuttene når du plusser sammen. Evt finner noen på noe smartere...bare husk aa rename filen til .xls

hw_timeliste_eksempel.txt

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...