Gå til innhold

RAW til Jpeg i CS2


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Prøver meg frem i CS2, men har noen problemer. Når jeg åpner raw fila (D350) så åpnes det i en side, hvor man kan stille inn en massa rart, men ikke forandre på histogrammet direkte. Velger man så åpne, så åpnes bildet i CS2, og man kan forandre i Levels. Nå har jeg problemer. Hvordan kommer jeg tilbake til det første bildet? Og hvordan får jeg lagret dette bildet som jeg har redigert til jpeg? Får ikke dette valget når jeg skal lagre. Det står at bildet er i 16bit farger, er dette vanlig? trodde att bildet ble tatt i 32bit. :blush:

 

Får jo lagret bildet i tiff, men hvis jeg åpner dette tiff bildet etterpå, får jeg fortsatt ikke forandret det til jpeg.

 

Søkte på RAW på forumet, og fikk ikke ett eneste treff?? Syns jeg var rart, kanskje søkefunkjonen er ute av funksjon... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et RAW bilde blir normalt tatt i 12 eller 14 bit for hver primærfarve. Photoshop støtter 8 og 16 bit, siden 8 blir for lite så velger man 16 bit. Du kan ikke lagre i JPEG siden JPEG ikke støtter 16 bit. Så derfor må du konvertere til 8 bit før du lagrer som JPEG. Du finner det på menyen oppe til venstre en plass.

 

TIFF støtter 16 bit, derfor kan du bruke det. Siden TIFF bildet åpnes i 16 bit også så er det logisk at du ikke kan lagre det som en 8 bits JPEG. Det beste hadde vært om det kom opp en avdvarsel om at du taper kvalitet når du lagrer som 8 bit. Men praktiske løsninger har aldri vært prioriterte hos Adobe.

 

Søkefunksjonen på forumet har alltid vært relativt ubrukelig. Du må bruke Google eller en annen søkemotor som kan begrense søket til en adresse.

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt svar!

 

Jeg får omformet til jpeg i Canon programvaren som fulgte med kameraet. Men jpeg fila blir da like stor som Tiff fila, rundt 8mb. Er ikke dette rart da? Blir jo ikke noe mindre, men har forringet kvaliteten ganske mye.

 

Hva er da forresten best å ta bilder på i kameraet: sRGB eller Adeobe RGB?

Lenke til kommentar

I den engelske versjonen av Photoshop går du på "Image - Mode - 8 Bits/Channel" for å gjøre om til 8 bit RGB.

 

En 8MB JPEG fil er upraktisk stor ja.

 

Skjermer og monitorer er ofte kalibrert i sRGB mens AdobeRGB gir noe større farverom. Hva du skal bruke er ganske avhengig av hva du skal bruke bildene til og hva du liker best av de to.

Lenke til kommentar
Man vil derfor også få finere bilder når man fremkaller dem med Adobe RGB også, kontra sRGB?

5484146[/snapback]

Fremkallingen kommer an på fremkalleren sitt fargerom. Der jeg fremkaller er fremkalleren sitt fargerom nesten likt sRGB, så jeg lagrer bildene som skal til fremkalling som sRGB og bilder jeg skal redigere som Adobe RGB. Jeg tror(!) at flest fremkaller er lik sRGB. (Tror(igjen) at mest kompaktkamera tar bilder som standar i sRGB)

 

Mvh Prod

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...