Gå til innhold

Trafikkproblem med lokalnettserver

salah

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har satt opp en egen server som brukes til remote desktop og webserver. Dette funker fint, men jeg har et lite problem som er veldig irriterende:

Maskina kjører normalt på en lokalnett hvor jeg bruker serveren med remote desktop, dette er med trådløst nett (11 mbps). Men problemet mitt blir at når bilder lastes ned, eller at det blir en del å laste fram på skjermen (altså jeg skal jo flytte skjermbildet fra servern til den PCen jeg sitter på med remote desktop), så faller nettet ned helt plutselig. Dette er da på en lokalnett med 100 mbps. Så idag har jeg sett nok av det, og installerte en USB-to-Fast-Ethernet-kort (Surecom EP-1427X) som skal fikse problemet. Men tvert imot, trafikken på denne faller også ned før jeg rekker å laste ned det første skjermbildet.

Det mest irriterende er at jeg da må ned til den kalde kjelleren, deaktivere og aktivere nettet igjen, vente til det kobler seg på igjen før jeg kan prøve å laste ned resten av skjermbildet.

Det er ikke noe problem med lokalnettet i seg selv, jeg laster ned med 3 MB i sekundet fra en annen server.

Mitt spørsmål er om noen vet hva som kan gjøres? Finnes det noen løsning? Noen tips?

Alle drivere er installert, og servern kan ha mange, mange dagers oppetid så lenge det ikke brukes over lokalnett (sist gang målt var 56 dager).

Serveren kjører Windows XP Professional Edition,

512 MB DDR SDRAM,

2.53 GHz Intel P4,

Takker for hjelp, mvh pavlion.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For meg minner det om problemer med (trådløst) nettverksutstyr - du ville ikke vært den første som kneler en trådløs forbindelse med remote desktop. Men hva slags nettverk har du nå? Trådløst eller kablet? Eller en kombinasjon? Og hva slags utstyr (merke, modell)?

Endret av Mr. Floppy
Skrevet

Jeg har både trådløst og kablet utstyr.

Routeren er en Medion router (jeg er ikke sikker på hvilken, men den er liten og har en blåfarge som minner om lilla, 4 nettverksporter, følger med to USB-sticks til trådløs nett, kjører på IEEE802.11g).

Maskinen som jeg bruker som server er en bærbar maskin, som kjører Intel Wireless/PRO 2200BG trådløst nettverkskort. Merket på maskinen er HP Pavilion ze5244.

PCen ble kjøpt i 2004 etter det jeg husker.

Er det typisk med den slags problem med remote desktop?

Skrevet

Det er ikke alle switcher og særlig trådløse aksesspunkt som klarer å "ta unna" store mengder trafikk (de har altså en lav throughput) - for stor trafikk kan føre til at de henger seg opp.

Jeg ville først prøvd å ha en ren kablet forbindelse mellom maskinene, altså unngå at det er trådløs forbindelse noe sted i mellom dem. Siden den ene maskinen er bærbar burde det være en grei oppgave. Prøv først å bruke portene i Medion-boksen din. Hvis problemet forsvinner er det den trådløse delen av boksen som får problemer ved høy belastning. Hvis det ikke forsvinner så prøv med en annen switch hvis du har mulighet til det.

Hvis det viser seg at problemet er mettet linje, så vil den billigste løsningen bli å redusere båndbreddekravene til Remote Desktop. Det gjør du ved å gå inn på Alternativer->Opplevelse->Tilkoblingshastighet.

Du får si hvordan det går da.

Skrevet

Hei igjen :)

Nå har jeg feilsøkt litt her og der, jeg testa med to andre trådløse maskiner, ingenting ser ut til å være galt, testet med kablet også, ingenting ser ut til å være galt her heller. Nettet er kjapt og alt funker. Det var trolig noe galt med den bærbare maskinen (altså serveren). Så jeg reduserte båndbreddekravene litt og alt ser ut til å funke! (hittil ihvertfall, med en oppetid på 1 time)

Takker for hjelp hittil, alt ser ut til å gå bra, selv om jeg undrer veldig på hvorfor et nett som tåler 3 mb/s ikke tåler remote desktop.

Mvh pavlion :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...