Gå til innhold

Bo i et varmt land..vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal flytte til australia om noen dager og lurer på om jeg skal ha vannkjøling på pc`en jeg skal snekre sammen der..

Varmt land vettu! :)

5465758[/snapback]

Uhh, de har da vel air-condition innendørs der som i de fleste andre vestlige varme land? Eller hadde du planlagt å plassere PC'n utendørs?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Venter spent på at vår/sommerhete skal innta Torino hvor jeg bor, og hvilke resultater dette kommer til å få for vannavkjølingen min...

Bor i toppetasjen i en blokk, og her tipper det fort 40+, så jeg antar at jeg må anskaffe en eller annen form for aircondition som leder litt kald luft mot pc'en :(

Lenke til kommentar
Venter spent på at vår/sommerhete skal innta Torino hvor jeg bor, og hvilke resultater dette kommer til å få for vannavkjølingen min...

Bor i toppetasjen i en blokk, og her tipper det fort 40+, så jeg antar at jeg må anskaffe en eller annen form for aircondition som leder litt kald luft mot pc'en :(

5469292[/snapback]

 

så lenge pcen er klad gjør det ikke noe at du er overopphetet?

Lenke til kommentar
Fleksnes Postet i dag, 13:21

  Venter spent på at vår/sommerhete skal innta Torino hvor jeg bor, og hvilke resultater dette kommer til å få for vannavkjølingen min...

Bor i toppetasjen i en blokk, og her tipper det fort 40+, så jeg antar at jeg må anskaffe en eller annen form for aircondition som leder litt kald luft mot pc'en 

Ja altså når luften som skal kjøle vannet holder 40+ sier det seg selv at vifter må jobbe meget hardt, og komponetene vil bli gode og varme enten det er snakk om luft eller vann. Hos meg ligger vanntempen veldig røft regnet ca 5-10 grader over luft- temp (avhenigig av viftefart), og komponetene 8-10 grader over det igjen (avhenigig av belastning)...

Detter kommer jo an på utstyret selvsagt, men hvis jeg skal få gjette vilt skal du slite med å holde under 60 grader ved full load på feks cpu.

 

Men som det nevnes-AC er løsningen! Jeg gikk til det skrittet å kjøpe meg en slik i sommer, fordi jeg oppholder meg store deler av fritiden min i et lite rom med 3 pc'er som spyr ut varme, og det ble fryktelig varmt :ohmy:

Men la så opp et lite rør fra utblåsningen på aircondition til radiatoren på pc'n, og satt da med vanntemp på rundt 20 grader, og kaldere pc enn nå på vinteren :thumbup:

 

Kjenner desverre ikke til Tai Chi nazgul81, så kan egentlig ikke svare på det, men jeg mener at vann er bedre enn luft uansett hvor varmt det er. Men man må jo belage seg på mer viftebruk i begge tilfeller.

Lenke til kommentar
Venter spent på at vår/sommerhete skal innta Torino hvor jeg bor, og hvilke resultater dette kommer til å få for vannavkjølingen min...

Bor i toppetasjen i en blokk, og her tipper det fort 40+, så jeg antar at jeg må anskaffe en eller annen form for aircondition som leder litt kald luft mot pc'en :(

5469292[/snapback]

 

så lenge pcen er klad gjør det ikke noe at du er overopphetet?

5469828[/snapback]

 

Min egen overoppheting løses greit med kald Birra Moretti (meget godt øl), men vi får se hva som skjer med resten av omgivelsene. Jeg har en aircondition stående her, men den mangler tube/rør, og jeg klarer ikke å skaffe dette med korrekt dimensjon.

Noe sier meg at det må finnes billigere måter å kjøle ned pc'en på, enn å kjøpe seg en ny aircondition til 5-6 laken :(

Lenke til kommentar

Joda, jeg skal nok tråle markedet litt der nede før jeg kjøper. Har nok aircondition der nede så det går nok fint..

 

Men jeg går nok for vannkjøling, da jeg skal bruke pc`en flittig med alt fra videoredigering, photoshop og 3d..en del multitasking..får vel smelle en x2 prosessor inn også da:)

 

juuhuu!

Lenke til kommentar
nazgul81 Postet i dag, 14:09

  Joda, jeg skal nok tråle markedet litt der nede før jeg kjøper. Har nok aircondition der nede så det går nok fint..

 

Men jeg går nok for vannkjøling, da jeg skal bruke pc`en flittig med alt fra videoredigering, photoshop og 3d..en del multitasking..får vel smelle en x2 prosessor inn også da:)

Ja jeg må også legge til at med et slikt opplegg som jeg nevnte tidligere (lite rør fra AC) er vannkjøl en fordel. Dette fordi det er mye lettere å få kaldluft målrettet akkurat der det trengs- på radiatoren. Og det er ikke mye kaldluft som skal til.

En liten enkel radiator som treffes av luftstrømmen fra AC vil kjøle mer enn nok.

 

På den annen side, hvis du har AC som er kraftig nok til å effektivt kjøle hele rommet, blir det jo i prinsippet ikke noe større utfordring å holde pc'n kald enn her i kalde nord... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...