ChrZZ Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Er litt nybegynner på området og litt ukjent om hva en viss bildeeffekt heter, så ble litt vanskelig å søke rundt i forumet da etter om noen hadde spilt samme spm før. Effekten jeg er ute etter, er den himmeleffekten, som gjør at himmelen er mørk ytterst i kantene og fader inn (trenger ikke informasjon om noen ikke liker den nei). Regner med det er et filter som trengs for å få til dette? UV-filter? Isåfall, av typen billig, hvilket kan jeg satse på for å få denne effekten? Har et Canon 350D med standardobjektivet. Har ennu ikke $$$ nok til nytt objektiv, så foreløpig ikke så mye vits om tips til nytt objektiv også. Håper folk forstod meg, og kanskje evt peise ut et bilde som viser effekten, så kan jeg bekrefte det Håper jeg ikke er så altfor mye på bærtur her nu.
BMP Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Er det noe slik du tenker på http://www.cokin.fr/ico3-p1-6.html Tenker da på nr. 122 e.l. bmp
ChrZZ Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Skrevet 20. januar 2006 Noe à la slikt ja. Skal ikke det være mulig å få til noe slikt ved bruk av et UV-filter? Eller er jeg da helt på jordet?
ragamuffin Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 UV filter er noe annet, men en slik gradert effekt kan du også lage i photoshop eller lignende i ettertid.
PMnormal Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Enig med ragamuffin her. Gradert effekt kan du skape i PS eller lign. Bruk heller pengene på et polafilter. Du kan øke fargemetning i PS, men ikke fargedybden. Den går tapt i de "usynlige" refleksjonene i f.eks. overflaten på blader og blomster.
jangul Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 Er nok et polariseringsfilter du mener. Gjør himmelen blåere, og mer dramatisk. Også fint til bilder ved sjøen, og gjennom vinduer, ettersom det fjerner reflekser. (Men ikke fra metall) Tipset for dette er å kjøpe det på ebay, hvor det blir vesentlig billigere enn her i Norge. Alternativt kan du skrive en mail til de på foto.no/bruktmarked som selger filtre. Er et par stykker som kjøper billig på ebay, og så vidreselger her i Norge. Som regel ligger det da fremdeles på halv pris av butikkpris. Mulig du ikke får de aller beste proff-filtrene, men det er helt uvesentlig når du bruker det objektivet du har.
modin Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 (endret) Er nok et polariseringsfilter du mener. Gjør himmelen blåere, og mer dramatisk. Også fint til bilder ved sjøen, og gjennom vinduer, ettersom det fjerner reflekser. (Men ikke fra metall) 5518686[/snapback] Det er ikke spesielt lett å bruke et Polarseringsfilter på 350d med kit objektivet. Siden frontelementet roterer, både ved fokusering og ved zooming. Det vil bli så mye slit og bruke et polaringseringsfilter, at det lureste nok vil være å vente med dette til man har fått råd til et bedre objektiv. ps. Denne tråden er foresten feilpostet og hører til i forumet for; Objektiver, filter og Blitzer Endret 30. januar 2006 av modin
jangul Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Tja. Brukte det selv jeg, men det er riktig at det blir litt ekstra kløning. Men for et par hundre, synes jeg det var verdt det.
oysfaerg Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Feilpostet, flyttes -> Objektiver, filtre, blits og utstyr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå