Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke nettilgang


Anbefalte innlegg

Jeg satt og surfet en kveld i forrige uke på min stasjonære da det plutselig sa BANG og gnistene føyk ut av stikkontakten og mørket senket seg i leiligheten. Jepp, det var et lynnedslag så nær og med et sånt eksplosjonsartet smell at jeg holdt på å få hjertestans.

 

Etter at sikringen var skiftet, pulsen kommet ned på noenlunde normalt nivå igjen og været hadde bedret seg (det lynet kom uten forvarsel, det smalt kun én gang) prøvde jeg å koble til sakene igjen. Det viste seg at både modemet fra NGT og min D-Link switch hadde blitt grillet, det var ikke livstegn i noen av dem. Imidlertid hadde pc'en overlevd og startet som normalt. Jeg kjører Windows XPP fullt patchet.

 

Da jeg hadde koblet til det nye modemet kom jeg imidlertid ikke på nett. Nærmere undersøkelser viste at nettverksortet var dødt. Ok, jeg satte i et annet (identisk type) og det ser ut til å fungere slik det skal. Men, jeg kommer ikke på nett.

 

Det rare her er at min maskin snakker med NGTs (jeg har bredbånd fra Nextgentel) DHCP-tjener slik den skal. Jeg får leaset IP-adresse og alt ser greit ut. Jeg får bare ikke tilgang til Internett.

 

Nå skal det legges til at jeg har en bærbar maskin (den jeg skriver på nå, også med XPP) som jeg kommer på nett med på vanlig måte slik jeg alltid har gjort. Altså har jeg ingen grunn til å tro at problemet ligger hos NGT og ikke hos meg.

 

Til slutt snakket jeg med NGT kundeservice uten å ha blitt noe klokere. De får kontakt med min maskin og kan ikke se noen grunn til at jeg ikke skulle få nettilgang. Jeg spurte spesifikt om det kunne være noe muffens (à la blokkering av MAC-adresse) siden jeg hadde skiftet nettverkskort, men det ble avkreftet.

 

I et siste desperat forsøk på å få dette til installerte jeg XPP på nytt, men resultatet er det samme: Jeg får kontakt med DHCP-tjeneren til NGT, får utdelt IP-adresse og DNS-tjener, men kommer ikke videre på Internett. Jeg har fortsatt normal nettforbindelse fra min bærbare ThinkPad (som overlevde lynnedslaget), men ikke på den stasjonære.

 

Da min stasjonære var fra 1999 har jeg nå bestilt meg en ny maskin og håper det løser problemet. Men jeg begriper ikke hva problemet egentlig er her. Hadde det vært en feil med noe hardware som følge av lynnedslaget, skulle jeg jo ikke fått kontakt med DHCP-tjeneren i det hele tatt. Når den forbindelsen tilsynelatende er i orden, burde jeg jo komme videre på Internett.

 

Noen som har noen forslag til hva som er problemet her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm dette var jævlig rart.......har du prøvd å kjøre et annet os på den? Eller sette inn en harddisk? ikke sikkert d hjelper men bare spør....

 

av og til selvom man formaterer så kan det ligge litt shit igjen på systemet som fucker den opp....d har skjedd hos meg når jeg har valgt hurtigformatering....

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke prøvd et annet OS. Jeg vurderte å brenne Knoppix elns. på jobben, men jeg droppet det da jeg anser muligheten for at det skal løse problemet som minimale. Jeg ser dog ikke bort for at jeg gjør et forsøk senere.

 

Jeg har ikke trådløs ruter, kun modemet fra NGT. NGT kaller det for en ruter, men jeg er usikker på om det har ruter-funksjonalitet. Uansett, når det fungerer på min bærbare (med samme nettverkskabel, har ikke switch lengre) og NGT ikke ser noe feil i innstillingene, tviler jeg på at problemet ligger der.

 

Jeg har selvfølgelig sammenliknet innstillingene på de to maskinene mine, og de er så langt jeg kan se like. Dessuten, med DHCP er det i grunnen vanskelig å gjøre noe feil, spesielt siden NGT kjører automatisk DNS i tillegg.

 

I utgangspunktet hadde jeg en følelse av at det var NGT som var problemet siden jeg får kontakt med DHCP-tjeneren deres. Men det at jeg er på nett med min bærbare gruser jo den hypotesen nokså effektivt.

 

:cry:

Endret av Shanks
Lenke til kommentar

Har oplevd noe lignende på min computer. Den overlevde også, men blei noe tricky m.h.t internett forbindelse og nettværk.

 

Den hoppet hele tiden av. Jeg satte inn nyt nettkort, men problemet fortsatte. Jeg formaterte og instalerte forfra uten resultat.

 

Det endte med at den ble utskiftet.

Jeg vil tro at det er hovedkortet, at det har opstått en feil her.

 

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Jeg opplever at ThinkPad'en min nå noen få ganger i løpet av dagen mister nettforbindelsen i ca. ett sekund, og det vil jeg tro stammer fra lynnedslaget. Den har aldri gjort det før.

 

Jeg har også tenkt på at hovedkortet kan være problemet, men da burde jo ikke kommunikasjonen mellom min maskin og DHCP-tjeneren fungert. Jeg kan gå inn i status for nettilkoblingen og velge reparer, det fungerer prikkfritt hver gang.

 

I tillegg hadde NGT kundeservice ingen problemer med å kommunisere med min maskin da jeg slo brannmuren midlertidig av, da svarte den på ping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...